VVD


14-6-2006

VVD wil snel versoepeling reclameregels commerciële omroep

VVD-mediawoordvoerder Fadime Örgü heeft een amendement ingediend teneinde zo spoedig mogelijk een verruiming van de regelgeving voor sponsoring en reclame bij Nederlandse commerciële omroepen te bewerkstelligen.

De Nederlandse mediawetgeving stelt momenteel aan commerciële omroepen strengere eisen dan volgens de Europese Richtlijn 'televisie zonder grenzen' strikt noodzakelijk. Het gaat dan over reclame en sponsoring. Bijvoorbeeld split-screen advertising is verboden in Nederland. Die strenge Nederlandse regels voor reclame en sponsoring belemmeren Nederlandse commerciële omroepen in te spelen op ontwikkelingen.

Eind vorig jaar diende Örgü samen met de PvdA al een motie in die de regering verzocht bij de eerstvolgende wijziging van de Mediawet de regels voor reclame en sponsoring voor commerciële omroepen te versoepelen. Die motie is met het nu voorliggende wetsvoorstel niet uitgevoerd. Wel heeft de staatssecretaris inmiddels aangegeven dat ze net als de VVD ook voor een versoepeling van de reclameregels is. Ook het Commissariaat voor de Media adviseert haar een aantal versoepelingen door te voeren. Örgü heeft daarom vandaag, samen met de PvdA, een amendement ingediend om erin te voorzien dat zo spoedig mogelijk een gelijk speelveld ontstaat voor commerciële media die actief zijn op de Nederlandse markt.

Spreektekst 30402
14-06-2006

Voorzitter, over de belangrijkste maatregel uit het voorliggende wetsvoorstel kan de VVD-fractie vrij kort zijn: wij steunen de voorgestelde structurele verlaging van de rijksomroepbijdrage van EUR 11 miljoen.

De VVD is het er mee eens dat de voorgestelde bezuiniging niet ten koste mag gaan van de publieke programmering. Dat hoeft gelukkig ook niet. Zoals de staatssecretaris zelf oppert kan de bezuiniging bijvoorbeeld worden opgevangen door het afschakelen van de analoge etherdistributie van de drie publieke televisiekanalen.

De VVD is er erg over te spreken dat het kabinet eindelijk het (al jaren geleden aangekondigde) besluit heeft genomen de analoge ethertelevisie af te schakelen. Jaarlijks 12 miljoen uittrekken voor een systeem waar nog slechts 28000 huishoudens noodgedwongen gebruik van maakten was buiten alle proportie. Desalniettemin vindt de VVD - met het kabinet - dat er voor al die huishoudens een goed alternatief moet zijn. Dat alternatief zagen wij altijd in de bestaande free to view satelliet uitzendingen (met smartcard) of in free to air-uitzendingen (ongecodeerd; zonder smartcard) via satelliet of digitale ether. Het kabinet stelt voor digitenne in het hele land uit te rollen. Dat is op zich een prima alternatief voor de huishoudens die worden getroffen door de analoge afschakeling. Het kabinet kiest echter voor free to view digitale ether, dus met smartcard. Waarom is die keuze voor codering gemaakt? Bij satellietontvangst kan de VVD zich nog wel iets voorstellen bij codering van de publieke kanalen omdat satellieten zich niet aan landsgrenzen houden. Free to air digitale ether kan echter eenvoudig zonder smartcard omdat die uitzendingen grotendeels beperkt blijven tot het Nederlandse grondgebied. Je hebt dan geen problemen in de auteursrechtensfeer.

Door met smartcards te gaan werken wordt de keuzevrijheid bij het kopen van apparatuur sterk beperkt. Een simpele digitale ontvanger zoals nu te koop in België en Duitsland zal niet bruikbaar zijn omdat hier geen smartcard in past. De ontvangers die op dit moment door Digitenne /KPN worden geleverd en waar wel een smartcard in past zijn onbruikbaar gemaakt voor ontvangst van digitale zenders uit Duitsland en België. Mensen die aan de grens met België en Duitsland wonen moeten dus twee verschillende ontvangers aanschaffen. Insteekkaarten voor in de laptop zullen bovendien ook niet bruikbaar zijn. Graag een reactie op die keuze voor gedwongen winkelnering bij KPN.

De VVD denkt dat veel huishoudens toch voor de satelliet zullen kiezen. De satelliet moet naast de digitale ether een volwaardig alternatief zijn. De regionale zenders zullen in de digitale ether worden doorgegeven. Op de satelliet zitten ze echter niet, L1 uitgezonderd. Kan de staatssecretaris aangeven hoe de doorgifte van de regionale televisie middels de satelliet kan worden geregeld en of die doorgifte ten dele uit de afschakeling kan worden gefinancierd? De VVD voelt daar wel wat voor. Bij de decentralisatie van de regionale omroep van het Rijk naar de provincies is tenslotte afgesproken dat kosten als gevolg van gewijzigd rijksbeleid een verantwoordelijkheid zijn van het Rijk. Wij begrijpen dat er vijf miljoen nodig is, waarvan drie miljoen uit de afschakeling van de regionale zenders komt. Blijft er een tekort van twee miljoen. Die moet de staatssecretaris toch nog wel ergens hebben?

Naamsverandering bedrijfsfonds voor de pers
Iedereen is het er over eens dat pluriformiteit in sector van de gedrukte media van groot maatschappelijk belang is. De VVD is van mening dat de grootste bedreiging voor die pluriformiteit is gelegen in de Nederlandse wet- en regelgeving. Wie de sector wil stimuleren moet de cross-ownershipregelingen afschaffen, zoals het Commissariaat voor de Media ook al heeft voorgesteld. Ook de beperkingen van eigendomsconcentratie die verder gaan dan het mededingingsrecht dienen te worden afgeschaft als men naar een gezonde sector streeft.

De VVD-fractie vindt het daarom wel al te mager dat deze staatssecretaris vooralsnog niet verder komt dan de voorgestelde naamsverandering van het bedrijfsfonds, dat vanaf nu stimuleringsfonds moet gaan heten. Zo'n naamsverandering is een doekje voor het bloeden. Wij zijn dan ook uiterst benieuwd wanneer de staatssecretaris nu eindelijk eens komt met haar concrete dereguleringsplannen ten behoeve van de gedrukte mediasector, de concrete uitwerking van de motie van collega's Atsma, Bakker en mijzelf. We hebben begrepen dat het kabinet het mediabedrijven mogelijk wil maken om van de gezamenlijke markt voor kranten, radio en televisie - die dan geldt als 300 procent - maximaal 90 procent marktaandeel te bezitten. Die wetgeving had er natuurlijk allang moeten zijn. Wanneer kunnen wij het voorstel van de staatssecretaris tegemoet zien?

Versoepeling reclameregime commerciële omroepen

Voorzitter. Tot slot nog een punt waarop deze staatssecretaris veel voortvarender had moeten zijn. Eind vorig jaar heb ik met de PvdA een motie ingediend die de regering verzocht in de eerstvolgend voorziene wijzigingsvoorstellen voor de Mediawet de regels voor reclame en sponsoring voor commerciële omroepen te versoepelen tot het minimale niveau van de Richtlijn. De motie is met het voorliggende wetsvoorstel niet uitgevoerd. Wel heeft de staatssecretaris inmiddels aangegeven dat ze net als de VVD ook voor een versoepeling van de reclameregels is. Het commissariaat adviseert haar ook een aantal versoepelingen door te voeren. Ik heb daarom, samen met collega Van Dam een amendement ingediend om erin te voorzien dat alsnog een gelijk speelveld ontstaat voor commerciële media die actief zijn op de Nederlandse markt. Waarom zullen we nog langer wachten? Ik zal dat amendement toelichten:

De Nederlandse mediawetgeving stelt momenteel aan commerciële omroepen strengere eisen dan volgens de Europese `Richtlijn televisie zonder grenzen' strikt noodzakelijk. Het gaat dan over reclame en sponsoring. Bijvoorbeeld split-screen advertising is verboden in Nederland. Die strenge Nederlandse regels voor reclame en sponsoring belemmeren Nederlandse commerciële omroepen in te spelen op ontwikkelingen. RTL Nederland heeft mede daardoor besloten formeel te verhuizen naar Luxemburg, waar wel de Europese minimumeisen gelden. Hierdoor is de onwenselijke situatie ontstaan dat RTL, SBS, Talpa en anderen weliswaar op dezelfde markt, maar niet op dezelfde voorwaarden concurreren. Dit amendement brengt de regels voor reclame en sponsoring voor commerciële omroepen op het minimale niveau van de Richtlijn. Dat staat los van de lopende herziening van de Richtlijn, waar we in de Kamer nog over komen te spreken. Naar het zich laat aanzien zal de vernieuwde Richtlijn de reclameregels overigens pas vanaf 2010 nog verder versoepelen.