Voedingcentrum
Ik Kies Bewust-logo
Het nieuwe Ik Kies Bewust-logo is ontwikkeld door Campina, Friesland
Foods en Unilever. Het logo is bedoeld om consumenten te helpen bij
het maken van een bewuste keuze voor gezond eten. Verder zou het de
levensmiddelenindustrie nog meer moeten stimuleren om haar producten
gezonder te maken.
Producten
Langzamerhand verschijnen de eerste producten met het Ik Kies
Bewust-logo in Nederland. Producten die in aanmerking komen voor het
logo zijn bijvoorbeeld magere yoghurt, halfvolle melk, zachte
margarines, diepvriesgroenten, 20+- en 30+-kaas, maar ook soepen en
maaltijdgerechten. De nadruk bij producten met het logo ligt op het
terugdringen van suiker, zout, transvetzuren en verzadigde vetzuren.
Consumptie van alléén producten met dit logo is overigens geen
garantie voor een gezond eetpatroon. Het logo staat namelijk enkel op
industriële en bewerkte producten en bijvoorbeeld niet op verse
groenten en fruit.
Criteria
Het logo en het systeem waarop het logo gebaseerd is, zal volgens de
initiatiefnemers gaan voldoen aan onafhankelijke recente
wetenschappelijke criteria en adviezen. Het systeem is in ontwikkeling
en wordt nog verder uitgewerkt. Er komt een onafhankelijke stichting,
met een onafhankelijke commissie van experts waarvan het
Voedingscentrum ook deel zal uitmaken.