Gemeente IJsselstein
Snelheidsmetingen Praagsingel, Televisiebaan en Utrechtseweg
woensdag, 14 juni 2006 - 10:25 CET
Op de Praagsingel, Televisiebaan en Utrechtseweg is van 27 april
t/m 12 juni de snelheid van automobilisten gemeten.
Snelheidsmeting Praagsingel, richting Daccastraat
Het matrixbord was geplaatst tussen de basisschool Het Baken en de
Daccastraat in de richting van de Daccastraat. Uit dee metingen is
naar voren gekomen dat ongeveer 34% van het gepasseerde verkeer de
maximum snelheid van 30 km per uur heeft overtreden; 15% rijdt harder
dan 35 km per uur. Een goed, maar geen perfect resultaat.
Meetresultaten
Snelheidsmeting Televisiebaan, richting Europalaan
Het matrixbord was geplaatst tussen de Baan en Poortdijk in de
richting van de Europalaan. Uit de metingen is naar voren gekomen dat
10% van het gepasseerde verkeer de geldende snelheidslimiet van 50 km
per uur heeft overtreden.
Meetresultaten
Snelheidsmeting Utrechtseweg, richting N210/A12
Het matrixbord was bij de calamiteitenontsluiting op de Ringoven
geplaatst, in de richting van de N210/A2.
Uit de metingen is naar voren gekomen dat 87% van het verkeer harder
heeft gereden dan de maximaal toegestane snelheid van 50 km per uur!
Meetresultaten
Wat willen we bereiken? Een matrixbord geeft de snelheid van de
automobilist aan
We willen heel graag bereiken dat 85% van de automobilisten niet
harder rijdt dan de aangegeven maximumsnelheid (de 'V85' regel).
Wanneer de infrastructuur goed is ingericht moet dit, zeker binnen
Duurzaam Veilig, lukken. Uit de praktijk blijkt dat het nooit lukt om
een 100%-score te halen. Excessen zijn simpelweg niet uit te bannen.
Wanneer nemen we maatregelen?
Als blijkt dat 85% van de automobilisten niet harder rijdt dan de
maximumsnelheid nemen we geen verkeerskundige maatregelen.
Verkeerskundig gezien zijn de resultaten dan acceptabel en voldoet de
verkeerssituatie ter plaatse. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Wanneer uit metingen blijkt dat meer dan 15% van de bestuurders zich
niet aan de maximumsnelheid houdt, bekijken we of en zo ja, welke
maatregelen noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat de V85 wel wordt
gehaald. De meetresultaten worden regelmatig teruggekoppeld aan de
politie en wethouder van verkeer.