Nederlandse arbeidsmarkt maakt pas op de plaats in 3e kwartaal
Manpower
PERSBERICHT
23 van de 25 landen positief over werkgelegenheid Q3 2006 in voorspellingen Manpower
Nederlandse arbeidsmarkt maakt pas op de plaats in 3e kwartaal 2006
Diemen, 13 juni 2006 De intenties van Nederlandse werkgevers om in het derde kwartaal (Q3)
van 2006 nieuw personeel aan te nemen zijn, verrassend, voorzichtig te noemen, zo blijkt
uit het voorspellende werkgelegenheidsonderzoek Manpower Employment Outlook Survey
(MEOS). Was de voorspelling voor het tweede kwartaal 2006 positiever dan ooit sinds
Nederland deelneemt aan het onderzoek (namelijk +7%), nu stopt de teller op +4%.
Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden (in deze rapportage voor het eerst) is het verschil
tussen de netto werkgelegenheidscijfers zelfs nog groter, respectievelijk +9 en +2.
De Manpower Employment Outlook Survey verschijnt ieder kwartaal en is het meest
veelomvattende voorspellende onderzoek over werkgelegenheid wereldwijd. Bijna 50.000
werkgevers uit 25 landen worden hiervoor vier maal per jaar ondervraagd.
Verrassend
Ook voor Hans Leentjes, Algemeen Directeur van Manpower Nederland, was het cijfer voor het
derde kwartaal in eerste instantie verrassend. De voorspellende waarde van het
MEOS-rapport is echter behalve uniek ook erg betrouwbaar gebleken, aldus Leentjes, en als
je even wat verder kijkt zie je ook elders signalen van een pas op de plaats. Zo hebben de
beurskoersen (ook een graadmeter voor de nabije toekomst) in de periode van het onderzoek
op een aantal dagen behoorlijk ingeleverd en is het Q3-werkgelegenheidscijfer voor
Duitsland onze belangrijkste handelspartner zelfs negatief (-2%). De recente spanningen
in het Midden-Oosten en daaraan gekoppeld de consequenties voor de olieprijs alsmede de
angst voor renteverhogingen om de inflatie te beteugelen kunnen daarbij een rol hebben
gespeeld.
9% van de Nederlandse ondervraagden verwacht in Q3 meer mensen in dienst te nemen. Voor 5%
van de geïnterviewden geldt het tegenovergestelde. Aldus komt het netto
werkgelegenheidscijfer uit op +4%. Ten opzichte van het derde kwartaal 2005 betekent dat
overigens een verbetering met 1 procentpunt. De mate van optimisme verschilt per regio en
per sector. De Nederlandse cijfers zijn met ingang van Q3 2006 voor het eerst gecorrigeerd
op seizoensinvloeden, ook met terugwerkende kracht.
Nederlandse regio's en sectoren
Zowel vóór (-6%) als na seizoenscorrectie (-5%) blijkt Noord-Nederland de
enige regio met apert pessimistische verwachtingen. West-Nederland is voor het derde
opeenvolgende kwartaal het meest positief met +9% (gecorrigeerd +10%). Oost-Nederland
staat voor Q3 op +5% (+7%) en Zuid-Nederland op +6% (+3%).
Zeven van de onderzochte negen industriële sectoren zijn positief gestemd, twee
negatief (na correctie is dit zes en drie). Vooral de zakelijke dienstverlening voorziet
groei (+11%, ruw en na correctie). Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden voeren de
nutsbedrijven de lijst aan met + 19%. De sector landbouw, bosbouw en visserij is het
somberst als het het ruwe cijfer betreft: -3. Bij gecorrigeerde cijfers is dat anders: de
overheid, sociale sector en welzijn boekt dan het laagste cijfer: -9%.
Buitenland
Van de 25 deelnemende landen (per Q3 2006 uitgebreid met Costa Rica) geven er 23 positieve
werkgelegenheidsverwachtingen aan voor het derde kwartaal van 2006. Meest optimistisch
zijn India, Japan, Hong Kong, Taiwan en de Verenigde Staten. Japan bijvoorbeeld verwacht
de meeste aantrekkende business in de groot- en detailhandel. China daarentegen
rapporteert het laagste cijfer sinds het onderzoek daar plaatsvindt. In Europa zijn
Nederland en Italië het minst positief (respectievelijk +2% en 0%) en in Duitsland
is kennelijk sprake van een hernieuwd pessimisme: de tendens daar is zelfs negatief.
Desalniettemin kan in het algemeen gesteld worden (ook na correctie voor
seizoensinvloeden) dat Europese werkgelegenheidsverwachtingen sinds vorig jaar stijgende
zijn.
Europa
10 van de 12 deelnemende Europese landen voorspellen groeiende werkgelegenheid voor juli,
augustus en september. Voor de helft geldt dat de cijfers beter zijn dan voor Q3 vorig
jaar. België en Ierland zijn positiever dan ooit sinds zij deelnemen aan MEOS, maar
ook in Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Spanje zijn de verwachtingen
goed. De Europese sectoren nutsbedrijven en transport, opslag en communicatie blijven
jaar na jaar solide verbetering te zien geven, wat duidelijk bijdraagt tot de sterke
Q3-cijfers.
Voor Duitsland moet geconstateerd worden dat werkgevers voorzichtig zijn: van kwartaal tot
kwartaal schommelen de cijfers. Gezien op de lange termijn blijft, vergeleken met drie
jaar eerder, overigens een positief verschil te ontwaren.
Intercontinentaal
Werkgelegenheid in Noord- en Zuid-Amerika blijft vergeleken met het derde kwartaal van
2005 én met Q2 2006 relatief stabiel. In de Verenigde Staten, Canada en Mexico
trekt met name de sector dienstverlening aan. Bouwnijverheid in de VS daarentegen neemt
af. In India stijgt het kwartaalcijfer vergeleken met Q2 het meest. In Singapore is men
aanzinelijk minder optimistisch dan drie maanden geleden.
De volgende Manpower Employment Outlook Survey verschijnt op 12 september aanstaande en
behelst voorspellende cijfers voor het vierde kwartaal van 2006.
Manpower Inc.
Manpower Inc. is wereldwijd leider op het gebied van personeelsdiensten, dankzij het
ontwikkelen en leveren van eigentijdse services waarmee opdrachtgevers op de dynamische
arbeidsmarkt een winnende koers kunnen volgen. Het bedrijf heeft een omzet van $16
miljard en verzorgt een breed dienstenpakket voor de gehele wereld van werk, inclusief de
werving van personeel op vaste, tijdelijke of contractbasis, assessment en selectie,
training, outplacement, outsourcing en consulting. Manpowers wereldwijde netwerk van
4.400 vestigingen in 72 landen en gebiedsdelen stelt het bedrijf in staat jaarlijks aan
de wensen van 400.000 opdrachtgevers tegemoet te komen. Deze klantenkring omvat zowel
kleine en middelgrote bedrijven in alle sectoren als 's werelds grootste multinationals.
De focus van Manpowers werk is gericht op het vergroten van de productiviteit door
verbeterde kwaliteit, efficiëntie en kostenreductie, waardoor opdrachtgevers zich
beter op hun kernactiviteiten kunnen richten. Naast de merknaam Manpower hanteren wij de
merknamen Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer
informatie over Manpower Inc. kunt u terecht op www.manpower.com.
Ingezonden persbericht