Verlenging Tijdelijk besluit uitkeringen Jeugdzorg
Kamerstuk, 13-6-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DJB/JZ-2689800
13 juni 2006
Inleiding
De financiering van de provinciale jeugdzorg is geregeld in het
Tijdelijk besluit uitkeringen. Provincies ontvangen een budget voor de
jeugdzorg dat historisch is bepaald. Via een objectieve verdeling van
extra middelen zijn de historische verschillen tussen provincies voor
een belangrijk deel rechtgetrokken. De AMvB loopt eind 2006 af. Met
ingang van 1 januari 2007 zou een nieuwe financieringssystematiek in
werking treden. Hoewel hier met het IPO en de sector hard aan gewerkt
is, heb ik begin mei 2006 moeten constateren dat de geplande
invoeringsdatum een zorgvuldige en succesvolle introductie van de
nieuwe financieringssystematiek onmogelijk maakt. Het IPO deelt deze
mening met mij. Ik heb daarom besloten de tijdelijke AMvB uitkeringen
met een jaar te verlengen.
Hierbij bied ik u daartoe deze ontwerp-wijziging aan. Deze wijziging
is gelijktijdig aangeboden aan de Eerste Kamer en wordt gepubliceerd
in de Staatscourant.
Conform mijn toezegging in de brief over de aanpak van de wachttijden
van 20 maart 2006, (DJB/JZ-2669005) informeer ik u hierbij tevens over
de voortgang van het nieuwe financieringsstelsel.
De uitgangspunten van de nieuwe systematiek
De nieuwe financieringssystematiek moet het mogelijk maken in te
spelen op de veranderende behoefte aan jeugdzorg. Tegelijk moet deze
systematiek prikkels bevatten voor partijen om de middelen doelmatig
en effectief te besteden. Deze systematiek moet het creëren van
wachtlijsten niet belonen.
Bekostiging zorgaanbod
In 2003 en 2004 heb ik zogenaamde "bekostigingseenheden" laten
ontwikkelen waaraan normprijzen kunnen worden gekoppeld. De
bekostigingseenheden kunnen worden gezien als specificaties van de
functies uit het Uitvoeringsbesluit Wet op de jeugdzorg. Per
bekostigingseenheid is een indicatieve normprijs ontwikkeld, die een
uitdrukking is van de prijs per uur (bij jeugdhulp) of etmaal (bij
verblijf) contacttijd. Het Rijk stelt de normprijzen vast.
In het najaar van 2004 is een toets voorbereid op de hanteerbaarheid
van de nieuwe bekostigingssystematiek. Deze toets vindt vanaf 1
januari 2005 plaats in vier pilotregio's (Grootstedelijke regio
Haaglanden en de provincies Zuid Holland, Gelderland en Drenthe) en
bij 12 zorgaanbieders. Dit traject heeft meer tijd gekost dan
voorzien. Op dit moment wordt de productie geregistreerd (o.a. door
middel van tijdschrijven door 1000 ambulante medewerkers) evenals de
kosten per bekostigingseenheid.
Bekostiging bureaus jeugdzorg
Vergelijkbaar aan het hiervoor beschreven traject voor het zorgaanbod,
is in 2004 een onderzoek gestart gericht op de financiële normering
van producten van de bureaus jeugdzorg. De focus van dit onderzoek
ligt op de taken in vrijwillig kader, aangezien de jeugdbescherming-
en reclasseringstaken reeds zijn genormeerd. Het onderzoek moet vooral
worden beschouwd als een belangrijke stap in de verdere harmonisatie
van de kwaliteit en taakuitvoering van de bureaus jeugdzorg. Uit de
verscheidenheid moet een `best practice' gaan ontstaan, die de
normeringen uiteindelijk steeds beter gaat vormgeven.
Over de invulling van de systematiek overleg ik met het IPO. Ik zal uw
Kamer over de voortgang van dit traject blijven informeren.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
drs. Clémence Ross-van Dorp
Deze brief is tevens verzonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
Documenten
* Besluit houdende wijziging van het Tijdelijk besluit uitkeringen
jeugdzorg (nieuw venster) Kamerstuk | 13-6-2006 (pdf, 2 pag., 24
kB)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport