IP/06/779
Brussel, 13 juni 2006
Openbare financiën in 2006: nieuw stabiliteits- en groeipact goed van start,
maar de echte uitdagingen moeten nog komen
De balans van het eerste jaar waarin het hervormde stabiliteits- en
groeipact (SGP) is toegepast, valt positief uit, maar er wachten nog
meer belangrijke uitdagingen. Door de economische ratio achter het
pact te versterken en beter rekening te houden met economische
verschillen tussen landen, wordt de betrokkenheid van de lidstaten bij
de regelgeving inzake begrotingsdiscipline vergroot.
Consolidatie-inspanningen hebben een structureler, duurzamer en
hoogwaardiger karakter. Een analyse van het preventieve gedeelte van
het pact, dat gericht is op solide begrotingssaldo´s op middellange
termijn, valt echter minder positief uit. Dit is des te zorgwekkender
omdat door het huidige economische herstel in de Europese Unie en de
eurozone juist meer in plaats van minder consolidatie-inspanningen
vereist zijn. Dit zijn de conclusies in een vandaag goedgekeurde
mededeling aan het Europees Parlement en de Raad waarvoor gebruik is
gemaakt van het jaarverslag over de openbare financiën in de Europese
Unie.
Commissaris Joaquin Almunia: Doordat er nu meer ruimte is voor een
economisch gerichte oordeelsvorming, heeft de hervorming geleid tot
een constructievere en transparantere beleidsdialoog op EU-niveau, tot
een grotere ondersteuning en druk van collega´s en tot een soepelere
en effectievere tenuitvoerlegging van het pact. Na de correctie van
buitensporige tekorten is het noodzakelijk om door te gaan en een
comfortabele begrotingspositie op middellange termijn te realiseren
door juist nu, nu het beter gaat, de consolidatie-inspanningen op te
voeren, maar dat blijft het moeilijkst. We mogen niet de dezelfde fout
maken als in het verleden, indien we een veilige manoeuvreerruimte
voor slechte tijden willen creëren en deze buitensporige tekorten -
terecht - ook willen afbouwen.
Vandaag is de Commissie gekomen met een mededeling over de
belangrijkste beleidsconclusies in haar verslag van 2006 over de
openbare financiën in de EMU. De mededeling bevat ook een eerste
analyse van de tenuitvoerlegging van het in juni afgelopen jaar
herziene SGP en van de problemen die nog gaan komen.
Met de hervorming van het SGP in 2005 is aanzienlijke verbetering
gekomen in de toepassing van de zogeheten buitensporigtekortprocedure.
Daardoor kan nu beter rekening worden gehouden met de situatie in een
land zelf wat betreft economische groei en de openbare financiën, maar
blijven landen met tekorten boven de 3% geconfronteerd worden met de
buitensporigtekortprocedure.
Er zijn realistische termijnen vastgesteld voor de correctie van
buitensporige tekorten. Daarbij wordt rekening gehouden met een zwakke
economische groei, maar de aanbevolen budgettaire aanpassing blijft
van wezenlijk belang, temeer daar in deze aanpassing eenmalige en
tijdelijke effecten buiten beschouwing blijven en buitensporige
tekorten daarmee op duurzamer wijze worden gecorrigeerd.
Van belang is ook dat het systeem van regelgeving voor
begrotingsbeleid ondanks meer flexibiliteit en meer ruimte voor
oordeelsvorming als zodanig intact blijft en alle lidstaten dus gelijk
worden behandeld.
Volgens de begrotingsresultaten over 2005 is het nominale tekort in de
EU teruggedrongen tot 2,3% van het BBP, tegen 2,6% van het BBP in 2004
(in de eurozone respectievelijk 2,4% en 2,8%). Structureel komt dit
neer op een verbetering met ongeveer ¾% van het BBP, de grootste
budgettaire aanpassing sinds 1997.
Preventief gedeelte
Natuurlijk heeft het pact niet alleen betrekking op de correctie van
buitensporige tekorten. Het belangrijkst blijven deugdelijke
middellangetermijndoelstellingen (MTO´s) voor de openbare financiën,
die nu tussen de -1% van het BBP voor landen met een lage schuld of
een hoge potentiële groei en 0% of een overschot voor landen met een
hoge schuld of een lage potentiële groei moeten liggen.
Uit onderzoek naar de eerste reeks na de hervorming van het pact
ingediende stabiliteits- en convergentieprogramma´s blijkt dat de
lidstaten MTO´s hebben vastgesteld die in grote lijnen met de
overeengekomen beginselen in overeenstemming zijn. Een andere
positieve ontwikkeling is dat de begrotingsprognoses in bijna alle
gevallen op realistische groeiramingen berusten en dat slechts in
geringe mate toevlucht wordt gezocht tot eenmalige en andere
tijdelijke maatregelen. Wel ontbreekt het in de budgettaire
begrotingsplannen voor de middellange termijn soms aan de nodige
ambitie om de kloof tussen de begrotingsposities van dit moment en de
budgettaire MTO´s te verkleinen. Gezien het economische herstel zijn
met name in 2006, maar ook in 2007 grotere budgettaire aanpassingen
vereist.
Het verslag van 2006 over de openbare financiën in de EMU bevat ook
twee hoofdstukken met een analyse van a) de rol van nationaal
begrotingsbeleid (zoals uitgavenplafonds en "nationale pacten") en
nationale instellingen als nuttige aanvulling op die van het SGP; b)
begrotingsbeleid in "goede tijden". Recente ontwikkelingen en de
voorjaarsprognoses 2006 van de Commissie bevestigen het economische
herstel in de eurozone en de EU. De lidstaten moeten niet dezelfde
fout maken als in het verleden en ditmaal gebruikmaken van goede
tijden om hun budgettaire consolidatie-inspanningen op te voeren.
Achtergrond
Het SGP bestaat uit de EU-Verdragsbepalingen inzake het economische en
monetaire beleid (titel VII) en uit twee verordeningen uit 1997: voor
het toezicht op begrotingsposities en voor de correctie van
buitensporige tekorten. Deze verordeningen zijn in juni 2005
gewijzigd. Ook maakt het in maart 2005 door de ministers van Financiën
van de EU-landen goedgekeurde verslag over verbetering van de
tenuitvoerlegging van het SGP integraal deel uit van het EU-kader voor
begrotingstoezicht.
Het volledige verslag is te vinden op:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/publicfinance_e
n.htm
European Union