Gemeente Halderberge
Conclusies en aanbevelingen Veiligheidsenquête 2005-2006 (17 mei 2006)
Uit de veiligheidsenquête 2005-2006 vloeien ons inziens conclusies en
aanbevelingen voort. Waar aanbevelingen nopen tot nadere acties zullen
deze plaatsvinden na vaststelling van de aanbevelingen door de raad.
Criminaliteit en overlast
· Conclusie: vernieling van straatmeubilair en van personenautos komt
volgens bewoners het meest voor en woninginbraken het minst.
· Conclusie: drugscriminaliteit komt in geen enkele buurt vaak voor
volgens bewoners, en concentraties zijn niet waar te nemen. (gelijkmatig
verdeeld over gemeente)
* Conclusie: vernielingen aan de auto komen het meest voor volgens
bewoners
* Aanbeveling: bezie of er concentraties zijn van vernielingen aan
autos in specifieke buurten en/of tijdstippen. Stem surveillances
en preventie activiteiten hier op af.
Wijken
Albano lob A, Centrum Oudenbosch en Spui
· Conclusie: de wijken Albano (lob a) en Spui scoren minder
goed op de aspecten veiligheid en leefbaarheid ondanks de inspanningen
van de stuurgroepen Albano en Spui om de leefbaarheid te verhogen.
Wijk centrum Oudenbosch wordt eveneens genoemd als aandachtspunt ten
aanzien van overlast. In de wijk Spui klagen bewoners over hard
rijden .
· Aanbeveling: het is van belang dat de wijken Albano (lob a),
centrum Oudenbosch en Spui extra aandacht blijven krijgen. De focus
dient te liggen op de wortels van de problematiek. Deze wortels liggen
met name in jeugdoverlast, alsook woninginbraken, auto-inbraken,
verlichtingsniveau, groen, mate van verloedering.
Op welke wijze:
1. Om de wortels van de problematiek aan te pakken wordt
aanbevolen om over te gaan tot een meer structurele inzet van het
Politiekeurmerk Veilige Omgeving in gebieden waar de problematiek daar
aanleiding toe geeft. Deze aanpak leidt tot een verlaging van de
woninginbraakkans en zal zorgdragen voor vermindering van
onveiligheids-gevoelens en (rest)criminaliteit. Nog in 2006 zal Albano
Lob A noordelijk deel voorzien zijn van Politiekeurmerk Veilige
Omgeving, daarvoor heeft de raad incidentele middelen vrij gemaakt.
Aanbevolen wordt middelen beschikbaar te stellen voor een meer
structurele aanpak van onveiligheid in gebieden waar de problematiek
daar aanleiding toe geeft. Voorgesteld wordt 45.000,-- per jaar op
te nemen in de begroting, voor de aanpak van wijken waar relatief meer
criminaliteit en overlast voorkomt.
Voorts algemeen:
2. Formuleer een gedeelde visie op het (vage) begrip leefbaarheid
samen met Bernardus Wonen.
3. Bevorder betrokkenheid van bewoners bij hun eigen wijk
4. Laat aspecten van leefbaarheid en veiligheid van de tekentafel
af meewegen bij nieuwbouw en herstructurering. Het keurmerk veilige
omgeving geeft daarbij bruikbare handvaten, streef naar certificering
veilige omgeving. Voorkom weeffouten in het ontwerp.
Jeugdoverlast
* Conclusie een kwart van de bewoners zegt jeugdoverlast ervaren te
hebben het afgelopen jaar, negen procent vond dat jeugdoverlast
vaak voorkwam.
* Conclusie: bewoners zijn in beperkte mate op de hoogte van het
beleid ten aanzien van jeugdoverlast
* Conclusie: acht op de tien bewoners melden ervaren jeugdoverlast
niet.
* Aanbeveling: het is van belang het beleid ten aanzien van
jeugdoverlast beter te communiceren naar bewoners. Daarnaast is
aan te bevelen om de meldingsbereidheid te vergroten. Daarbij is
het van belang dat meldingen goed opgevolgd worden.
Op welke wijze:
1. Meer voorlichting, gespecificeerd naar doelgroep (bewoners die
overlast ervaren vs algemeen) meldt voortgang, geef terugkoppeling
en meldt nieuwsfeiten
2. Leg het bestaande plan van aanpak uit
3. Handhaaf minimaal het huidige aantal straathoekwerkers en
wijkagenten
4. Zorg voor voldoende jongerenaccommodatie.
Verkeer
De inwoners van Halderberge constateren geen significante verbetering
of verslechtering van de verkeersveiligheid. Verkeer is de meest
genoemde reden wat betreft onveiligheid (naast hangjeugd). Met name in
het buitengebied is verkeer de hoofdoorzaak van het
onveiligheidsgevoel. Ook bewoners in de wijk Spui klagen over te hard
rijden.
* Hoofdconclusie is dat het verkeersveiligheidsbeleid geen
bijstelling behoeft omdat lopend beleid volstaat;
We zijn op de goede weg, maar blijvende inspanningen zijn nodig om
dit gevoel te versterken. De steeds maar stijgende
(auto)mobiliteit geeft steeds meer frictie tussen de beschikbare
ruimte en het veiligheidsgevoel. Inspanningen vanuit de gemeente
zijn gericht op het terugdringen van de snelheid en beperken van
de intensiteit daar waar het doorgaande verkeer niet behoort te
komen; verkeersremmende- en beperkende maatregelen volgens het
duurzaam veilig principe om daarmee de woon- en buitengebieden te
ontlasten. Door aanpak van het verkeersveiligheidsplan met o.a.
inrichting van 30 km/h en 60km/h zones wordt hier uitvoering aan
gegeven. Door het aanbrengen van meer herkenbaarheid van
verblijfs- en verkeersfuncties zal ook het verkeer zich daar aan
kunnen aanpassen waardoor het gevoel van veiligheid zal worden
vergroot.
* Ongevalscijfers uit de door provincie gepubliceerde jaarcijfers
van de geregistreerde ongevallen van Halderberge blijkt een
significante afname van ongevallen met name met ernstige afloop.
In 2003: 30, 2003: 33 en in 2004: 18. De gegevens van 2005 zijn
nog niet bekend. Vooralsnog wijst er niets op dat ook voor 2005
het aantal ongevallen veel zal verschillen met 2004. Ook hieruit
blijkt dat het verkeersveiligheidsbeleid op de goede weg is.
* Constatering ten aanzien van wijk Spui: Spui zuid en noord worden
nog in 2006 ingericht als 30 km/u zone, waarmee tegemoet wordt
gekomen aan het feit dat bewoners klagen over te hard rijden in
die wijk.
* Conclusie ten aanzien van buitengebied: we stellen vast dat het
subjectieve onveiligheidgevoel, als gevolg van hoge intensiteit en
snelheid, in de buitengebieden van Oud Gastel en Oudenbosch hoger
ligt dan in het buitengebied van Hoeven.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de
buitengebieden van Oud Gastel en Oudenbosch slechts gedeeltelijk
zijn ingericht als 60 km/h zone. Voordeel van 60 km/u zones is dat
deze inrichting gebieden minder aantrekkelijk maakt voor het
sluipverkeer, waardoor de intensiteit in deze gebieden niet of
nauwelijks, ondanks een landelijk groeipercentage van het
wagenpark van ca 1% per jaar, toeneemt. In ieder geval beperkt
wordt. Het buitengebied Hoeven is wel geheel ingericht als 60 km/u
zone. Het college heeft in 2004 op basis van een heroverweging
besloten de inrichting van de 30 en 60 km/h gebieden op een sobere
wijze voort te zetten. Waarbij de nadruk wordt gelegd op, uit
ongevallen cijfers blijkende, gevaarlijke situaties.
Waardering beleid/veiligheidsgevoel
* Conclusie: veel minder mensen vinden dat de gemeente niet
voldoende aan veiligheid doet. In 2001 vonden nog twee keer zoveel
mensen dat de gemeente niet voldoende aan veiligheid deed. 18
procent van de bewoners vindt dat de gemeente voldoende doet, en
een zelfde aantal mensen vindt dat de gemeente onvoldoende doet.
* Dertig procent van de Halderbergse bevolking voert zich wel eens
onveilig. 2 procent voelt zich vaak onveilig
_______________________
Zie verkeer
dit bedrag is bestemd voor de aanpak van straatverlichting en
groen is gebaseerd op ervaringsgegevens uit het verleden.
Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 12/06/2006