Rechtbank Middelburg


Klanten tevreden over rechtbank Middelburg

De klanten van de rechtbank Middelburg zijn tevreden over de dienstverlening van de rechtbank. Dit blijkt uit de resultaten van het klantwaarderingsonderzoek dat de rechtbank eind 2005 heeft gehouden in samenwerking met 9 andere rechtbanken. 80% van de klanten is tevreden tot zeer tevreden over de contacten met de rechtbank.

Functioneren rechter
De tevredenheid over het rechterlijk functioneren is op een aantal aspecten in vergelijking met 2003 (sterk) toegenomen: rechters bieden partijen ruimte voor hun verhaal, leven zich in in de situatie en leggen uit wat de procedure en het verloop van de zaak is. Over de beslissingen van de rechtbank wordt uiteenlopend gedacht. De leesbaarheid scoort goed, maar de rechtseenheid en de snelheid van beslissingen zijn voor verbetering vatbaar.

Zittingsbezoek
Klanten zijn (zeer) tevreden over de contacten met de medewerkers en de dienstverlening van de gerechtsbodes. De privacy en faciliteiten in de wachtruimten scoren minder. Professionele klanten zijn tevreden over de wachttijden zelf en de informatie hierover. Rechtzoekenden geven juist aan hierover niet tevreden te zijn.

Achtergrondinformatie
De resultaten van het klantwaarderingsonderzoek zijn gebaseerd op 132 ingevulde vragenlijsten door professionele partners. Hierbij kan gedacht worden aan advocaten, officieren van justitie, deurwaarders en professioneel gemachtigden. Daarnaast zijn 50 rechtzoekenden geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak. De tien deelnemende rechtbanken aan het klantwaarderingsonderzoek zijn: Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het gerechtsbestuur en draagt bij aan de verdere kwaliteitsverbetering van de rechtbank Middelburg. Het onderzoek is begeleid door het onafhankelijke onderzoeksbureau Prisma.

Het complete onderzoeksrapport is binnenkort op rechtspraak.nl na te lezen.

Bron: Rechtbank Middelburg Datum actualiteit: 15 juni 2006 Naar boven