Betrokken medewerker levert concurrentievoordeel op
Investeren in opleiding en ontwikkeling van werknemers loont. Het
vergoot de betrokkenheid bij hun bedrijf en kan tot
concurrentievoordeel voor hun werkgever leiden. Dit stelt Register
Marketeer Cor de Man, die op 14 juni promoveert aan de faculteit
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.
Investeren in de opleiding en ontwikkeling van werknemers brengt
risico's met zich mee. Het kost geld en de kans bestaat dat een
werknemer de organisatie verlaat voordat de investeringen zich hebben
terugbetaald. Om dit te voorkomen moeten organisaties de affectieve
betrokkenheid van medewerkers zien te vergroten. Want een grote
affectieve betrokkenheid leidt uiteindelijk tot concurrentievoordeel,
volgens promovendus Cor de Man, hoofd commerciële zaken en marketing
bij BSW Bedrijven Breda.
De Man stelt dat het belangrijk is om in alle deelgebieden van de
organisatie net wat slimmer en beter te werken dan de concurrent.
Idealiter is een organisatie dan ook een samenhangend geheel van
affectief betrokken werknemers dat tot doel heeft de klanten optimaal
te bedienen, en dat bovendien sneller, beter en goedkoper te doen dan
de concurrentie.
Een grotere betrokkenheid van werknemers kan onder andere worden
bereikt door opleidingen en trainingen beter aan te laten sluiten op
het ontwikkelvermogen van de werknemer. Ook beïnvloeden nevenzaken
(locatie, sfeer, samenstelling van de groep) het beeld dat de
werknemer van de organisatie heeft en stimuleren deze nevenzaken het
versterken van contacten met collega's.
Uit De Mans promotieonderzoek komt naar voren, dat organisaties die al
vroeg in de arbeidsrelatie met hun medewerkers afspraken maken en
nakomen, een stevigere betrokkenheid tussen medewerker en organisatie
ontwikkelen. Organisaties wordt dus aangeraden om de verwachtingen van
de werknemer voor en tijdens de beginperiode van de arbeidsrelatie
goed te managen, waarbij het beter is meer te doen dan te beloven.
Verder benadrukt De Man de noodzaak om nauwkeurigheid en
vertrouwelijkheid in acht te nemen bij het onderzoeken van het
ontwikkelvermogen van een werknemer. Door de huidige trends waarin
organisaties op grote schaal samenwerkingsverbanden en fusies aangaan,
zou de werknemer met een `zwakker' ontwikkelvermogen `buiten het
bedrijf' kunnen komen te staan.
Wordt die nauwkeurigheid en vertrouwelijkheid niet in acht genomen,
kan het beeld dat werknemers van hun organisatie hebben negatief
worden beïnvloed. Hun betrokkenheid neemt dan af en kan leiden tot een
mindere prestatie van de organisatie.
Noot voor de pers
C.P. (Cor) de Man MBA MA HRM RM (Rotterdam, 1964) promoveert op 14
juni op het proefschrift `Develop, Deploy & Defend: The contribution
of Human Resource Development to Employee Affective Commitment'.
Promotor is mw. prof.dr. K. Sanders, hoogleraar arbeids- en
organisatiepsychologie aan de faculteit Gedragswetenschappen van de
Universiteit Twente. De promotieplechtigheid vindt plaats op de campus
van de UT, gebouw De Spiegel, aanvang 13.15 uur.
Universiteit Twente
Universiteit Twente