Dienstenbond CNV

Akkoord op hoofdlijnen Sociaal Plan MAS (Albert Heijn) 13-06-2006

Vorige week heeft CNV Dienstenbond met Albert Heijn overeenstemming bereikt op hoofdlijnen over het Sociaal Plan MAS. Het heeft lang geduurd, maar in de kern lijken partijen er uit. Bonden hebben wel het uitdrukkelijke voorbehoud gemaakt dat wij het eens konden worden over concrete afspraken op papier. AH heeft inmiddels één en ander op papier gezet, maar dat laat nog wel veel bespreekpunten open.

Het heeft tien (!) bijeenkomsten gekost om tot afspraken te komen. Lang is gesproken waarom Albert Heijn geen baangarantie wilde geven voor de MAS. Echter, we zijn er niet uitgekomen en mede doordat het "organisch groeimodel" van AH doorgroeit en de druk en onzekerheid van medewerkers daardoor groter werd, is besloten om toch nog eens te kijken of er andere afspraken gemaakt kunnen worden.

Op hoofdlijnen en onder voorbehoud van teksten is het volgende afgesproken;


* De grootste groep van MASsen zal Teamleider (TL) worden. Een andere groep zal ASM worden. Op basis van een aantal criteria zal daarop geselecteerd worden

* Een aantal MASsen zal tijdelijk als projectmedewerker ingezet gaan worden om het migratieproces te begeleiden.
* De MASsen die niet willen/ kunnen worden door een extern bureau begeleid naar een andere baan, binnen of buiten Albert Heijn.
* De begeleiding duurt vanaf het moment dat de begeleiding start 10 periodes van 4 weken; voor medewerkers van 46 jaar en ouder is de duur van begeleiding 12 periodes.

* De medewerker zal voor 2/5 deel van zijn contracturen worden vrijgesteld van de reguliere werkzaamheden, indien hij dit noodzakelijk acht voor optimale deelname aan het mobiliteitstraject.

* Een medewerker die na afloop van de begeleidingsperiode onverhoopt geen baan heeft gevonden kan er voor kiezen als verkoper of caissière geplaatst te worden mits aan de functie-eisen wordt voldaan.

* Het salaris van de MAS die teamleider wordt, zal in kleine stapjes (steeds gedeeltes van de loonsverhogingen) inlopen naar het salaris van de TL.

* Hetzelfde geldt voor de MAS die als verkoper of caissière aan de slag gaat, met dien verstande dat het salarisverschil groter is en dat 8% van dat verschil op 31-12-2008 ingelopen moet zijn.
* Albert Heijn zal speciaal aandacht schenken aan bijzondere situaties (bijv. medewerkers met een historie van arbeidsongeschiktheid, medewerkers die MAS werkzaamheden doen, maar niet de functie bekleden enz.). Binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid zal waar nodig maatwerk worden toegepast.

* Voor ouderen is er een uiterste inspanning om een andere baan te vinden.

Uiteraard zijn dit de hoofdlijnen. Er zijn nog meer andere zaken waar over gesproken is en waar nog over gesproken moet worden. Ongetwijfeld heeft u tijdens de MAS-dagen afgelopen week al één en ander kunnen horen.

Omdat er ongetwijfeld nog veel vragen leven wordt u uitgenodigd voor een ledenvergadering. Daar zal meer tekst en uitleg gegeven worden over de afspraken die gemaakt zijn en de discussie die nog gevoerd moeten worden. Binnenkort krijgt u daar een uitnodiging voor.

Tenslotte, Het laatste woord hebben de leden en zonder instemming van de leden is er geen akkoord. Als er volledig overeenstemming is en alle afspraken goed op papier staan, zal u gevraagd worden om uw mening daarover te geven. Te zijner tijd wordt u daar uiteraard over geïnformeerd.

De wereld verandert, ook Albert Heijn. Het bedrijf is in een continu proces om zich te verbeteren en te versterken, daar weet u inmiddels alles van! In dat proces komen ook arbeidsvoorwaarden onder druk te staan. Dan is het maar beter om een organisatie te hebben die opkomt voor uw belangen! Maar ook die van uw ongeorganiseerde collega. Die profiteert mee van de afspraken die CNV Dienstenbond voor u maakt. Maak ze lid!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bestuurder Fedde Monsma. Dat kan per e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl of per telefoon: (023) 5670615.