Jet-Net Docentendag 2006

Stichting axis

SCHIPHOL-DIRECTEUR GERLACH CERFONTAINE:
'WAT MIJ BETREFT SCHAFFEN WE HET CM-PROFIEL AF'
Jet-Net Docentendag 2006 geeft bètadocenten volop handvatten voor samenwerking met bedrijven

Ingenieurs van bedrijven als Philips of Siemens die op havo/vwo-scholen een gastles natuurkunde of wiskunde komen geven. Scholieren die op bezoek gaan bij bedrijven als Shell of Akzo om daar scheikundige experimenten te doen. Over een tijdje zal niemand hier nog vreemd van opkijken. Op het zonovergoten Aviodrome in Lelystad vond gisteren de tweede Jet-Net Docentendag plaats. Zo'n 250 bètadocenten lieten zich inspireren door talloze praktijkvoorbeelden van samenwerking tussen havo/vwo-scholen en bedrijven.

Bètavakken aantrekkelijker maken
Doel van de samenwerking tussen scholen en bedrijven is de exacte vakken aansprekender te maken voor scholieren. Dat is hard nodig, want het aantal jongeren dat kiest voor een bètaprofiel neemt steeds verder af. En dat terwijl we in Nederland een toenemende behoefte hebben aan ingenieurs en technologen. 'Jongeren beseffen vaak niet hoe belangrijk bètavakken zijn en wat je er allemaal mee kunt,' zegt Gerlach Cerfontaine, directeur van Schiphol. 'Ze kiezen massaal voor een profiel als Cultuur & Maatschappij, terwijl we in de industrie en technologie zitten te springen om ingenieurs. Wat mij betreft schaffen we dat CM-profiel gewoon af,' grapt hij.

Inspirerende praktijkvoorbeelden
In de zogenaamde Jet-Net carrousel konden de docenten diverse presentaties bijwonen van collegascholen die al langer samenwerken met bedrijven. Eén van die bedrijven is Océ Technology. Een enthousiaste medewerker legt uit hoe hij er aan de hand van digitale foto's keer op keer in slaagt de interesse van jongeren te wekken voor wiskunde. Als voorbeeld laat hij een foto zien die te weinig contrast heeft. 'Een digitale afbeelding, bijvoorbeeld een bitmap, kun je onderverdelen in vakjes die variëren van licht tot donker. Je kunt aan deze vakjes getallen tussen 0 en 100 toekennen. Vervolgens kun je hiermee allerlei eenvoudige berekeningen uitvoeren en kijken wat dit voor effect heeft op het contrast van je foto. Op deze manier laten we jongeren zien hoe de computerprogramma's werken waarmee zij hun eigen foto's bewerken. Het is vaak een enorme eye-opener als ze zien dat die programma's zijn gebaseerd op wiskunde die zij kunnen begrijpen!'

Leerzaam en concreet
De docenten zijn zeer te spreken over de Docentendag. 'Ik heb zelden zo'n leerzame studiedag meegemaakt. Hier hebben we écht iets aan. 'Door de tientallen voorbeelden die zij krijgen in de gesprekken met collega's en mensen uit het bedrijfsleven raken ze enthousiast om zelf ook aan de slag te gaan. 'Een zeer goed idee vond ik het inschakelen van ouders bij de profielkeuzevoorlichting. Vraag in de klas of de scholieren ouders hebben die een baan hebben in de technologie en laat deze ouders er in de klas over vertellen. Het wordt dan voor jongeren veel duidelijker wat de beroepsmogelijkheden zijn als je kiest voor bèta,' aldus een van de docenten.


---