PERSBERICHT
Marketingprofessionals benutten Business Intelligence voor effectieve marketingcampagnes
Onderzoek toont aan dat business intelligence leidt tot 16 procent meer inzicht in klantbehoeften
Huizen, 13 juni 2006 - Marketingmanagers in heel Europa zetten business intelligence (BI) in om marketingcampagnes te verbeteren en de winstgevendheid van hun marketingstrategieën te vergroten. Zo luidt de conclusie van een onderzoek van IDC onder leidinggevende van 350 bedrijven. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van SAS, leverancier van business intelligence-software.
Voor het onderzoek werd gekeken naar de manier waarop binnen de marketingafdeling BI wordt ingezet om planning en uitvoering te verbeteren, en de manier waarop BI kan leiden tot betere prestaties van de organisatie. Daarbij werden twee trends opgemerkt: het verschijnen van steeds meer marktniches en de fragmentatie van media en content (en daarmee de kanalen) om doelgroepen te bereiken. Deze trends maken het steeds lastiger voor marketingafdelingen om doelgerichte campagnes te voeren voor het juiste publiek.
Klantinzicht
Phil Winters, vice-president Customer Intelligence bij SAS zegt: "Het grootste voordeel van business intelligence voor marketingafdelingen, is de mogelijkheid om de communicatie met klanten te optimaliseren en de mogelijkheid om inzicht te hebben in de waarde die de klant aan bepaalde zaken hecht. Op basis daarvan kan dan actie worden ondernomen."
Marketingafdelingen hebben steeds meer verantwoordelijkheid en werken met beperkte budgetten. Hierdoor is het voor hen van groot belang inzicht te hebben in de huidige en verwachte behoeften van individuele klanten in de verschillende marktsegmenten en daar op in te spelen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat marketinggerichte organisaties die investeren in BI-technologie en efficiënt gebruik van BI maken, betere financiële resultaten boeken en een hogere return on investment behalen.
"Wat opmerkelijk is, is dat marketingorganisaties die BI-tools gebruiken 16 procent beter in staat zijn om de behoeften van hun klanten te doorzien en 24 procent beter het gedrag van klanten kunnen voorspellen dan bureaus zonder BI", aldus Winters. SAS biedt klanten oplossingen voor business intelligence en customer intelligence. Met deze oplossingen kunnen bedrijven het resultaat van hun marketingactiviteiten in kaart brengen en analyseren in het kader van prestatiemanagement, zodat de marketingdoelstellingen in lijn lopen met de bedrijfsstrategie", voegt Winters toe.
"De effectiviteit van marketingcampagnes wordt direct beïnvloed door het vermogen om inzicht in de markten en klanten te verkrijgen en deze informatie te benutten in BI-toepassingen", aldus Rich Vancil, vice-president van de afdeling CMO Advisory Research van IDC. "Een derde van de deelnemers aan het onderzoek, maakt gebruik van hun inzichten in klanten en markten om het gedrag van klanten te voorspellen, zodat ze deze beter aan zich kunnen binden, nieuwe klanten kunnen werven en hun omzet en marktaandeel kunnen vergroten.
Het onderzoek
De afdeling CMO Advisory Research van IDC heeft op verzoek van SAS onderzoek gedaan onder 350 toonaangevende bedrijven in Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en onder bedrijven in de detailhandel, telecommunicatie, financiële dienstverlening en industrie. IDC heeft de uitkomsten van het onderzoek samengevat, deze samenvatting is op te vinden op de website van
Ingezonden persbericht