MINVenW: Groen licht komst OV-chipkaart
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
Peijs trekt E 34 miljoen extra uit voor de reiziger
Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat wil de OV-chipkaart landelijk invoeren op
bus, tram, trein en metro als nationaal vervoersbewijs. Dit schrijft ze aan de Tweede
Kamer in het GO-besluit OV-chipkaart. In het Go-besluit staat dat het stelsel van
nationale vervoerbewijzen ('de strippenkaart') in de migratieperiode stapsgewijs wordt
afgeschaft.. Dit houdt in dat vanaf nu verder wordt gegaan met de landelijke uitrol 'de
invoering van de chipkaart'. Die is na verwachting afgerond medio 2008 en dan wordt
uiterlijk op 1-1-2009 de strippenkaart als vervoerbewijs landelijk afgeschaft. Ook trekt
de minister E 14 miljoen uit om de aanschaf van de chipkaart in de migratieperiode voor
de reiziger goedkoper te maken, omdat de reiziger in de migratieperiode nog niet alle
voordelen van de OV-chipkaart kan genieten. Hierdoor wordt de chipkaart ongeveer de helft
goedkoper. Daarnaast trekt de minister E 20 miljoen extra uit voor een uitgebreider
distributienetwerk.
De minister heeft afspraken gemaakt met de 12 provincies en 7 kaderwetgebieden over de
introductie van de OV-chipkaart in hun concessiegebieden. Die afspraken en de positieve
resultaten van de invoering van de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro en de bussen in
de Hoeksche Waard, geven voldoende vertrouwen om de conclusie te trekken dat invoering
van de OV-chipkaart in geheel Nederland verantwoord is. 'Cruciaal voor een succesvolle
introductie van de OV-chipkaart is de klantacceptatie en daarom wil ik de reiziger daarin
tegemoet komen met een reductie op de aanschafprijs van de kaart van E 7,50 naar gemiddeld
E 3,75 in de migratieperiode. En voor de klantacceptatie en gewenning wordt de chipkaart
stapsgewijs ingevoerd en kan men de strippenkaart langer gebruiken', aldus Peijs.
Dankzij de inspanningen van provincies, kaderwetgebieden, consumentenorganisaties en de
OV-bedrijven is Nederland met de invoering van de OV-chipkaart in trein, metro, tram en
bus het eerste land ter wereld met een geïntegreerd nationaal kaartsysteem. De
komende periode wordt gebruikt voor de verdere uitrol van het OV-chipkaart in het
Nederlandse openbaar vervoer. De voorlopers (Rotterdam, Amsterdam, Zuidvleugel Randstad)
zijn naar verwachting medio 2007 gereed. Voor de rest van het land geldt dat er medio
2008 een functionerend OV-chipkaartsysteem zal zijn. De verkoop van de strippenkaarten
worden op dat moment afgebouwd en uiterlijk 1-1-2009 wordt de strippenkaart als
vervoerbewijs afgeschaft.
Kosten
Het ministerie draagt E 129 miljoen bij aan de invoering van de OV-chipkaart. Dit bedrag
bestaat uit eerder toegezegde E 90 miljoen waarvan E 81 miljoen in 2004 verdeeld is, een
(extra) bijdrage van E 14 miljoen om alle regionale business cases gezond te houden en E
34 miljoen extra voor reductie kaartprijs en een uitgebreider distributienetwerk. Ook
wordt er E 76 miljoen - reeds gereserveerd geld - uit de BDU-gelden naar voren gehaald
voor de decentrale overheden. Dit om de investeringspiek in 2007 en 2008 op te vangen. De
terugverdientijd van de forse investeringen in 2007 en 2008 zou anders te lang worden.
Daarnaast is de minister de decentrale overheden tegemoet gekomen door een
budgetreservering van E 15 miljoen. Dit geld komt niet eerder dan 2009 beschikbaar en
alleen als er zich ondanks goed management door de decentrale overheden, zich alsnog
tegenvallers voordoen.
Van strip naar chip
De invoering van de OV-chipkaart in Rotterdam leert dat de invoering stap voor stap moet
gebeuren, met name om de reiziger te vrijwaren van kinderziektes aan het systeem. Daarom
kiest Peijs voor een
realistische aanpak en voor de afbouw van de organisatie rond de nationale vervoerbewijzen
als einddatum 1-1-2009 hanteert. Zodoende hoeven eventuele tegenvallers geen negatieve
consequenties te hebben voor de reiziger. De strippenkaart kan geldig blijven tot het
moment dat de laatste concessie is overgegaan op de OV-chipkaart.
Klantoordeel
Een meerderheid van de Rotterdamse OV-reizigers geeft de OV-chipkaart een ruime voldoende.
Uit het klantonderzoek blijkt dat de reiziger in Rotterdam van mening is dat de
OV-chipkaart een goede ontwikkeling is die het reizen gemakkelijker maakt, vooral als
deze landelijk is ingevoerd. Voor het ministerie weegt hierbij zwaar dat ook de groep
'mensen met een mobiliteitsbeperking' aangeeft dat het systeem ook voor hen voldoende
gebruiksvriendelijk is.
De minister maakt ook bekend dat in overleg met de vervoerbedrijven, de decentrale
overheden en de consumentorganisaties in 2007 een evaluatiemoment wordt ingebouwd om de
snelheid waarmee de migratie zich ontwikkeld nog eens tegen het licht te houden. Tevens
komt er een uitgebreide nationale communicatiecampagne gericht op het gebruik van de
OV-chipkaart.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van VenW:
Lisa Neves Gonçalves 070 - 351 7116