Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ONDER EMBARGO TOT EN MET 14 JUNI, 21:30

Dit embargo is noodzakelijk omdat de prijswinnaars nog geheim zijn!!!

_________

WINNAARS IJZEREN PODIUMDIEREN 2005/2006

14/06/2005

De winnaars van de IJzeren Podiumdieren zijn bekend! De prijzen, die de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) sinds 1997 uitreikt, zijn weggegeven in 5 categoriën: beste directeur, beste programmeur, beste podium, beste festival en beste marketingcampagne. Een onafhankelijke jury, bestaande uit Jan van der Plas (Muzikantengids), Silvia Biemans (The Alternative), Tjeerd Bomhof (Voicst) en Evelyne Leveke (Het Monumentale) nomineerde in elke categorie drie kanshebbers. Hierover hebben de leden de afgelopen weken hun stem uitgebracht. Ook heeft het bestuur van de VNPF besloten om een Lifetime Achievement Award uit te reiken. Deze speciale prijs wordt uitgereikt aan personen of organisaties die zich de afgelopen jaren verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse popsector. De eer viel deze keer ten deel aan VPRO's 3voor12. De prijswinnaars hebben op 14 juni tijdens het VNPF-gala in Hedon (Zwolle) de befaamde IJzeren Podiumdieren in ontvangst genomen.

Winnaars:

BESTE DIRECTEUR

Cor Schlösser. - Melkweg

Cor Schlösser staat bekend om zijn gedrevenheid en toewijding en mede daardoor is De Melkweg is al vele jaren een toonaangevend podium in Nederland. Met zijn gevoel voor tact is Cor erin geslaagd de verbouwing van de schouwburg aan te grijpen om de Melkweg uit te breiden.

BESTE PROGRAMMEUR

Robert Meijerink - Doornroosje
Zonder enige ervaring begonnen bij Doornroosje is Robert in korte tijd uitgegroeid tot een veelzijdig en kundig programmeur. Naast Doornroosje programmeert hij bij de Valkhof Affaire en sinds een jaar ook Eurosonic. Altijd op de hoogte van de nieuwste muziek. Een programmeur met veel kennis van zaken dus.

BESTE PODIUM

Vera, Groningen
Vera doet alles op zijn eigen volstrekt unieke manier en heeft dat tot en kunst verheven in Nederland en daarbuiten. Ze staan al jaren bekend als één van de weinige podia met oog voor de nieuwste ontwikkelingen in de alternatieve muziek. De vaste schare bezoekers en de grote bands bewijzen dat Vera van buitengewone klasse is!

BESTE FESTIVAL

Noorderslag / Eurosonic
Dit jaar vond de 20ste editie plaats van Noorderslag / Eurosonic. Het platform voor de Nederlandse en Europese muziekindustrie en een media evenement dat in vele landen wordt uitgezonden. En niet in eerste plaats een bijzonder prettig publieksfestival dat voor Nederlandse bands de lat hoog legt. Een festival dat aantrekkelijk is voor iedereen en zorgt elkaar jaar weer voor nieuwe ontdekkingen.Op naar de volgende 20 jaar!

BESTE MARKETINGCAMPAGNE (Kijk voor voorbeelden en meer informatie over de campagnes op www.vnpf.nl.) No Risk Ticket - Paard van Troje
De marketingcampagne No Risk Ticket van 't Paard in Den Haag getuigt van veel lef. Het Paard wil met deze campagne de kaartverkoop stimuleren en " kleinere bands" de kans geven om zich te presenteren. Ben je binnen 15 minuten niet tevreden? Dan krijg je je geld terug. De campagne zorgde voor commotie in de muziekwereld en kreeg veel media-aandacht. De zalen werden vaak voller dan verwacht en liepen niet leeg. Het Paard nam het risico, wie volgt?

LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD

3voor12
VPRO's www.3voor12.nl heeft zich in acht jaar tijd ontwikkeld van een reservaat ter bescherming van alternatieve popmuziek tegen de horizontale programmering op 3FM, tot een volstrekt uniek en zelfstandig medium dat met alle denkbare nieuwe technieken een steeds grotere groep "gebruikers" trekt. Het besteedt serieuze journalistieke aandacht aan het circuit van poppodia en -festivals, niet alleen aan de muziek maar ook aan wat zich achter de schermen afspeelt. Het is voor veel vakmensen een van de belangrijkste bronnen van informatie en plezier. Kom daar maar eens om in het huidige medialandschap.

_______