Met polsband Rock Werchter gratis naar 48 musea in Nederland en België
Succesvolle museumactie wordt herhaald en uitgebreid naar Nederland.
Met een polsbandje van het Rock Werchter festival kunnen bezoekers van 1 juli tot en met 30 september gratis naar 48 musea in Nederland en België. Dit jaar doen voor het eerst ook zes Nederlandse musea mee aan de actie: het Kröller-Müller Museum (Otterlo), het Van Abbemuseum (Eindhoven), het Stedelijk Museum (Amsterdam), Tropenmuseum (Amsterdam), De Pont (Tilburg) en het Bonnefantenmuseum (Maastricht). Waarom ook Nederlandse musea? Omdat 20% van de festivalgangers uit Nederland komt.
Rock Werchter en AmuseeVous hadden vorig jaar een fijn aanbod in petto: een polsbandje van Rock Werchter was de hele zomer 2005 de gratis sleutel tot 26 Belgische musea. Meer dan 8000 jongeren gingen op die uitnodiging in. Wegens succes verlengd en flink uitgebreid: van 26 musea naar 48 musea. Tijdens Rock Werchter 2006, 29 juni tot 2 juli, stellen de 48 deelnemende musea zich voor in het AmuseeVous-Festivalmuseum op de wei.
Door musea en muziek innig met elkaar te verbinden wordt het publiek warm gemaakt om deel te nemen aan de polsbandactie. Elk museum is verbonden aan een popartiest die in een kort promofilmpje zijn of haar verbintenis met het museum uitlegt. Dit zijn onder andere: Spinvis, Racoon, De Jeugd van Tegenwoordig, Thé Lau, en Gabriel Rios. Ook de WerchterMuseumGids is er gratis verkrijgbaar. De gids maakt geïnteresseerden wegwijs in de 48 deelnemende musea en stelt de gekoppelde popartiesten voor. De musea vertellen ook wat er verder nog bij hen in de buurt te zien is. In de gids zit ook een bon voor een gratis lidmaatschap van het VJH (Vlaamse Jeugdherbergen). Ook in Nederland is een speciale korting voorzien.
Rock Werchter en AmuseeVous bekronen de actiefste museumbezoekers. De 250 alleractiefsten mogen een echte en originele prent van Jeroom (striptekenaar Humo) aan de muur hangen. De 10 alleralleralleractiefsten winnen een combiticket voor Rock Werchter 2007.
2005
De eerste polsbandactie in 2005 was een groot succes. Ruim 20.000 festivalgangers kwamen langs in het AmuseeVous-Festivalmuseum. En meer dan 8.000 mensen gingen in op de actie en bezochten één van de 26 deelnemende musea in België. Dit jaar is de actie verder uitgebreid en doen 48 musea, waaronder 6 Nederlandse musea mee.
AmuseeVous
De polsbandactie wordt georganiseerd door AmuseeVous. Dit is een relatiebureau voor jonge mensen en musea. Het wil jongeren warm maken voor musea en het beeld en het publiek van die musea verjongen. De Rock-Werchter-polsband-actie is het vlaggenschip van de jonge organisatie. De uitbreiding van de actie naar de Nederlandse musea is in samenwerking met het Uitmarketingburo in Tilburg gedaan. Het Uitmarketingburo heeft als doel de marketing binnen de Brabantse culturele sector verder te professionaliseren. Dit moet leiden tot een vergroot publieksbereik.
De samenwerking Vlaanderen-Nederland wordt mede mogelijk gemaakt door de inhoudelijke en financiële ondersteuning van deBuren (www.deburen.eu) en de Brakke Grond (www.debrakkegrond.nl). Beide organisaties buigen zich over de culturele samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen.