Goede minimaregelingen, minder formulieren
De gemeente Bussum heeft een scala aan mogelijkheden waar het gaat om
de ondersteuning van inwoners met een minimum inkomen.
Nadeel is vaak die formulierenrompslomp, die veel mensen als een last
ervaren. De gemeente werkt er hard aan de formulierenstroom in te
dammen.
Wie een uitkering aanvraagt of gebruik maakt van een van de
gemeentelijke minimaregelingen ontdekt dat de gemeente Bussum veel
mogelijkheden biedt voor ondersteuning van inwoners met een minimum
inkomen. Dat voor die financiële ondersteuning allerlei formulieren
moeten worden ingevuld is logisch, maar wel lastig. De gemeente Bussum
moet gegevens opvragen en controleren maar werkt er hard aan om de
formulieren zo kort en begrijpelijk mogelijk te maken en zo min
mogelijk gegevens dubbel te vragen.
Automatische toekenning
Zo worden regelingen als de Individuele subsidieregeling of de
Regeling 65 plus zoveel mogelijk automatisch toegekend aan klanten
waarvan voldoende gegevens bekend zijn. U krijgt dan geen
aanvraagformulier in de bus maar meteen een besluit dat de regeling is
toegekend. In 2006 ontvingen 60% van de klanten zo'n automatische
toekenning. Wel zo makkelijk.
Anders controleren
De vaste klanten van de afdeling Sociale Zaken hebben daarnaast
gemerkt dat controles op de uitkering dit jaar veranderen. In plaats
van halfjaarlijkse controles voor iedere klant wordt nu gewerkt met
themacontroles. Klanten waarbij weinig verandert worden minder
gecontroleerd dan klanten bij wie regelmatig wijzigingen optreden. Ook
het maandelijkse controleformulier voor de bijstandsklanten is met
ingang van deze maand verbeterd en er is een verkort aanvraagformulier
voor eenvoudige aanvragen bijzondere bijstand. Daarnaast wordt gewerkt
aan een verbetering van de kwijtschelding belastingen waardoor klanten
die al de bekend zijn bij de afdeling Sociale Zaken minder gegevens
hoeven in te leveren.
Hulp bij het invullen
Voor wie nog wel een formulier in moet vullen en hier moeite mee heeft
is het formulierenspreekuur van Versa in ere hersteld. Elke donderdag
van 14.00 tot 16.00uur kunt u terecht op de Huizerweg 54 voor hulp bij
het invullen van uw formulieren. Heeft u vragen over de betekenis van
bepaalde wettelijke regels, dan kunt u terecht bij de Wetswinkel in de
UitWijk op dinsdagavond van 20.00 tot 21.00 uur. Tenslotte nog een tip
vanuit het gemeentehuis; het loket van de afdeling Sociale Zaken heeft
de kortste wachttijd tussen 8.30 en 9.30uur.
Gemeente Bussum