Amsterdam, 14 juni 2006
Vendex KBB heeft een nieuwe naam: Maxeda
Maxeda vaart nieuwe koers met nieuwe bedrijfsfilosofie: `A Passion to Serve'
Nieuwe Naam
Vendex KBB heet vanaf vandaag Maxeda. Deze nieuwe naam markeert een nieuwe bedrijfsfilosofie
en een nieuwe koers voor de retail groep. Alle winkelketens van Maxeda behouden hun eigen
merknaam, identiteit en marktpositionering, maar binnen Maxeda gaan de winkelketens samenwerken
om nieuwe groeistrategieën in Europa te ontwikkelen. Maxeda staat voor een nieuwe ambitie, een
nieuwe cultuur en een nieuw doel om marktleiderschap voor al haar winkelketens te bereiken.
Nieuwe Filosofie
Tony DeNunzio, voorzitter Raad van Bestuur van Maxeda: "Retail vraagt om echte passie voor
klanten. De bron van ons succes zal zijn: `A Passion to Serve; a passion to serve the people who
serve our customers'. Bij Maxeda is het centraal stellen van de behoeften en wensen van onze
klanten, de drijfveer van alle collega's binnen de groep. Daarom zijn we een groot intern
programma gestart om deze boodschap te verspreiden in de hoofden en harten van alle mensen die
bij Maxeda werken. Managers, ook ikzelf, moeten hun medewerkers helpen, zodat zij hun klanten
op de best mogelijke manier van dienst kunnen zijn. Dit is onze nieuwe bedrijfsfilosofie Dienend
Leiderschap."
Nieuwe Richting
Ondanks een moeilijke markt heeft Maxeda in 2005 een goede omzet en winst behaald en heeft zij
haar cashflow aanzienlijk weten te verbeteren. Maxeda's netto-omzet inclusief omzet van
concessionairs over 2005 bedroeg EUR 3,819 miljoen (2004 EUR 3,821 miljoen). De operationele
EBITDA bedroeg EUR 249 miljoen in 2005 (2004 EUR 248 miljoen). Na een jarenlange daling,
steeg de non-food retail markt in Nederland weer vanaf de tweede helft van 2005. Het marktaandeel
van bijna alle winkelketens en productcategorieën van Maxeda laat groei zien.
Maar de onderneming richt haar blik op de toekomst door Maxeda beter en sterker te maken voor de
lange termijn. Het doel is om marktleiderschap voor elke winkelketen te bereiken en de
voorkeurswinkel te zijn van de klant door de klant centraal te stellen.
Deze nieuwe koers is eind 2005 ingezet en de eerste positieve resultaten worden al zichtbaar. Maxeda
heeft alle winkelketens zich laten richten op nieuwe groeistrategieën. Elke winkelketen heeft een plan
geformuleerd voor het leveren van duurzame groei in Nederland en andere Europese markten.
Prioriteit is om meer te verkopen via huidige en nieuwe winkels, om beter in te kopen in het binnen-
en buitenland, om kosten te besparen en de liquiditeit te verbeteren en om synergie binnen de groep
goed te benutten.
Maxeda verandert snel. Er zijn al nieuwe winkelconcepten ontwikkeld zoals de nieuwe Praxis in
Almelo, de nieuwe V&D's in Almere en Arnhem en verschillende winkelketens hebben samen
nieuwe shop-in-een-shop concepten gerealiseerd. Binnen Maxeda helpen de verschillende
winkelketens elkaar, wisselen `best practices' uit en realiseren inkoopsynergieën. Met deze initiële
resultaten is het een goed moment om de naam van de groep te wijzigen. De nieuwe groepsnaam
Maxeda markeert het begin van deze nieuwe koers.
- einde bericht -
Vendex KBB NV
Vendex KBB NV