De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Uw brief 2 juni 2006, nr.
Doorkiesnummer 2050614550
Ons kenmerk W&B/SFI/2006/49487
Onderwerp Kamervragen van het lid Koser Kaya Datum 15 juni 2006
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Koer Kaya (D66)
over het voorstel van de voorzitter van Divosa om de helft van de bijstandsgerechtigden vrij te
stellen van de sollicitatieplicht.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ons kenmerk W&B/SFI/2006/4948749487
2050614550
Vragen van het lid Koer Kaya (D66) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het voorstel van de voorzitter van Divosa om de helft van de
bijstandsgerechtigden vrij te stellen van de sollicitatieplicht. (Ingezonden 2 juni 2006)
1
Bent u op de hoogte van het voorstel 1) van de voorzitter van de Vereniging van directeuren
van sociale diensten (Divosa) om bijna de helft van de bijstandsgerechtigden definitief vrij te
stellen van de sollicitatieplicht?
Antwoord 1
Ja.
2
Acht u het wenselijk dat de directeuren van sociale diensten meer dan 160.000 mensen willen
afschrijven voor maatschappelijke participatie door arbeidsdeelname?
Antwoord 2
Zoals ik op 1 juni heb aangegeven acht ik het niet wenselijk om mensen af te schrijven voor
maatschappelijke participatie door arbeidsdeelname. Naar mijn mening zijn de mogelijkheden
om deze mensen te laten participeren nog lang niet uitgeput en zit er nog zeker beweging in
deze groep. Uit de rapportage "WWB in cijfers I" die ik op 26 april aan Uw Kamer zond blijkt
uit de uitstroomcijfers (p. 6, p. 13) dat ook bij personen die wat langer in de bijstand zitten de
uitstroom is toegenomen van 2003 op 2004. Voorts blijkt een groot deel van het W-budget
onderbenut. Via middelen uit dit budget kan deze groep verder geholpen worden. Uit een
expertmeeting met gemeenten die onlangs door mijn ministerie is georganiseerd over deze
groep kwam naar voren dat intensieve begeleiding door gemeenten of reïntegratiebedrijf soms
verrassende uitstroomresultaten kan opleveren voor deze groep. Ook mijn wetsvoorstel over de
terugkeerbanen is bedoeld om deze groep perspectief te bieden.
3
Kunt u een wetenschappelijk verantwoorde onderverdeling maken van groepen
bijstandsgerechtigden naar kans op arbeidsdeelname?
Antwoord 3
Een dergelijke onderverdeling bestaat niet op landelijk niveau. Het is vooral zaak voor
gemeenten om hun bestand goed in kaart te brengen en op basis daarvan maatwerk te kunnen
leveren aan hun klanten. Dit wordt ook door Divosa onderkend in haar monitor (p. 7). Het
bovengenoemde getal van 160.000 is een inschatting van managers van sociale diensten. Door
---
Ons kenmerk W&B/SFI/2006/4948749487
beter het bestand in kaart te brengen kan de inschatting van de managers uit de monitor
vertaald worden in concrete cijfers.
4
Hoeveel bijstandsgerechtigden zijn volledig en duurzaam arbeidsongeschikt en hoe worden
deze thans in de Wet Werk en Bijstand (WWB) behandeld?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in antwoord 3 bestaat hierover geen landelijk beeld. Wel is er in de eerder
genoemde rapportage "WWB in cijfers I" (p. 18) een cijfer opgenomen over het percentage
ontheffingen op basis van het Verslag over de Uitvoering (VODU) 2004. Dit bedraagt 38%. In
de Divosamonitor komen de managers voor 2006 op een inschatting van 41% van het bestand
(p. 42). Het aantal ontheffingen zegt echter niet veel over de duurzaamheid van de eraan ten
grondslag liggende redenen. In dezelfde monitor worden die redenen van ontheffing
aangegeven. Daar vallen ook zorgtaken onder, die niet structureel hoeven te zijn. Ook de
overige belemmeringen (fysiek, sociaal, psychisch) hoeven dit niet noodzakelijkerwijs te zijn.
In geval deze mensen toch nog niet aan regulier werk toe zijn, zijn er naar mijn mening alle
mogelijkheden binnen de huidige WWB om hen een ontheffing te verlenen, individueel en
tijdelijk. Hiervoor is bewust door de (mede-)wetgever gekozen bij de invoering van de WWB.
Ook sociale activering kan deze mensen uit hun isolement halen en een eerste opstap
betekenen naar werk.
5
Welk effect heeft het wegdefiniëren van 160.000 werkzoekenden op de werking van de
arbeidsmarkt in het algemeen en op het arbeidsaanbod in het bijzonder?
Antwoord 5
Zoals ik reeds bij antwoord 2 heb aangegeven ben ik niet bereid mensen definitief af te
schrijven. Dat is niet in hun eigen belang en niet in het belang van de samenleving als geheel.
In het zicht van de aantrekkende economie en de toenemende vergrijzing hebben we deze
werkzoekenden hard nodig.
1) Zie o.a. het NOS Journaal en De Telegraaf online d.d. 1 juni 2006
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid