Akkoord op hoofdlijnen Sociaal Plan MAS (Albert Heijn)
13-06-2006
Vorige week heeft CNV Dienstenbond met Albert Heijn overeenstemming
bereikt op hoofdlijnen over het Sociaal Plan MAS. Het heeft lang
geduurd, maar in de kern lijken partijen er uit. Bonden hebben wel het
uitdrukkelijke voorbehoud gemaakt dat wij het eens konden worden over
concrete afspraken op papier. AH heeft inmiddels één en ander op
papier gezet, maar dat laat nog wel veel bespreekpunten open.
Het heeft tien (!) bijeenkomsten gekost om tot afspraken te komen.
Lang is gesproken waarom Albert Heijn geen baangarantie wilde geven
voor de MAS. Echter, we zijn er niet uitgekomen en mede doordat het
"organisch groeimodel" van AH doorgroeit en de druk en onzekerheid van
medewerkers daardoor groter werd, is besloten om toch nog eens te
kijken of er andere afspraken gemaakt kunnen worden.
Op hoofdlijnen en onder voorbehoud van teksten is het volgende
afgesproken;
* De grootste groep van MASsen zal Teamleider (TL) worden. Een
andere groep zal ASM worden. Op basis van een aantal criteria zal
daarop geselecteerd worden
* Een aantal MASsen zal tijdelijk als projectmedewerker ingezet gaan
worden om het migratieproces te begeleiden.
* De MASsen die niet willen/ kunnen worden door een extern bureau
begeleid naar een andere baan, binnen of buiten Albert Heijn.
* De begeleiding duurt vanaf het moment dat de begeleiding start 10
periodes van 4 weken; voor medewerkers van 46 jaar en ouder is de
duur van begeleiding 12 periodes.
* De medewerker zal voor 2/5 deel van zijn contracturen worden
vrijgesteld van de reguliere werkzaamheden, indien hij dit
noodzakelijk acht voor optimale deelname aan het
mobiliteitstraject.
* Een medewerker die na afloop van de begeleidingsperiode onverhoopt
geen baan heeft gevonden kan er voor kiezen als verkoper of
caissière geplaatst te worden mits aan de functie-eisen wordt
voldaan.
* Het salaris van de MAS die teamleider wordt, zal in kleine stapjes
(steeds gedeeltes van de loonsverhogingen) inlopen naar het
salaris van de TL.
* Hetzelfde geldt voor de MAS die als verkoper of caissière aan de
slag gaat, met dien verstande dat het salarisverschil groter is en
dat 8% van dat verschil op 31-12-2008 ingelopen moet zijn.
* Albert Heijn zal speciaal aandacht schenken aan bijzondere
situaties (bijv. medewerkers met een historie van
arbeidsongeschiktheid, medewerkers die MAS werkzaamheden doen,
maar niet de functie bekleden enz.). Binnen de kaders van
redelijkheid en billijkheid zal waar nodig maatwerk worden
toegepast.
* Voor ouderen is er een uiterste inspanning om een andere baan te
vinden.
Uiteraard zijn dit de hoofdlijnen. Er zijn nog meer andere zaken waar
over gesproken is en waar nog over gesproken moet worden. Ongetwijfeld
heeft u tijdens de MAS-dagen afgelopen week al één en ander kunnen
horen.
Omdat er ongetwijfeld nog veel vragen leven wordt u uitgenodigd voor
een ledenvergadering. Daar zal meer tekst en uitleg gegeven worden
over de afspraken die gemaakt zijn en de discussie die nog gevoerd
moeten worden. Binnenkort krijgt u daar een uitnodiging voor.
Tenslotte, Het laatste woord hebben de leden en zonder instemming van
de leden is er geen akkoord. Als er volledig overeenstemming is en
alle afspraken goed op papier staan, zal u gevraagd worden om uw
mening daarover te geven. Te zijner tijd wordt u daar uiteraard over
geïnformeerd.
De wereld verandert, ook Albert Heijn. Het bedrijf is in een continu
proces om zich te verbeteren en te versterken, daar weet u inmiddels
alles van! In dat proces komen ook arbeidsvoorwaarden onder druk te
staan. Dan is het maar beter om een organisatie te hebben die opkomt
voor uw belangen! Maar ook die van uw ongeorganiseerde collega. Die
profiteert mee van de afspraken die CNV Dienstenbond voor u maakt.
Maak ze lid!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bestuurder Fedde
Monsma. Dat kan per e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl of per telefoon: (023)
5670615.
Dienstenbond CNV