14-6-2006
VVD wil snel versoepeling reclameregels commerciële omroep
VVD-mediawoordvoerder Fadime Örgü heeft een amendement ingediend
teneinde zo spoedig mogelijk een verruiming van de regelgeving voor
sponsoring en reclame bij Nederlandse commerciële omroepen te
bewerkstelligen.
De Nederlandse mediawetgeving stelt momenteel aan commerciële omroepen
strengere eisen dan volgens de Europese Richtlijn 'televisie zonder
grenzen' strikt noodzakelijk. Het gaat dan over reclame en sponsoring.
Bijvoorbeeld split-screen advertising is verboden in Nederland. Die
strenge Nederlandse regels voor reclame en sponsoring belemmeren
Nederlandse commerciële omroepen in te spelen op ontwikkelingen.
Eind vorig jaar diende Örgü samen met de PvdA al een motie in die de
regering verzocht bij de eerstvolgende wijziging van de Mediawet de
regels voor reclame en sponsoring voor commerciële omroepen te
versoepelen. Die motie is met het nu voorliggende wetsvoorstel niet
uitgevoerd. Wel heeft de staatssecretaris inmiddels aangegeven dat ze
net als de VVD ook voor een versoepeling van de reclameregels is. Ook
het Commissariaat voor de Media adviseert haar een aantal
versoepelingen door te voeren. Örgü heeft daarom vandaag, samen met de
PvdA, een amendement ingediend om erin te voorzien dat zo spoedig
mogelijk een gelijk speelveld ontstaat voor commerciële media die
actief zijn op de Nederlandse markt.
Spreektekst 30402
14-06-2006
Voorzitter, over de belangrijkste maatregel uit het voorliggende
wetsvoorstel kan de VVD-fractie vrij kort zijn: wij steunen de
voorgestelde structurele verlaging van de rijksomroepbijdrage van EUR
11 miljoen.
De VVD is het er mee eens dat de voorgestelde bezuiniging niet ten
koste mag gaan van de publieke programmering. Dat hoeft gelukkig ook
niet. Zoals de staatssecretaris zelf oppert kan de bezuiniging
bijvoorbeeld worden opgevangen door het afschakelen van de analoge
etherdistributie van de drie publieke televisiekanalen.
De VVD is er erg over te spreken dat het kabinet eindelijk het (al
jaren geleden aangekondigde) besluit heeft genomen de analoge
ethertelevisie af te schakelen. Jaarlijks 12 miljoen uittrekken voor
een systeem waar nog slechts 28000 huishoudens noodgedwongen gebruik
van maakten was buiten alle proportie. Desalniettemin vindt de VVD -
met het kabinet - dat er voor al die huishoudens een goed alternatief
moet zijn. Dat alternatief zagen wij altijd in de bestaande free to
view satelliet uitzendingen (met smartcard) of in free to
air-uitzendingen (ongecodeerd; zonder smartcard) via satelliet of
digitale ether. Het kabinet stelt voor digitenne in het hele land uit
te rollen. Dat is op zich een prima alternatief voor de huishoudens
die worden getroffen door de analoge afschakeling. Het kabinet kiest
echter voor free to view digitale ether, dus met smartcard. Waarom is
die keuze voor codering gemaakt? Bij satellietontvangst kan de VVD
zich nog wel iets voorstellen bij codering van de publieke kanalen
omdat satellieten zich niet aan landsgrenzen houden. Free to air
digitale ether kan echter eenvoudig zonder smartcard omdat die
uitzendingen grotendeels beperkt blijven tot het Nederlandse
grondgebied. Je hebt dan geen problemen in de auteursrechtensfeer.
Door met smartcards te gaan werken wordt de keuzevrijheid bij het
kopen van apparatuur sterk beperkt. Een simpele digitale ontvanger
zoals nu te koop in België en Duitsland zal niet bruikbaar zijn omdat
hier geen smartcard in past. De ontvangers die op dit moment door
Digitenne /KPN worden geleverd en waar wel een smartcard in past zijn
onbruikbaar gemaakt voor ontvangst van digitale zenders uit Duitsland
en België. Mensen die aan de grens met België en Duitsland wonen
moeten dus twee verschillende ontvangers aanschaffen. Insteekkaarten
voor in de laptop zullen bovendien ook niet bruikbaar zijn. Graag een
reactie op die keuze voor gedwongen winkelnering bij KPN.
De VVD denkt dat veel huishoudens toch voor de satelliet zullen
kiezen. De satelliet moet naast de digitale ether een volwaardig
alternatief zijn. De regionale zenders zullen in de digitale ether
worden doorgegeven. Op de satelliet zitten ze echter niet, L1
uitgezonderd. Kan de staatssecretaris aangeven hoe de doorgifte van de
regionale televisie middels de satelliet kan worden geregeld en of die
doorgifte ten dele uit de afschakeling kan worden gefinancierd? De VVD
voelt daar wel wat voor. Bij de decentralisatie van de regionale
omroep van het Rijk naar de provincies is tenslotte afgesproken dat
kosten als gevolg van gewijzigd rijksbeleid een verantwoordelijkheid
zijn van het Rijk. Wij begrijpen dat er vijf miljoen nodig is, waarvan
drie miljoen uit de afschakeling van de regionale zenders komt. Blijft
er een tekort van twee miljoen. Die moet de staatssecretaris toch nog
wel ergens hebben?
Naamsverandering bedrijfsfonds voor de pers
Iedereen is het er over eens dat pluriformiteit in sector van de
gedrukte media van groot maatschappelijk belang is. De VVD is van
mening dat de grootste bedreiging voor die pluriformiteit is gelegen
in de Nederlandse wet- en regelgeving. Wie de sector wil stimuleren
moet de cross-ownershipregelingen afschaffen, zoals het Commissariaat
voor de Media ook al heeft voorgesteld. Ook de beperkingen van
eigendomsconcentratie die verder gaan dan het mededingingsrecht dienen
te worden afgeschaft als men naar een gezonde sector streeft.
De VVD-fractie vindt het daarom wel al te mager dat deze
staatssecretaris vooralsnog niet verder komt dan de voorgestelde
naamsverandering van het bedrijfsfonds, dat vanaf nu stimuleringsfonds
moet gaan heten. Zo'n naamsverandering is een doekje voor het bloeden.
Wij zijn dan ook uiterst benieuwd wanneer de staatssecretaris nu
eindelijk eens komt met haar concrete dereguleringsplannen ten behoeve
van de gedrukte mediasector, de concrete uitwerking van de motie van
collega's Atsma, Bakker en mijzelf. We hebben begrepen dat het kabinet
het mediabedrijven mogelijk wil maken om van de gezamenlijke markt
voor kranten, radio en televisie - die dan geldt als 300 procent -
maximaal 90 procent marktaandeel te bezitten. Die wetgeving had er
natuurlijk allang moeten zijn. Wanneer kunnen wij het voorstel van de
staatssecretaris tegemoet zien?
Versoepeling reclameregime commerciële omroepen
Voorzitter. Tot slot nog een punt waarop deze staatssecretaris veel
voortvarender had moeten zijn. Eind vorig jaar heb ik met de PvdA een
motie ingediend die de regering verzocht in de eerstvolgend voorziene
wijzigingsvoorstellen voor de Mediawet de regels voor reclame en
sponsoring voor commerciële omroepen te versoepelen tot het minimale
niveau van de Richtlijn. De motie is met het voorliggende wetsvoorstel
niet uitgevoerd. Wel heeft de staatssecretaris inmiddels aangegeven
dat ze net als de VVD ook voor een versoepeling van de reclameregels
is. Het commissariaat adviseert haar ook een aantal versoepelingen
door te voeren. Ik heb daarom, samen met collega Van Dam een
amendement ingediend om erin te voorzien dat alsnog een gelijk
speelveld ontstaat voor commerciële media die actief zijn op de
Nederlandse markt. Waarom zullen we nog langer wachten? Ik zal dat
amendement toelichten:
De Nederlandse mediawetgeving stelt momenteel aan commerciële omroepen
strengere eisen dan volgens de Europese `Richtlijn televisie zonder
grenzen' strikt noodzakelijk. Het gaat dan over reclame en sponsoring.
Bijvoorbeeld split-screen advertising is verboden in Nederland. Die
strenge Nederlandse regels voor reclame en sponsoring belemmeren
Nederlandse commerciële omroepen in te spelen op ontwikkelingen. RTL
Nederland heeft mede daardoor besloten formeel te verhuizen naar
Luxemburg, waar wel de Europese minimumeisen gelden. Hierdoor is de
onwenselijke situatie ontstaan dat RTL, SBS, Talpa en anderen
weliswaar op dezelfde markt, maar niet op dezelfde voorwaarden
concurreren. Dit amendement brengt de regels voor reclame en
sponsoring voor commerciële omroepen op het minimale niveau van de
Richtlijn. Dat staat los van de lopende herziening van de Richtlijn,
waar we in de Kamer nog over komen te spreken. Naar het zich laat
aanzien zal de vernieuwde Richtlijn de reclameregels overigens pas
vanaf 2010 nog verder versoepelen.
VVD