Nivel
Demente verpleeghuisbewoners beter af met tevreden verzorgenden
13 juni 2006
Verzorgenden die tevreden zijn met hun werk en hun werkomstandigheden,
gaan vaker met warmte en affectie om met de demente
verpleeghuisbewoners die aan hun zorg zijn toevertrouwd. Ze lachen
meer tegen hen en maken vaker oogcontact. Zon bewonersgerichte houding
is belangrijk, omdat hierdoor de gedragsproblemen die veel demente
verpleeghuisbewoners hebben (zoals agressie, apathie of depressie)
kunnen worden voorkomen of verminderd.
Dit blijkt uit de analyse van 228 video-opnames van de ochtendzorg
(wassen en aankleden) aan demente verpleeghuisbewoners en van
vragenlijsten naar werkbeleving van de deelnemende verzorgenden. Het
onderzoek is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut NIVEL (Nederlands
Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg). De video-opnames
maken deel uit van de databank communicatie van het NIVEL.
NIVEL onderzoeker dr. Julia van Weert: Verzorgenden die hun werk
minder druk en minder stressvol vinden gaan duidelijk positiever om
met de bewoners. Als het management beter zorgt voor het personeel,
leidt dit dus direct tot betere zorg voor de cliënt. Directies van
verpleeghuizen zouden investeren in de arbeidsomstandigheden dan ook
moeten zien als een manier om de kwaliteit van de zorg die ze leveren
te verbeteren. Hoe beter verzorgenden het hebben wat betreft factoren
als werkdruk, afwisseling in het werk en de waardering die ze krijgen,
hoe beter ook de door hen verzorgde bewoners af zijn.
Uit eerder NIVEL onderzoek onder verpleegkundigen (de Veer e.a., TVZ
nr. 4, 2004) is bekend dat verpleegkundigen tevredener zijn met hun
werk naarmate zij zich meer gewaardeerd voelen. Ander onderzoek (de
Jongh e.a.2006) laat echter zien dat de helft van de verpleegkundigen
en verzorgenden vinden dat ze geen of weinig waardering krijgen van
het management.
Betrokken NIVEL project(en)
* Dit factsheet is een product van de Databank Communicatie in de
Gezondheidszorg
Zie ook
* het artikel Tevreden verzorgenden bejegenen demente bewoner
positiever in het Tijdschrift voor Verzorgenden (TvV) van juni
2006
* bovengenoemde NIVEL factsheet (14 pag. 93 kB)
* alle NIVEL publicaties
* het NIVEL onderzoeksprogramma Verpleging & Verzorging
* het NIVEL onderzoeksprogramma Het hulpverleningsproces; onderzoek
naar bejegening van patiënt en cliënt
* het NIVEL-dossier Verpleegkundige & Verzorgende
* De samenvatting van Snoezelen in de zorg. Handboek voor de
praktijk (van Weert e.a., NIVEL, 2005)
* Waardering verhoogt werktevredenheid (De Veer e.a., TVZ nr. 4,
2004)
* NIVEL rapporten bestellen