Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Verlenging Tijdelijk besluit uitkeringen Jeugdzorg

Kamerstuk, 13-6-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DJB/JZ-2689800

13 juni 2006

Inleiding
De financiering van de provinciale jeugdzorg is geregeld in het Tijdelijk besluit uitkeringen. Provincies ontvangen een budget voor de jeugdzorg dat historisch is bepaald. Via een objectieve verdeling van extra middelen zijn de historische verschillen tussen provincies voor een belangrijk deel rechtgetrokken. De AMvB loopt eind 2006 af. Met ingang van 1 januari 2007 zou een nieuwe financieringssystematiek in werking treden. Hoewel hier met het IPO en de sector hard aan gewerkt is, heb ik begin mei 2006 moeten constateren dat de geplande invoeringsdatum een zorgvuldige en succesvolle introductie van de nieuwe financieringssystematiek onmogelijk maakt. Het IPO deelt deze mening met mij. Ik heb daarom besloten de tijdelijke AMvB uitkeringen met een jaar te verlengen.

Hierbij bied ik u daartoe deze ontwerp-wijziging aan. Deze wijziging is gelijktijdig aangeboden aan de Eerste Kamer en wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
Conform mijn toezegging in de brief over de aanpak van de wachttijden van 20 maart 2006, (DJB/JZ-2669005) informeer ik u hierbij tevens over de voortgang van het nieuwe financieringsstelsel.

De uitgangspunten van de nieuwe systematiek
De nieuwe financieringssystematiek moet het mogelijk maken in te spelen op de veranderende behoefte aan jeugdzorg. Tegelijk moet deze systematiek prikkels bevatten voor partijen om de middelen doelmatig en effectief te besteden. Deze systematiek moet het creëren van wachtlijsten niet belonen.

Bekostiging zorgaanbod
In 2003 en 2004 heb ik zogenaamde "bekostigingseenheden" laten ontwikkelen waaraan normprijzen kunnen worden gekoppeld. De bekostigingseenheden kunnen worden gezien als specificaties van de functies uit het Uitvoeringsbesluit Wet op de jeugdzorg. Per bekostigingseenheid is een indicatieve normprijs ontwikkeld, die een uitdrukking is van de prijs per uur (bij jeugdhulp) of etmaal (bij verblijf) contacttijd. Het Rijk stelt de normprijzen vast.

In het najaar van 2004 is een toets voorbereid op de hanteerbaarheid van de nieuwe bekostigingssystematiek. Deze toets vindt vanaf 1 januari 2005 plaats in vier pilotregio's (Grootstedelijke regio Haaglanden en de provincies Zuid Holland, Gelderland en Drenthe) en bij 12 zorgaanbieders. Dit traject heeft meer tijd gekost dan voorzien. Op dit moment wordt de productie geregistreerd (o.a. door middel van tijdschrijven door 1000 ambulante medewerkers) evenals de kosten per bekostigingseenheid.

Bekostiging bureaus jeugdzorg
Vergelijkbaar aan het hiervoor beschreven traject voor het zorgaanbod, is in 2004 een onderzoek gestart gericht op de financiële normering van producten van de bureaus jeugdzorg. De focus van dit onderzoek ligt op de taken in vrijwillig kader, aangezien de jeugdbescherming- en reclasseringstaken reeds zijn genormeerd. Het onderzoek moet vooral worden beschouwd als een belangrijke stap in de verdere harmonisatie van de kwaliteit en taakuitvoering van de bureaus jeugdzorg. Uit de verscheidenheid moet een `best practice' gaan ontstaan, die de normeringen uiteindelijk steeds beter gaat vormgeven.

Over de invulling van de systematiek overleg ik met het IPO. Ik zal uw Kamer over de voortgang van dit traject blijven informeren.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

drs. Clémence Ross-van Dorp

Deze brief is tevens verzonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Documenten


* Besluit houdende wijziging van het Tijdelijk besluit uitkeringen jeugdzorg (nieuw venster) Kamerstuk | 13-6-2006 (pdf, 2 pag., 24 kB)