Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging
14-06-2006
Patiënten positief over Patiëntveiligheidskaart
Patiënten oordelen zeer positief over de patiëntveiligheidskaart. Dit
blijkt uit onderzoek dat in de periode van augustus 2005 tot en met
maart 2006 is verricht onder patiënten van de afdelingen chirurgie,
neurologie en neurochirurgie van de Isala klinieken in Zwolle en het
UMC Utrecht.
Deze patiëntveiligheidskaart is niet te verwarren met de
Patiëntveiligheidskaart die op 12 mei is uitgereikt aan ziekenhuizen.
Die was namelijk bedoeld voor zorgverleners. De kaart die is bedoeld
voor patiënten geeft onder de titel 'help mee aan uw veilige
behandeling' patiënten tips die zij in de communicatie met hun
zorgverlener kunnen gebruiken.
Doel van het onderzoek was inzicht krijgen in de bruikbaarheid en
werkzaamheid van de patiëntveiligheidskaart en in de ervaren
patiëntveiligheid (veiligheidsgevoel en veiligheidsgedrag).
Het onderzoek is gefinancierd door ZonMw en uitgevoerd door:
* Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF),
* Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging (LEVV),
* Orde van Medisch Specialisten (OMS),
* Universitair Medisch Centrum Utrecht,
* Isala klinieken.
De eerste meting richtte zich op de ervaren patiëntveiligheid (het
veiligheidsgevoel en veiligheidsgedrag). Een tweede meting ging in op
de bruikbaarheid en werkzaamheid van de patiëntveiligheidskaart. Met
deze kaart willen de initatiefnemers patiënten betrekken bij de
veiligheid van hun behandeling in het ziekenhuis. Voor beide metingen
zijn 300 vragenlijsten uitgezet. De respons op de eerste meting was
70% en de respons op de tweede meting 4%.
Uit de resultaten van het onderzoek naar het veiligheidsgevoel blijkt
dat het grootste deel van de patiënten (ruim 80% zowel bij de eerste
als tweede meting) het ziekenhuis als een veilige omgeving beschouwt.
Drie kwart van de patiënten heeft veel vertrouwen in artsen en
verpleegkundigen. Een opvallende uitkomst van het onderzoek naar het
veiligheidsgedrag is dat ruim 90% van de patiënten vindt dat
veiligheid een zaak is van iedereen, dus ook van patiënten. Patiënten
willen bijdragen aan de veiligheid van hun behandeling en het
merendeel beaamt dat 'patiënten ook op moeten letten dat er geen
fouten gemaakt worden'.
Een ruime meerderheid van de patiënten vindt de
patiëntveiligheidskaart nuttig, leerzaam, prettig leesbaar en mooi
vormgegeven. 82% van de patiënten is van mening dat de kaart een goed
hulpmiddel is om de tips en suggesties onder de aandacht te brengen.
Bijna de helft geeft aan dat zij de tips en suggesties ook
daadwerkelijk hebben toegepast. 29% van de patiënten voelt zich
veiliger na het lezen van de patiëntveiligheidskaart en bij slechts 6%
roept de kaart een gevoel van onveiligheid op. Ruim de helft van de
patiënten weet nu beter wat zij zelf kunnen doen aan de veiligheid van
hun behandeling.
Niet alleen patiënten, ook zorgverleners vinden het van groot belang
dat de patiënt betrokken wordt bij de veiligheid van het zorgproces.
Deze betrokkenheid zou een vast onderdeel moeten vormen van hun
dagelijkse werkzaamheden. De reactie van zorgverleners op vragen van
patiënten is namelijk van grote invloed op het succes van de
patiëntveiligheidskaart. Daarom ontwikkelen de intiatiefnemers een
handleiding voor zorgverleners die werkzaam zijn op de afdelingen waar
de patiëntveiligheidskaart gebruikt zal worden.
De patiëntveiligheidskaart zal vanaf medio juni via het Platform
Patiëntveiligheid (www.platformpatientveiligheid.nl) beschikbaar
worden gesteld. Geïnteresseerden kunnen de patiëntveiligheidskaart dan
samen met de gebruikershandleiding downloaden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
* AnneMarie Bijl, beleidsmedewerker abijl@npcf.nl of Josine
Dangremond, coördinator Federatiezaken jdangremond@npcf.nl
* Annette Aarts, persvoorlichter UMC Utrecht: (030) 250 63 71
* Marcel Pater, persvoorlichter Isala klinieken Zwolle: (038) 424 75
68
* Eline Nap, projectmedewerker Landelijk Expertisecentrum Verpleging
& Verzorging: e.nap@levv.nl