Ingezonden persbericht
Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 11-40
6546 RG Nijmegen
Nijmegen, 28 mei 2006
PERSBERICHT
Openingsconcert zomerserie Stevenskerk Nijmegen
Muziek moet de ruimte hebben
NIJMEGEN - Op dinsdag 13 juni start de Nijmeegse Orgelkring de zomerconcertserie in de Sint Stevenskerk met een concert van Jetty Podt en het Nijmeegs Kamerkoor Mnemosyne onder leiding van Caroline Westgeest. Muziek die goed werkt in de ruimte, van onder meer Jan Welmers, Henk Badings, Daan Manneke en Bert Matter, kenmerkt het programma van dit openingsconcert. Het Königorgel, de akoestiek van de Stevenskerk en de uitvoerenden maken deze muziek tot wat ze is bedoeld te zijn.
Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt ¤6,-- of ¤ 5,-- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt van 13 juni tot en met 12 september.
Juist de akoestiek van de Stevenskerk kan sommige muziek extra kracht bijzetten. Zich snel herhalende tonen van minimal music gaan zweven en vormen klankvibraties, spannende akkoorden vermengen zich met elkaar tot een klankwolk waarin de luisteraar wordt opgenomen: ook al speelt akoestiek in alle muziek een rol, sommige componisten houden er in hun werk expliciet rekening mee. Maar hun bedoeling komst slecht volledig over als zowel de ruimte als de uitvoerende musici goed met het element ruimte kunnen omgaan. Waar voor veel musici de akoestiek van de Sint Stevenskerk als bijzonder lastig ervaren wordt, zijn er ook koren en organisten die daar goed mee overweg kunnen. Het kamerkoor Mnemosyne, in 2005 uitgeroepen tot het beste kamerkoor van Nederland, en Jetty Podt, die als huisorganist de het Königorgel en de Stevenskerk als geen ander kent, behoren tot die categorie.
Op het programma staat veel muziek van Nederlandse componisten die uit de 20-ste eeuw: Jan Welmers, Daan Manneke, Henk Badings, Julius Röntgen en Bert Matter. Het verschil in hoe deze musici met 'ruimte'omgaan is goed hoorbaar. Vooral daar waar bij Welmers en Matter een zelfde liedmelodie (La Monica) aan de compositie ten grondslag ligt. Waar Matters minimal music prettig in het gehoor ligt, slaat Welmers totaal nieuwe wegen in door citaten uit de koraalversie van Bach bij wijze van spreken te overwoekeren met zijn eigen interpretatie. Ook in de vertolkingen van Psalm 121, achtereenvolgens gecomponeerd door Daan Manneke en Cyrillus Kreek, is de verschillende omgang met de ruimte te horen.
Naast ruimte, stelt het koor Psalmen centraal in het programma. Een aantal klinken a capella, maar als uitsmijter zingen koor en orgel samen Psalm 42, deel I in een compositie van Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Jetty Podt is organist van de Sint Stevenskerk. Zij studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan het Arnhems Conservatorium bij onder meer Bert Matter en Jan Welmers. Zij heeft in haar orgelspel bijzondere aandacht voor de verbinding tussen tekst en muziek. Zij staat tevens bekend om haar originele programmering. Zo bracht zij vorig jaar samen met Wam de Moor Nijmeegs bekendste mirakelspel Mariken van Nieumegen uit op een unieke wijze waarbij declamatie werd afgewisseld met orgelcomposities die de tekst kracht bijzetten of becommentariëren.
Kamerkoor Mnemosyne staat sinds de oprichting onder leiding van Caroline Westgeest. Het koor staat bekend om de bijzondere transparante, warme koorklank. De uitdaging is om niet alleen de platgetreden paden te bewandelen. Dit resulteert in uitvoering van hedendaagse muziek en opdrachtcomposities, terwijl tegelijk de 'oude'muziek niet vergeten wordt.
Caroline Westgeest studeerde koordirectie en schoolmuziek aan het Brabants Conservatorium. Zij dirigeert naast Mnemosyne tevens andere koren en orkesten. Verder geeft ze koorvormingscursuseen, schoolt ze amateur koordirigenten en organiseert ze een internationale cursus voor koordirigenten.
***************************************************************************noot voor de pers,
Ingezonden persbericht