Gemeente Bussum

Goede minimaregelingen, minder formulieren

De gemeente Bussum heeft een scala aan mogelijkheden waar het gaat om de ondersteuning van inwoners met een minimum inkomen.

Nadeel is vaak die formulierenrompslomp, die veel mensen als een last ervaren. De gemeente werkt er hard aan de formulierenstroom in te dammen.

Wie een uitkering aanvraagt of gebruik maakt van een van de gemeentelijke minimaregelingen ontdekt dat de gemeente Bussum veel mogelijkheden biedt voor ondersteuning van inwoners met een minimum inkomen. Dat voor die financiële ondersteuning allerlei formulieren moeten worden ingevuld is logisch, maar wel lastig. De gemeente Bussum moet gegevens opvragen en controleren maar werkt er hard aan om de formulieren zo kort en begrijpelijk mogelijk te maken en zo min mogelijk gegevens dubbel te vragen.

Automatische toekenning

Zo worden regelingen als de Individuele subsidieregeling of de Regeling 65 plus zoveel mogelijk automatisch toegekend aan klanten waarvan voldoende gegevens bekend zijn. U krijgt dan geen aanvraagformulier in de bus maar meteen een besluit dat de regeling is toegekend. In 2006 ontvingen 60% van de klanten zo'n automatische toekenning. Wel zo makkelijk.

Anders controleren

De vaste klanten van de afdeling Sociale Zaken hebben daarnaast gemerkt dat controles op de uitkering dit jaar veranderen. In plaats van halfjaarlijkse controles voor iedere klant wordt nu gewerkt met themacontroles. Klanten waarbij weinig verandert worden minder gecontroleerd dan klanten bij wie regelmatig wijzigingen optreden. Ook het maandelijkse controleformulier voor de bijstandsklanten is met ingang van deze maand verbeterd en er is een verkort aanvraagformulier voor eenvoudige aanvragen bijzondere bijstand. Daarnaast wordt gewerkt aan een verbetering van de kwijtschelding belastingen waardoor klanten die al de bekend zijn bij de afdeling Sociale Zaken minder gegevens hoeven in te leveren.

Hulp bij het invullen

Voor wie nog wel een formulier in moet vullen en hier moeite mee heeft is het formulierenspreekuur van Versa in ere hersteld. Elke donderdag van 14.00 tot 16.00uur kunt u terecht op de Huizerweg 54 voor hulp bij het invullen van uw formulieren. Heeft u vragen over de betekenis van bepaalde wettelijke regels, dan kunt u terecht bij de Wetswinkel in de UitWijk op dinsdagavond van 20.00 tot 21.00 uur. Tenslotte nog een tip vanuit het gemeentehuis; het loket van de afdeling Sociale Zaken heeft de kortste wachttijd tussen 8.30 en 9.30uur.