KPMG
Nederlandse uitgevers willen klant nu echt centraal stellen
15 juni 2006
Nederlandse uitgevers slagen er steeds beter in omzet te genereren uit
digitale producten, maar weten de ambitie om op maat gesneden
informatie aan de klant aan te bieden nog niet te realiseren.
Het gebrek aan inzicht in de behoefte van de klant en de eigen product
gerelateerde organisatie vormen de belangrijkste obstakels in de
digitale ratrace. Ruim de helft van de uitgevers wil dan ook binnen
twee jaar nauw samenwerken met zijn klanten en ruim 40% gaat op zoek
naar een partner die kennis heeft van de behoefte van de klant.
Daarnaast zien de uitgevers in toenemende mate een branche- of
klantgerichte organisatie ontstaan in plaats van de traditionele
productgerichte inrichting van uitgeverijen. Dit blijkt uit jaarlijks
onderzoek van KPMG naar de toekomstverwachtingen van de Nederlandse
uitgevers.
Volgens Theo Huibers, partner bij KPMG en hoogleraar Information
Retrieval aan de Universiteit Twente, verwacht één op de vier
uitgevers de komende twee jaar klantgerichter te werken en
gepersonaliseerde informatie te zullen aanbieden. Huibers: Essentieel
hierbij is dat de uitgever zijn klant kent, zijn informatiebehoefte,
zijn werkproces en zijn informatieconsumptiepatronen en hierop op het
juiste moment inspeelt met de juiste relevante informatie en het
juiste medium. Dit kan de mobiele telefoon zijn, maar ook het internet
of het traditionele boek. Dit betekent dat de klant een gedoseerd, op
maat gesneden multi-mediaal informatieproduct krijgt, de uitgever geen
overbodige informatie meer aanbiedt en een geleidelijke transformatie
plaatsvindt van een uniform papieren aanbod naar een pluriform
multimediaal aanbod. De professionele klant is bereid hiervoor veel te
betalen en voor de recreërende klant staan adverteerders in de rij om
deze afgebakende klanten te benaderen.
Hoewel een aantal uitgevers vorig jaar aangaf afscheid te zullen nemen
van het meest traditionele product van de uitgever, blijkt het boek
nog altijd een favoriet product dat door ruim 75% van de bedrijven
gevoerd wordt. Huibers: Vorig jaar voorspelden de uitgevers een afname
van het aantal boeken van 9%. De realiteit is dat het aantal boeken
met 12% is toegenomen. En ook de voorspelde daling van het aantal
tijdschriften, blijkt in de realiteit een toename met 7%.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim 20% van de uitgevers
binnen twee jaar weblogs wil aanbieden. Huibers: Hoewel uitgevers soms
nog worstelen met deze groep vrije auteurs is het beeld van
ongevaarlijke hobbyisten inmiddels bijgesteld. De meeste uitgevers
zoeken naar manieren om weblogs onderdeel te maken van hun
uitgeefstrategie.
Daarnaast blijkt ook de belangstelling voor podcasts toe te nemen.
Uitgevers kunnen deze technologie op diverse manieren toepassen,
bijvoorbeeld als marketinginstrument waarin de auteur een boek
aanprijst of als voorgelezen audioboek. Bijna 30% van de uitgevers
verwacht binnen nu en twee jaar podcasts uit te geven. De Britse markt
biedt hiervoor duidelijke schaalvoordelen, maar ook de Nederlandse
markt biedt duidelijke perspectieven. De opkomst van iPod en andere
MP3-spelers vormt hierbij een duidelijke stimulans.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.