Gemeente Hoorn
B en W Hoorn vragen raad om standpunt over intentieverklaring opwaardering
Westfrisiaweg
Persbericht d.d.: 13 juni 2006
Dat er dringend iets moet gebeuren aan een betere doorstroming van het
verkeer op de Westfrisiaweg is duidelijk. Daarom heeft de provincie in
samenwerking met de gemeenten en het georganiseerd bedrijfsleven een
pakket maatregelen opgesteld dat voorziet in opwaardering van de
Westfrisiaweg. Op 5 juli ondertekenen alle betrokken partijen een
intentieverklaring over opwaardering van de Westfrisiaweg in
Heerhugowaard. Alvorens de intentieverklaring te ondertekenen, vragen
B en W van Hoorn de gemeenteraad om een standpunt of een besluit. Dit
in verband met de daaraan verbonden financiële risico's.
Westfrisiaweg
Uitgangspunt in de verklaring is dat de partijen de intentie hebben om
gezamenlijk de gefaseer-de opwaarde-ring van het gehele tracé van de
Westfrisiaweg tussen Heerhugowaard en Hoorn/Enkhuizen aan te pakken.
Daarbij verklaren zij zich maximaal in te zetten om de
uitvoeringstermijnen te halen en de daarvoor benodigde procedures te
doorlopen.
Risico's
Gezien de impact en het belang van de intentieverklaring voor de
gemeente Hoorn vragen Burgemeester en Wethouders van Hoorn om een
standpunt of een besluit van de gemeenteraad alvorens zij de
intentieverklaring ondertekenen. In hun brief van 30 mei aan de raad
benadrukken zij dat de opwaardering van de Westfrisiaweg van eminent
belang is voor Hoorn, maar dat er financieel gezien risico's aan
verbonden zijn. De intentieverklaring lijkt wellicht vrijblijvend,
maar is dat niet. Zo garanderen de regionale partijen aan de provincie
dat zij 10% van de totale investeringskosten voor de opwaardering van
de Westfrisiaweg zullen bijdragen (artikel 2 lid 3). Bovendien zullen
zij zich naar beste vermogen inspannen om voor een percentage tot
maximaal 25% in de totale investeringskosten van de gehele
opwaardering bij te dragen. B en W wijzen de raad er dan ook op dat de
garantverklaring er een is met een financieel open einde.
Aan de andere kant verstaat het college artikel 6 van de
intentieverklaring aldus, dat het beëindigen daarvan indien een
bestuursovereenkomst niet tot stand komt, van toepassing is op de
gehele intentieverklaring, inclusief de in artikel 2 lid 3 opgenomen
garantbepaling.
Met andere woorden: als verdere onderhandelingen die moeten leiden tot
het maken van een bestuursovereenkomst niet tot overeenstemming
leiden, of als de betreffende bestuursorganen (waaronder de
gemeenteraden) hun goedkeuring daaraan onthouden, is de gehele
intentieverklaring beëindigd.
Zwaarwegend belang
`Het belang van de opwaardering van de Westfrisiaweg voor Hoorn weegt
voor ons zeer zwaar', schrijft het college, `en dat maakt het bewust
nemen van risico's (hetgeen in dit stadium bij een dergelijk
omvangrijk project overigens onvermijdelijk is) alleszins acceptabel'.
Stel dat de opwaardering niet doorging, dan zou dat tot ingrijpende
financiële gevolgen leiden vanwege de infrastructurele maatregelen die
dan in Hoorn getroffen moeten worden. Dit nog afgezien van de effecten
die dit zou hebben op het gebied van ruimte en leefomgeving.
Dat opwaardering van de Westfrisiaweg voor Hoorn van doorslaggevend
belang is, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat Hoorn 1,6 miljoen euro
bijdraagt in de aanlegkosten van een ongelijkvloerse kruising Bangert
en Oosterpolder. Bovendien heeft Hoorn gratis een hoeveelheid grond
ter waarde van 2,26 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de provincie
voor verdubbeling van de Westfrisiaweg.
Prioriteit voor tracé A7-Markerwaardweg
Eerste prioriteit voor de uitvoering is gegeven aan de realisatie van
het tracé A7 tot aan de Markerwaardweg. Daarna zal de ontsluiting van
de N242 naar de N507 ten noorden van Heerhugowaard worden aangepakt.
Het pakket van maatregelen ziet er als volgt uit:
* een aansluiting van de N242 naar de N507 (ten noorden van
Heerhugowaard) zonder directe aansluiting op de Middenweg;
* het kruispunt Dorpsstraat-N507 wordt opgeschoven richting
Avenhorn, en wordt geregeld met een rotonde. De Dorpsstraat in
Obdam wordt afgesloten van de N507 en er wordt een oostelijke
omleiding rond Obdam gerealiseerd;
* de Bobeldijkerweg wordt afgesloten (`geknipt') ter hoogte van de
Slagterslaan;
* het kruispunt N507-N243 bij De Goorn krijgt in beide richtingen
extra opstelstroken;
* de aansluiting Avenhorn op rijksweg A7 wordt voorzien van een
extra opstelstrook in de richting Alkmaar.
Maatregelen uit het pakket die op het Hoornse deel van de
Westfrisiaweg N302 slaan:
* de aansluiting `Hoorn-Noord' op de A7 (afslag N302) krijgt dubbele
rijstroken;
* het deel van de N302 tussen de A7 en de Markerwaardweg krijgt 2x2
rijstroken en wordt een autoweg (100 km/uur);
* er komen ongelijkvloerse kruisingen van de N302 met de Wogmergouw,
de Oostergouw en de Strip.
Ook de Noorderboekert en de Markerwaardweg krijgen ongelijkvloerse
kruisingen. Over de nieuwe infrastructuur in het meest oostelijk deel
van de Westfrisiaweg (Markerwaardweg-Houtribdijk) hebben Gedeputeerde
Staten besloten om een streekplanherziening te maken, waarin de in het
verkeersonderzoek beschouwde varianten en eventuele andere varianten
nader worden onderzocht. De voorkeur van de stuurgroep Westfrisiaweg
gaat uit naar een nieuwe weg tussen de N302 en de N506. Het gaat hier
om een 2x2-weg met een 100 km/uur regime.
---