Gemeente Halderberge


Conclusies en aanbevelingen Veiligheidsenquête 2005-2006 (17 mei 2006)

Uit de veiligheidsenquête 2005-2006 vloeien ons inziens conclusies en aanbevelingen voort. Waar aanbevelingen nopen tot nadere acties zullen deze plaatsvinden na vaststelling van de aanbevelingen door de raad.

Criminaliteit en overlast


· Conclusie: vernieling van straatmeubilair en van personenautos komt volgens bewoners het meest voor en woninginbraken het minst.


· Conclusie: drugscriminaliteit komt in geen enkele buurt vaak voor volgens bewoners, en concentraties zijn niet waar te nemen. (gelijkmatig verdeeld over gemeente)


* Conclusie: vernielingen aan de auto komen het meest voor volgens bewoners

* Aanbeveling: bezie of er concentraties zijn van vernielingen aan autos in specifieke buurten en/of tijdstippen. Stem surveillances en preventie activiteiten hier op af.

Wijken

Albano lob A, Centrum Oudenbosch en Spui


· Conclusie: de wijken Albano (lob a) en Spui scoren minder goed op de aspecten veiligheid en leefbaarheid ondanks de inspanningen van de stuurgroepen Albano en Spui om de leefbaarheid te verhogen. Wijk centrum Oudenbosch wordt eveneens genoemd als aandachtspunt ten aanzien van overlast. In de wijk Spui klagen bewoners over hard rijden .


· Aanbeveling: het is van belang dat de wijken Albano (lob a), centrum Oudenbosch en Spui extra aandacht blijven krijgen. De focus dient te liggen op de wortels van de problematiek. Deze wortels liggen met name in jeugdoverlast, alsook woninginbraken, auto-inbraken, verlichtingsniveau, groen, mate van verloedering.

Op welke wijze:


1. Om de wortels van de problematiek aan te pakken wordt aanbevolen om over te gaan tot een meer structurele inzet van het Politiekeurmerk Veilige Omgeving in gebieden waar de problematiek daar aanleiding toe geeft. Deze aanpak leidt tot een verlaging van de woninginbraakkans en zal zorgdragen voor vermindering van onveiligheids-gevoelens en (rest)criminaliteit. Nog in 2006 zal Albano Lob A noordelijk deel voorzien zijn van Politiekeurmerk Veilige Omgeving, daarvoor heeft de raad incidentele middelen vrij gemaakt. Aanbevolen wordt middelen beschikbaar te stellen voor een meer structurele aanpak van onveiligheid in gebieden waar de problematiek daar aanleiding toe geeft. Voorgesteld wordt 45.000,-- per jaar op te nemen in de begroting, voor de aanpak van wijken waar relatief meer criminaliteit en overlast voorkomt.

Voorts algemeen:


2. Formuleer een gedeelde visie op het (vage) begrip leefbaarheid samen met Bernardus Wonen.


3. Bevorder betrokkenheid van bewoners bij hun eigen wijk


4. Laat aspecten van leefbaarheid en veiligheid van de tekentafel af meewegen bij nieuwbouw en herstructurering. Het keurmerk veilige omgeving geeft daarbij bruikbare handvaten, streef naar certificering veilige omgeving. Voorkom weeffouten in het ontwerp.

Jeugdoverlast


* Conclusie een kwart van de bewoners zegt jeugdoverlast ervaren te hebben het afgelopen jaar, negen procent vond dat jeugdoverlast vaak voorkwam.

* Conclusie: bewoners zijn in beperkte mate op de hoogte van het beleid ten aanzien van jeugdoverlast

* Conclusie: acht op de tien bewoners melden ervaren jeugdoverlast niet.

* Aanbeveling: het is van belang het beleid ten aanzien van jeugdoverlast beter te communiceren naar bewoners. Daarnaast is aan te bevelen om de meldingsbereidheid te vergroten. Daarbij is het van belang dat meldingen goed opgevolgd worden. Op welke wijze:


1. Meer voorlichting, gespecificeerd naar doelgroep (bewoners die overlast ervaren vs algemeen) meldt voortgang, geef terugkoppeling en meldt nieuwsfeiten

2. Leg het bestaande plan van aanpak uit

3. Handhaaf minimaal het huidige aantal straathoekwerkers en wijkagenten

4. Zorg voor voldoende jongerenaccommodatie.

Verkeer

De inwoners van Halderberge constateren geen significante verbetering of verslechtering van de verkeersveiligheid. Verkeer is de meest genoemde reden wat betreft onveiligheid (naast hangjeugd). Met name in het buitengebied is verkeer de hoofdoorzaak van het onveiligheidsgevoel. Ook bewoners in de wijk Spui klagen over te hard rijden.


* Hoofdconclusie is dat het verkeersveiligheidsbeleid geen bijstelling behoeft omdat lopend beleid volstaat; We zijn op de goede weg, maar blijvende inspanningen zijn nodig om dit gevoel te versterken. De steeds maar stijgende (auto)mobiliteit geeft steeds meer frictie tussen de beschikbare ruimte en het veiligheidsgevoel. Inspanningen vanuit de gemeente zijn gericht op het terugdringen van de snelheid en beperken van de intensiteit daar waar het doorgaande verkeer niet behoort te komen; verkeersremmende- en beperkende maatregelen volgens het duurzaam veilig principe om daarmee de woon- en buitengebieden te ontlasten. Door aanpak van het verkeersveiligheidsplan met o.a. inrichting van 30 km/h en 60km/h zones wordt hier uitvoering aan gegeven. Door het aanbrengen van meer herkenbaarheid van verblijfs- en verkeersfuncties zal ook het verkeer zich daar aan kunnen aanpassen waardoor het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.


* Ongevalscijfers uit de door provincie gepubliceerde jaarcijfers van de geregistreerde ongevallen van Halderberge blijkt een significante afname van ongevallen met name met ernstige afloop. In 2003: 30, 2003: 33 en in 2004: 18. De gegevens van 2005 zijn nog niet bekend. Vooralsnog wijst er niets op dat ook voor 2005 het aantal ongevallen veel zal verschillen met 2004. Ook hieruit blijkt dat het verkeersveiligheidsbeleid op de goede weg is.
* Constatering ten aanzien van wijk Spui: Spui zuid en noord worden nog in 2006 ingericht als 30 km/u zone, waarmee tegemoet wordt gekomen aan het feit dat bewoners klagen over te hard rijden in die wijk.

* Conclusie ten aanzien van buitengebied: we stellen vast dat het subjectieve onveiligheidgevoel, als gevolg van hoge intensiteit en snelheid, in de buitengebieden van Oud Gastel en Oudenbosch hoger ligt dan in het buitengebied van Hoeven.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de buitengebieden van Oud Gastel en Oudenbosch slechts gedeeltelijk zijn ingericht als 60 km/h zone. Voordeel van 60 km/u zones is dat deze inrichting gebieden minder aantrekkelijk maakt voor het sluipverkeer, waardoor de intensiteit in deze gebieden niet of nauwelijks, ondanks een landelijk groeipercentage van het wagenpark van ca 1% per jaar, toeneemt. In ieder geval beperkt wordt. Het buitengebied Hoeven is wel geheel ingericht als 60 km/u zone. Het college heeft in 2004 op basis van een heroverweging besloten de inrichting van de 30 en 60 km/h gebieden op een sobere wijze voort te zetten. Waarbij de nadruk wordt gelegd op, uit ongevallen cijfers blijkende, gevaarlijke situaties.

Waardering beleid/veiligheidsgevoel


* Conclusie: veel minder mensen vinden dat de gemeente niet voldoende aan veiligheid doet. In 2001 vonden nog twee keer zoveel mensen dat de gemeente niet voldoende aan veiligheid deed. 18 procent van de bewoners vindt dat de gemeente voldoende doet, en een zelfde aantal mensen vindt dat de gemeente onvoldoende doet.
* Dertig procent van de Halderbergse bevolking voert zich wel eens onveilig. 2 procent voelt zich vaak onveilig


_______________________

Zie verkeer

dit bedrag is bestemd voor de aanpak van straatverlichting en groen is gebaseerd op ervaringsgegevens uit het verleden. Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 12/06/2006