Cliënt meer tevreden over dienstverlening reïntegratiebedrijf

Raad voor werk en inkomen

PERSBERICHT

Blik op Werk: uitkomsten tevredenheidsonderzoek en benchmarkrapportage Cliënten meer tevreden over dienstverlening reïntegratiebedrijven

Den Haag, 14 juni 2006

De tevredenheid van cliënten over de dienstverlening van reïntegratiebedrijven is licht gestegen. In 2006 gaven cliënten een 6,9 als gemiddeld cijfer, in 2005 was dit een 6,7. Opdrachtgevers gaven zowel in 2006 als in 2005 een 6,7. Cliënten met een individuele reïntegratieovereenkomst (IRO) geven de reïntegratiebedrijven gemiddeld een 7,4. Dit blijkt uit een onderzoek van de stichting Blik op Werk. In de benchmarkrapportage over 2005 van het Blik op Werk Borea keurmerk zijn voor het eerst cliënten als opdrachtgever van hun eigen traject (vaak via IRO) opgenomen. Blik op Werk publiceert de resultaten van het tevredenheidsonderzoek over 221 reïntegratiebedrijven op bedrijfsniveau op de Keuzegids (voorheen Reïntegratiemonitor) op www.blikopwerk.nl. Hier is ook de integrale benchmarkrapportage te vinden.

Tevredenheidsonderzoek
In het vandaag gepresenteerde tevredenheidsonderzoek zijn cliënten en opdrachtgevers (UWV, gemeenten en werkgevers/verzekeraars) van 221 reïntegratiebedrijven geënquêteerd. In totaal hebben ruim 26.000 cliënten en 2400 opdrachtgevers een enquête ingevuld. De totaalcijfers van cliënten voor de afzonderlijke bedrijven lopen uiteen van 5,3 tot 8,9. Bij de opdrachtgevers liggen deze totaalcijfers tussen 5,3 en 8,5.

Cliënten

- Cliënten geven bedrijven gemiddeld een 6,9.

- Cliënten van UWV en gemeenten geven bedrijven een lager cijfer (6,7) dan cliënten van private opdrachtgevers (7,0). Cliënten met een IRO geven bedrijven een 7,4.

- Cliënten laten alle aspecten van dienstverlening meewegen in hun oordeel. Zij zijn over de meeste aspecten ook tevreden, behalve over de aspecten het behaalde resultaat en het geven van geschikte vacatures.

- Over het algemeen vinden cliënten zowel aspecten die te maken hebben met het te behalen resultaat belangrijk, als aspecten die samenhangen met het verloop van het traject en hun behandeling als klant door het bedrijf.

- Aspecten die tevredenheid bevorderen zijn de aanwezigheid van een trajectplan en het aantal contactmomenten dat een cliënt heeft met zijn contactpersoon bij het reïntegratiebedrijf. Hoe meer contactmomenten, des te hoger het cijfer.

Opdrachtgevers

- Opdrachtgevers geven bedrijven gemiddeld een 6,7.
- Opdrachtgever UWV is minder tevreden over reïntegratiebedrijven (6,2) dan gemeenten (6,7) en private opdrachtgevers (6,8).

- Opdrachtgevers vinden met name het behaalde resultaat en prijs-kwaliteitverhouding belangrijke aspecten. Deze aspecten scoren vervolgens relatief laag bij de tevredenheid.
- In vergelijking met cliënten zijn er bij opdrachtgevers minder factoren van invloed op het tevredenheidscijfer. Het aspect dat de grootste rol speelt is de grootte van het bedrijf. Daarbij geldt dat bedrijven met minder dan 20 werknemers gemiddeld een 7,3 scoren en bedrijven met meer dan 200 werknemers een 6,2.

Resultaten bedrijven met Borea keurmerk
Totale markt

- De benchmarkrapportage van het Blik op Werk Borea Keurmerk geeft resultaten van 104 bedrijven. Daarvan waren 81 bedrijven al gecertificeerd en 23 bedrijven willen het keurmerk nu voor het eerst halen.

- In 2005 zijn in totaal 142.441 cliënten aangemeld bij de keurmerkbedrijven. Op een markt die naar schatting 224.000 trajecten per jaar omvat, betekent dit dat de keurmerkbedrijven een aanzienlijk deel van de totale markt binnen de branche vertegenwoordigen (64%).

Per type opdrachtgever

- Voor het eerst is er inzicht in de gemeentelijke markt. In 2005 was van 45% van de afgeronde trajecten voor gemeenten het doel om cliënten te plaatsen in regulier werk. Daarvan was 29% succesvol. Opvallend is dat meer dan de helft van de trajecten gericht is op diagnose en/of sociale activering.

- Voor UWV had 95% van de trajecten als doel plaatsing in regulier werk. Daarvan was 38% succesvol.

- Bij werkgevers/verzekeraars is 27% van de afgeronde trajecten gericht op werkhervatting bij de eigen werkgever, hiervan was 73% succesvol. 63% van de afgeronde trajecten had plaatsing in regulier werk als doel, waarvan 37% succesvol was.
- Uit de rapportage blijkt dat van de afgeronde trajecten voor cliënten als opdrachtgever 85% gericht was op plaatsing en daarvan was 53% succesvol. Het gaat hier in het totaal om 867 cliënten die met behulp van een IRO aan het werk zijn gekomen.

In de stichting Blik op Werk werken vragers, aanbieders en cliënten op de arbo- en reïntegratiemarkt sinds januari 2006 intensief met elkaar samen. Blik op Werk wil de vragers op deze markt meer inzicht geven in de kwaliteit van de aangeboden diensten.

Voor de redactie,