TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

29 mei 2006

Rotterdam Durft laat resultaten zien

Tweederde van de Nederlanders vindt het thema 'durft' goed bij Rotterdam passen. En bij doelgroepen die uitingen van de campagne Rotterdam Durft hebben gezien is het imago van de stad iets verbeterd ten opzichte van 2004. TNS NIPO trekt deze conclusie naar aanleiding van de uitkomsten van een onderzoek naar het imago van Rotterdam, dat in het voorjaar van 2006 is gehouden. Het algemene beeld van de stad is niet veranderd - gemiddeld scoort de stad een 6.9, waarbij Rotterdamse studenten de stad het hoogste cijfer geven, en de Nederlanders het laagste.

Het imago-onderzoek is gehouden, in opdracht van Team Merkcommunicatie OBR en Rotterdam Marketing, onder doelgroepen binnen de domeinen wonen, economie, studeren en recreëren. Per doelgroep zijn zowel mensen binnen de stad als in Nederland ondervraagd. De imago-meting 2006 volgt op een eerdere meting in 2004, die pal voor de start van de campagne Rotterdam Durft werd gehouden. Op het gebied van recreëren werd het imago gepeild in 2000 en 2004.

Campagne Rotterdam Durft
De campagne Rotterdam Durft is door ongeveer de helft van de Rotterdammers en regiobewoners opgemerkt. Landelijk heeft de campagne tot nu toe minder gewerkt - gemiddeld circa vijftien procent heeft uitingen gezien. Ruim tweederde van het totale aantal ondervraagde mensen meent dat Rotterdam Durft als thema goed bij de stad past. Degenen die iets van de campagne hebben gezien, hebben vooral het woordgebruik Rotterdam Durft (38%) en de media-uitingen (35%) opgemerkt. Op afstand volgen het logo (15%) en de merchandising (4%) De campagne lijkt tot nu toe redelijk succesvol in het overbrengen van een aantal waarden over de stad. Op twee van de drie kernwaarden (betrokkenheid en ambitie) is een duidelijke verbetering gerealiseerd. De derde kernwaarde (verandering) scoort niet eenduidig - de stad scoort hoog op 'verrassend', maar laag op 'altijd anders'.

Economie
Vrijwel alle doelgroepen herkennen Rotterdam als stad met veel werkgelegenheid, meer nog dan in 2004. Een uitzondering hierop vormen de huidige studenten: vergeleken met 2004 vinden zij juist minder dat de stad veel werkgelegenheid te bieden heeft. De populairste locaties voor vestiging van een bedrijf in Rotterdam zijn het stadscentrum (43%), het havengebied (21%) en de Kop van Zuid (16%) In Rotterdam werkenden geven aan dat Rotterdam aantrekkelijker wordt als stad om te werken wanneer de bereikbaarheid van de stad wordt verbeterd, meer interessante banen worden aangeboden, er meer parkeergelegenheid komt en de veiligheid verbetert.
Potenti&eunl;le ondernemers beschrijven de stad als internationaal, met associaties als bereikbaarheid, de haven en het zakelijke karakter. Opvallend is dat - meer dan in 2004 - in Rotterdam gevestigde bedrijven de stad het predikaat 'moeilijk' meegeven - blijkbaar ondervinden deze ondernemers weerstand bij de gemeentelijke organisatie. In 2004 scoorde de omschrijving 'mogelijkheden' hoog onder de toenmalige ondernemers, nu wordt deze karakterisering nog maar door een klein deel van de bedrijven gegeven.

Wonen
Wonen in Rotterdam wordt geassocieerd met druk of te druk. Daarna volgen termen als gezellig, goed, prettig. Natuurlijk zijn er ook negatieve termen: onveilig, onaantrekkelijk, verpaupering. Deze hebben echter niet de overhand. Acht procent van de Rotterdammers wil niet in de stad blijven wonen. Opvallend is dat in 2004 45 procent criminaliteit als reden geeft om niet in Rotterdam te blijven wonen. In 2006 is dat nog maar 24 procent. Rotterdammers zijn over de hele linie positiever over de stad dan in 2004. Suggesties om de stad nog aantrekkelijker te maken: veiliger en schoner, meer betaalbare woningen en meer groenvoorzieningen.
Ruim een op de vijf (23%) regiobewoners geeft aan dat de stad in aanmerking komt om er te gaan wonen. In 2004 was dat veertien procent. Tien procent geeft aan dat Rotterdam 'zeker' in aanmerking komt om te gaan wonen, in 2004 was dat vijf procent. Carrièremogelijkheden is hierbij een belangrijk motief. In 2004 werden de uitgaansmogelijkheden en de vrijetijdsvoorzieningen nog het meeste als motief genoemd. Regiobewoners vinden dat je in Rotterdam uniek kunt wonen: deze waardering stijgt van 60 naar 90 procent. Favoriete plekken om te wonen: binnenstad, Kralingen, 'aan het water', Prins Alexander en Hillegersberg.

Studeren
Voor zes procent van de potentiële studenten komt Rotterdam in aanmerking voor het volgen van een studie. In 2004 was dat negen procent. Voor slechts één procent komt Rotterdam 'zeker' in aanmerking, in 2004 stond dat percentage nog op vier procent. De typering dat Rotterdam een breed onderwijsaanbod heeft staat onder druk: in 2004 scoorde deze typering 89 procent, dit valt terug naar 74 procent. Favoriete steden om te studeren zijn Amsterdam en Utrecht. Rotterdam is van de derde plaats verdrongen door Nijmegen en Leiden en komt nu op een vijfde plaats. De onbekendheid met Rotterdam speelt hier een rol (van 3% naar 13%), evenals de signalering van studenten dat het onderwijsaanbod minder sterk is dan voorheen. Tweederde van de potentiële studenten zien Rotterdam als studentenstad, een duidelijke winst wordt geboekt op de aspecten 'een stad waar je jouw droom kunt realiseren' en 'goed woningaanbod voor studenten'. Evenwel neemt het aantal studenten dat na de studie in Rotterdam wil blijven af: in 2004 had 67 procent de intentie zich voor een baan op de Rotterdamse regio te oriënteren, in 2006 is dat nog 57 procent. Over het algemeen vinden studenten dat Rotterdam killer, onveiliger en ongezelliger is geworden. Studenten storen zich het meest aan allochtonen (32%, was 6% in 2004).

Recreëren
Toeristisch Rotterdam wordt geassocieerd met havens (33%), de Euromast (29%) en winkelen(17%). Kunst en cultuur komen er iets sterker uit dan in 2004. Natuur of parken worden nauwelijks genoemd. Het aantal Nederlanders dat een bezoek aan de stad brengt neemt gestaag toe. Het gaat dan vooral over bezoek om te winkelen en om familie of attracties te bezoeken. Evenals in 2004 blijkt ook uit deze meting dat de individuele Rotterdamse festivals en evenementen landelijk nauwelijks bekendheid genieten, ondanks dat Rotterdam in 2006 is uitgeroepen tot evenementenstad van Nederland.

E3759 | TNS NIPObase (CATI & CAPI) | In totaal werden 2.592 mensen ondervraagd (n=2.592).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).