Voedingcentrum


Ik Kies Bewust-logo

Het nieuwe Ik Kies Bewust-logo is ontwikkeld door Campina, Friesland Foods en Unilever. Het logo is bedoeld om consumenten te helpen bij het maken van een bewuste keuze voor gezond eten. Verder zou het de levensmiddelenindustrie nog meer moeten stimuleren om haar producten gezonder te maken.

Producten
Langzamerhand verschijnen de eerste producten met het Ik Kies Bewust-logo in Nederland. Producten die in aanmerking komen voor het logo zijn bijvoorbeeld magere yoghurt, halfvolle melk, zachte margarines, diepvriesgroenten, 20+- en 30+-kaas, maar ook soepen en maaltijdgerechten. De nadruk bij producten met het logo ligt op het terugdringen van suiker, zout, transvetzuren en verzadigde vetzuren. Consumptie van alléén producten met dit logo is overigens geen garantie voor een gezond eetpatroon. Het logo staat namelijk enkel op industriële en bewerkte producten en bijvoorbeeld niet op verse groenten en fruit.

Criteria
Het logo en het systeem waarop het logo gebaseerd is, zal volgens de initiatiefnemers gaan voldoen aan onafhankelijke recente wetenschappelijke criteria en adviezen. Het systeem is in ontwikkeling en wordt nog verder uitgewerkt. Er komt een onafhankelijke stichting, met een onafhankelijke commissie van experts waarvan het Voedingscentrum ook deel zal uitmaken.