Nivel
NIVEL international
Ook ouderen wisselen van verzekeraar
15 juni 2006
Veel verzekerden wisselden van zorgverzekeraar: een vijfde (21%) is
overgestapt bij de overgang naar de nieuwe zorgverzekering. Dit blijkt
uit cijfers van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. De
belangrijkste reden om over te stappen is een gunstig collectief
aanbod. Deze reden wordt door 57% van de overstappers genoemd.
Jongeren (tot 40 jaar) stappen, net als in het oude stelsel, vaker
over dan mensen boven de 40. Toch blijkt 13% van de 65-plussers
gewisseld te zijn van zorgverzekeraar.
Bij de overgang naar het nieuwe zorgstelsel
wisselden veel
meer mensen (van alle leeftijden) van
verzekeraar dan daarvóór
In december 2005 werd voorspeld dat 14% van de bevolking zou gaan
wisselen van zorgverzekeraar. Nu blijkt deze voorspelling zelfs nog te
zijn overtroffen: een vijfde (21%) van de bevolking is overgestapt
naar een andere zorgverzekeraar, 65% is ingegaan op het aanbod van de
eigen zorgverzekeraar en de overige 14% heeft gekozen voor een andere
polis bij de eigen zorgverzekeraar.
Jongeren blijken in het nieuwe stelsel, net als in het oude stelsel,
vaker te zijn overgestapt dan ouderen (zie figuur) Toch is ook in de
hogere leeftijdsgroepen een substantieel percentage van
zorgverzekeraar gewisseld. NIVEL programmaleider prof. Peter
Groenewegen: Mobiliteit van verzekerden is een belangrijke pijler in
het nieuwe stelsel. De toekomst zal uitwijzen of verzekerden mobiel
blijven.
Onderzoeksmethode
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat uit ruim 1500 personen
die qua leeftijd en geslacht een representatieve afspiegeling van de
Nederlandse bevolking vormen. In december 2005 is deels via internet
en deels telefonisch een vragenlijst afgenomen (respons
respectievelijk 67% (N=514) en 70% (N=556)). Deze vragenlijst is
verstuurd net nadat mensen een aanbod van hun zorgverzekeraar hadden
ontvangen. De inhoud van dit aanbod alsmede de plannen die mensen
hadden ten aanzien van het wisselen van zorgverzekeraar waren
belangrijke onderwerpen in de vragenlijst. In april 2006 is een
schriftelijke vragenlijst aan de panelleden toegestuurd (respons 79%,
N=1198). In deze vragenlijst stonden de uiteindelijke keuzes centraal.
Betrokken NIVEL project(en)
* Consumentenpanel Gezondheidszorg