Rechtbank Middelburg
Klanten tevreden over rechtbank Middelburg
De klanten van de rechtbank Middelburg zijn tevreden over de
dienstverlening van de rechtbank. Dit blijkt uit de resultaten van het
klantwaarderingsonderzoek dat de rechtbank eind 2005 heeft gehouden in
samenwerking met 9 andere rechtbanken. 80% van de klanten is tevreden
tot zeer tevreden over de contacten met de rechtbank.
Functioneren rechter
De tevredenheid over het rechterlijk functioneren is op een aantal
aspecten in vergelijking met 2003 (sterk) toegenomen: rechters bieden
partijen ruimte voor hun verhaal, leven zich in in de situatie en
leggen uit wat de procedure en het verloop van de zaak is. Over de
beslissingen van de rechtbank wordt uiteenlopend gedacht. De
leesbaarheid scoort goed, maar de rechtseenheid en de snelheid van
beslissingen zijn voor verbetering vatbaar.
Zittingsbezoek
Klanten zijn (zeer) tevreden over de contacten met de medewerkers en
de dienstverlening van de gerechtsbodes. De privacy en faciliteiten in
de wachtruimten scoren minder. Professionele klanten zijn tevreden
over de wachttijden zelf en de informatie hierover. Rechtzoekenden
geven juist aan hierover niet tevreden te zijn.
Achtergrondinformatie
De resultaten van het klantwaarderingsonderzoek zijn gebaseerd op 132
ingevulde vragenlijsten door professionele partners. Hierbij kan
gedacht worden aan advocaten, officieren van justitie, deurwaarders en
professioneel gemachtigden. Daarnaast zijn 50 rechtzoekenden
geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak. De tien
deelnemende rechtbanken aan het klantwaarderingsonderzoek zijn:
Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht,
Middelburg, Roermond en Zutphen. Het onderzoek is uitgevoerd in
opdracht van het gerechtsbestuur en draagt bij aan de verdere
kwaliteitsverbetering van de rechtbank Middelburg. Het onderzoek is
begeleid door het onafhankelijke onderzoeksbureau Prisma.
Het complete onderzoeksrapport is binnenkort op rechtspraak.nl na te
lezen.
Bron: Rechtbank Middelburg
Datum actualiteit: 15 juni 2006 Naar boven