Vastgoedstudie Roland Berger: Onroerend goed onvoldoende benut
Roland berger
-Persbericht-
Uit Europese vastgoedstudie van Roland Berger blijkt:
Onroerend goed onvoldoende benut
Amsterdam, maandag 12 juni - Twee derde van de Europese bedrijven beschouwt het onroerend
goed dat zij bezit slechts als productiefactor en niet als strategisch instrument. Hoewel
het strategisch belang van vastgoed de komende jaren zal toenemen, is de verwachting dat
er in Nederland weinig zal veranderen. Dit blijkt uit een periodieke Europese
vastgoedstudie van Roland Berger Strategy Consultants.
Roland Berger constateerde vier jaar geleden al dat de strategische betekenis van
onroerend goed wordt onderschat. 'Ondanks deze signalen is er nog bitterweinig gebeurd in
het Europese bedrijfsleven,' zegt Tijo Collot d'Escury , managing partner van Roland
Berger 'Bedrijven moeten zich meer bewust worden van de strategische mogelijkheden die
onroerend goed te bieden heeft. Het is opmerkelijk dat de Nederlandse respondenten, in
tegenstelling tot de respondenten uit de rest van Europa, de komende jaren weinig
verandering voorspellen.'
Een uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk: 60% van de Britse bedrijven ziet onroerend
goed daar wél als strategisch instrument.
Gebrek aan kennis en inzicht
De geringe relevantie van onroerend goed in Nederland blijkt tevens uit de beperkte
betrokkenheid van het hoogste managementniveau. Bij slechts 12% van de bedrijven is
vastgoed een onderwerp op de agenda van directieleden. De belangrijkste reden voor de
minimale belangstelling van de top, is het gebrek aan inzicht in het economisch belang
van onroerend goed (47%). Daarnaast wordt het ontbreken van 'know how' door een derde van
de ondervraagden genoemd (35%).
Facilitymanagement wordt in toenemende mate uitbesteed. De meeste uitgaven kunnen worden
toegeschreven aan technisch en infrastructureel facilitymanagement en die werkzaamheden
worden voornamelijk uitgevoerd door externe dienstverleners.
Collot d'Escury: 'Facilitymanagers staan daarom voor een nieuwe uitdaging. Ze moeten het
bewustzijn bij hun klant versterken dat onroerend goed niet moet worden gezien als 'dood
kapitaal' dat alleen passief wordt gemanaged, maar als bron om aandeelhouderswaarde te
verhogen door het toepassen van de juiste vastgoedstrategieën. Hierbij kan gedacht
worden aan het optimaliseren van de vastgoedportefeuille door bijvoorbeeld te
desinvesteren. Zo zou je middelen kunnen vrijmaken voor de verdere groei van de firma, om
de corporate schuldenlast te verminderen of bijvoorbeeld de return on investment te
verbeteren.'
Over de studie
De Roland Berger Vastgoedstudie is uitgevoerd onder 115 bedrijven in acht Europese landen.
Doel van het onderzoek was om de trends van nu en in toekomst op het gebied van vastgoed-
en facilitymanagement in kaart te brengen voor het tijdvlak 2005 - 2010. De bedrijven,
waarvan bijna 40% een omzet van meer dan 1 miljard euro heeft, bezitten een aanzienlijke
hoeveelheid onroerend goed en hebben op grond daarvan een grote behoefte aan diensten op
het gebied van facilitymanagement. In het onderzoek zijn alleen bedrijven opgenomen
waarvoor geldt dat vastgoed- of facilitymanagement geen kernactiviteit is.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
---