Jet-Net Docentendag 2006
Stichting axis
SCHIPHOL-DIRECTEUR GERLACH CERFONTAINE:
'WAT MIJ BETREFT SCHAFFEN WE HET CM-PROFIEL AF'
Jet-Net Docentendag 2006 geeft bètadocenten volop handvatten voor samenwerking met
bedrijven
Ingenieurs van bedrijven als Philips of Siemens die op havo/vwo-scholen een gastles
natuurkunde of wiskunde komen geven. Scholieren die op bezoek gaan bij bedrijven als
Shell of Akzo om daar scheikundige experimenten te doen. Over een tijdje zal niemand hier
nog vreemd van opkijken. Op het zonovergoten Aviodrome in Lelystad vond gisteren de tweede
Jet-Net Docentendag plaats. Zo'n 250 bètadocenten lieten zich inspireren door
talloze praktijkvoorbeelden van samenwerking tussen havo/vwo-scholen en bedrijven.
Bètavakken aantrekkelijker maken
Doel van de samenwerking tussen scholen en bedrijven is de exacte vakken aansprekender te
maken voor scholieren. Dat is hard nodig, want het aantal jongeren dat kiest voor een
bètaprofiel neemt steeds verder af. En dat terwijl we in Nederland een toenemende
behoefte hebben aan ingenieurs en technologen. 'Jongeren beseffen vaak niet hoe
belangrijk bètavakken zijn en wat je er allemaal mee kunt,' zegt Gerlach
Cerfontaine, directeur van Schiphol. 'Ze kiezen massaal voor een profiel als Cultuur
& Maatschappij, terwijl we in de industrie en technologie zitten te springen om
ingenieurs. Wat mij betreft schaffen we dat CM-profiel gewoon af,' grapt hij.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
In de zogenaamde Jet-Net carrousel konden de docenten diverse presentaties bijwonen van
collegascholen die al langer samenwerken met bedrijven. Eén van die bedrijven is
Océ Technology. Een enthousiaste medewerker legt uit hoe hij er aan de hand van
digitale foto's keer op keer in slaagt de interesse van jongeren te wekken voor wiskunde.
Als voorbeeld laat hij een foto zien die te weinig contrast heeft. 'Een digitale
afbeelding, bijvoorbeeld een bitmap, kun je onderverdelen in vakjes die variëren van
licht tot donker. Je kunt aan deze vakjes getallen tussen 0 en 100 toekennen. Vervolgens
kun je hiermee allerlei eenvoudige berekeningen uitvoeren en kijken wat dit voor effect
heeft op het contrast van je foto. Op deze manier laten we jongeren zien hoe de
computerprogramma's werken waarmee zij hun eigen foto's bewerken. Het is vaak een enorme
eye-opener als ze zien dat die programma's zijn gebaseerd op wiskunde die zij kunnen
begrijpen!'
Leerzaam en concreet
De docenten zijn zeer te spreken over de Docentendag. 'Ik heb zelden zo'n leerzame
studiedag meegemaakt. Hier hebben we écht iets aan. 'Door de tientallen
voorbeelden die zij krijgen in de gesprekken met collega's en mensen uit het
bedrijfsleven raken ze enthousiast om zelf ook aan de slag te gaan. 'Een zeer goed idee
vond ik het inschakelen van ouders bij de profielkeuzevoorlichting. Vraag in de klas of
de scholieren ouders hebben die een baan hebben in de technologie en laat deze ouders er
in de klas over vertellen. Het wordt dan voor jongeren veel duidelijker wat de
beroepsmogelijkheden zijn als je kiest voor bèta,' aldus een van de docenten.
---