vvd
14-6-2006
VVD in milieudebat: Europa is een haai die moet blijven zwemmen
De VVD, bij monde van VVD Tweede Kamerlid Paul de Krom, is voorstander
van effectief Europees milieubeleid. Het aanscherpen van emissie-eisen
voor verkeer en industrie is daar een voorbeeld van. Maar Europa moet
zich niet bemoeien met allerlei zaken die wij prima zelf kunnen
regelen.
Maar via allerlei `strategieën' heeft Europa de neiging zich met
steeds meer zaken te bemoeien, bevoegdheden op te eisen, en zo
nationale beleidsruimte op te eten. Europa lijkt een haai die moet
blijven zwemmen om te blijven leven. De les die we hebben geleerd uit
het afstemmen van de Europese Constitutie lijkt vergeten. We deden een
plas en alles bleef zoals het was. De VVD wil dat het Kabinet zich
hier krachtig tegen verzet.
Hieronder treft u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen
het gesproken woord geldt.
Milieu
1. Luchtkwaliteit is wat de VVD betreft milieuprobleem nummer 1. Ik
hoorde de Staatssecretaris gisteren zeggen dat hij bovenop de 900
miljoen nog een claim legt op de FES geld. Als hij daarin slaagt
krijgt hij de steun van de VVD. Maar de echt effectieve oplossing ligt
in drie dingen: bronbeleid, bronbeleid en bronbeleid, zo hebben we
vorige week nog van de DCMR kunnen horen. Wanneer verwacht de
Staatssecretaris besluitvorming over versnelde invoering van de euro 5
en 6 normen? Wanneer verwacht de Staatssecretaris uitspraak inzake het
beroep dat hij heeft aangetekend tegen het besluit van de Commissie om
Nederland geen eenzijdige verscherping van de normen toe te staan
waardoor Nederland roetfilters niet verplicht kan stellen? Wat is de
slaagkans? Intussen wordt in Brussel een nieuwe Richtlijn voorgekookt
die de normen verscherpt. Ik zeg het nog maar eens: dit is voor de VVD
fractie onbespreekbaar, in ieder geval zolang de huidige problemen
niet zijn opgelost.
Mijn fractie verwacht dat, mocht het tijdens de milieuraad in juni aan
de orde komen, Nederland daartegen stemt.
2. De VVD fractie is tegen de thematische strategie stedelijk milieu.
Waarom is dit een zaak waar de EU uitspraken over doet? Op grond van
het subsidiariteitsbeginsel - los van de inhoud - moet Brussel zich
hier niet mee bemoeien.
3. Datzelfde geldt voor de thematische strategie bodem. Ook dat kunnen
we prima zelf. Tegen dus.
4. We hebben ook nog een thematische strategie natuurlijke
hulpbronnen. Waarom bemoeit de EU zich hiermee? Wat moeten we daar
precies mee? Wat voegt een data center toe aan wat wij niet weten?
5. Hetzelfde geldt voor de voorgestelde Mariene Strategie. Het oordeel
daarover van de Regering is terecht negatief (subsidiariteit,
proportionaliteit). De uitspraken van Commissaris Barosso dat hij een
bestemmingsplan wil voor de Europese zeeën doet mij gruwelen. Ronduit
vreselijk! Weer nieuwe plannen erbij, voordat je het weet gaat ook de
boel op zee op slot. De VVD wil dit perse niet.
6. Tenslotte houd ik mijn hart vast voor de Strategie Duurzame
Ontwikkeling. Over klimaat en energie kom ik morgen te spreken. Een
Richtlijn inzake de aanschaf van groene voertuigen door de overheid is
in de maak. Sinds wanneer is dit een bevoegdheid van de EU? Belasting
differentiatie voor personenauto's op basis van hun CO2 uitstoot -
hoewel ik daar voor ben - is ook geen bevoegdheid van de EU. Graag een
reactie.
7. Dit rijtje overziende lijkt Brussel zich bezig te houden met een
groot aantal zaken die weliswaar goed bedoeld zijn maar die gewoon
niet tot de bevoegdheid van Brussel behoren. De conclusie is dat de EU
zich sluipenderwijs steeds meer bevoegdheden toeeigent. De EU lijkt
een haai die moet blijven zwemmen om in leven te blijven. Het vreet
ongemerkt steeds meer van de nationale beleidsruimte op. De les die we
uit het afstemmen van de Constitutie hebben geleerd lijkt alweer
vergeten. We doen een plas en alles bleef zoals het was. Ik verzoek
het Kabinet krachtig stelling te nemen en het subsidiariteitsbeginsel
en het proportionaliteitsbeginsel strikt toe te passen. Ik ben er niet
van overtuigd dat het Kabinet dit krachtig genoeg doet. Graag een
reactie.
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
1. De Minister vindt dat registratieverplichtingen in het Impulsbudget
Stedelijke Vernieuwing niet kunnen worden verminderd. Op papier klinkt
haar argumentatie redelijk, maar in de praktijk klagen gemeenten steen
en been over de ISV papierfabriek. Mijn fractie vindt het daarom toch
de moeite waard om de Minister expliciet te vragen dit nader te
motiveren. Haar antwoord lijkt redelijk, maar is wel wat karig gelet
op de klachten. Hoeveel geld (in percentages) van het ISV budget gaat
eigenlijk op aan administratie?
2. De VVD fractie kan instemmen met de voorstellen van de Minister
m.b.t. voor- en nahang van AMvB's. In het kort: de nahang en de
bijzondere nahang procedure verdwijnt, AMvB's van politiek-bestuurlijk
belang worden altijd voorgehangen, technische AMvB's niet. De VVD
fractie wil echter zeker stellen dat alle AMvB's in beleidsbrieven aan
de Kamer worden toegelicht, ook de technische dus. De beleidsbrieven
kunnen globaal van inhoud zijn, maar als er belangrijke beslissingen
van afhangen moet het Kabinet dat in de beleidsbrieven in ronde en
duidelijke taal aangeven.
3. Dan het punt van de huursubsidie. Bij de huurtoeslag is voor 236
miljoen euro ten onrechte aan verplichtingen aangegaan. De Rekenkamer
is daar kritisch over. Terugvordering zal een hele toer zijn, lijkt
me. De belastingdienst is voor de uitvoering verantwoordelijk, dus ik
denk dat ik met vragen daarover bij Staatssecretaris Wijn moet zijn.
Niettemin vraag ik de Minister van VROM toe te lichten welke stappen
worden genomen om dit probleem op te lossen, of is dat inderdaad een
vraag die alleen bij Staatssecretaris Wijn thuishoort?
4. Uitvoering motie (29800-61) inzake effectiever optreden bij
illegale verhuur: Het kabinet vindt dat naast de gebruikelijke
handhavinginstrumenten (bestuursdwang en dwangsom) een extra boete
moet komen om huisjesmelkerij aan te pakken. Na de brief van 8
november 2005 hebben wij niets meer vernomen. De vraag is dus: hoe
staat het ermee?
5. Eenzelfde vraag over de uitvoering van motie 29800-62 inzake
regelgeving m.b.t. suboptimaal bouwen. Is deze motie nu uitgevoerd?
Onduidelijk is of uit SEV onderzoek blijkt of zal blijken dat regels
moeten worden afgeschaft en zo ja, of dat ook gebeurt
6. Motie 2900-29 inzake verkorting beroep en bezwaartermijnen bij
vergunningen: waar zijn we met de uitvoering?
7. Tot slot: de Staatssecretaris stelde in het debat over de EPC dat
er geen aantoonbare relatie is tussen gezondheidsklachten en
gebalanceerde ventilatiesystemen. Hij heeft toen toegezegd het RIVM te
vragen of het zinvol zou zijn nader grootschalig onderzoek te doen.
Daarover heb ik niets meer gehoord. Hoe staat het daarmee? Intussen
bezocht ik een paar weken geleden de wijk Vathorst in Amersfoort naar
aanleiding van aanhoudende berichten over verkeerde uitvoering van
binnenhuisventilatiesystemen. Ik moet zeggen dat ik stellig de indruk
heb dat die berichten niet op onzin berusten. De GGD Eemland wil nu
een onderzoek doen. De VVD fractie steunt dat verzoek. Er is nog euro
27.000 nodig om dat uit te voeren. Ik zou het bijzonder waarderen als
de bewindslieden in de panden van hun jas dat geringe bedrag bij
elkaar weet te sprokkelen zodat het snel van start kan. De Minister
had bovendien toegezegd op 1 mei met een second opinion te komen over
het DHV rapport. Op grond van die toezegging heb ik toen mijn motie
aangehouden. Het is nu 14 juni en ik heb nog niets gezien. Hoe staat
het ermee?
VVD