Vastgoedstudie Roland Berger: Onroerend goed onvoldoende benut

Roland berger


-Persbericht-

Uit Europese vastgoedstudie van Roland Berger blijkt:
Onroerend goed onvoldoende benut

Amsterdam, maandag 12 juni - Twee derde van de Europese bedrijven beschouwt het onroerend goed dat zij bezit slechts als productiefactor en niet als strategisch instrument. Hoewel het strategisch belang van vastgoed de komende jaren zal toenemen, is de verwachting dat er in Nederland weinig zal veranderen. Dit blijkt uit een periodieke Europese vastgoedstudie van Roland Berger Strategy Consultants.

Roland Berger constateerde vier jaar geleden al dat de strategische betekenis van onroerend goed wordt onderschat. 'Ondanks deze signalen is er nog bitterweinig gebeurd in het Europese bedrijfsleven,' zegt Tijo Collot d'Escury , managing partner van Roland Berger 'Bedrijven moeten zich meer bewust worden van de strategische mogelijkheden die onroerend goed te bieden heeft. Het is opmerkelijk dat de Nederlandse respondenten, in tegenstelling tot de respondenten uit de rest van Europa, de komende jaren weinig verandering voorspellen.'

Een uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk: 60% van de Britse bedrijven ziet onroerend goed daar wél als strategisch instrument.

Gebrek aan kennis en inzicht
De geringe relevantie van onroerend goed in Nederland blijkt tevens uit de beperkte betrokkenheid van het hoogste managementniveau. Bij slechts 12% van de bedrijven is vastgoed een onderwerp op de agenda van directieleden. De belangrijkste reden voor de minimale belangstelling van de top, is het gebrek aan inzicht in het economisch belang van onroerend goed (47%). Daarnaast wordt het ontbreken van 'know how' door een derde van de ondervraagden genoemd (35%).

Facilitymanagement wordt in toenemende mate uitbesteed. De meeste uitgaven kunnen worden toegeschreven aan technisch en infrastructureel facilitymanagement en die werkzaamheden worden voornamelijk uitgevoerd door externe dienstverleners.

Collot d'Escury: 'Facilitymanagers staan daarom voor een nieuwe uitdaging. Ze moeten het bewustzijn bij hun klant versterken dat onroerend goed niet moet worden gezien als 'dood kapitaal' dat alleen passief wordt gemanaged, maar als bron om aandeelhouderswaarde te verhogen door het toepassen van de juiste vastgoedstrategieën. Hierbij kan gedacht worden aan het optimaliseren van de vastgoedportefeuille door bijvoorbeeld te desinvesteren. Zo zou je middelen kunnen vrijmaken voor de verdere groei van de firma, om de corporate schuldenlast te verminderen of bijvoorbeeld de return on investment te verbeteren.'

Over de studie
De Roland Berger Vastgoedstudie is uitgevoerd onder 115 bedrijven in acht Europese landen. Doel van het onderzoek was om de trends van nu en in toekomst op het gebied van vastgoed- en facilitymanagement in kaart te brengen voor het tijdvlak 2005 - 2010. De bedrijven, waarvan bijna 40% een omzet van meer dan 1 miljard euro heeft, bezitten een aanzienlijke hoeveelheid onroerend goed en hebben op grond daarvan een grote behoefte aan diensten op het gebied van facilitymanagement. In het onderzoek zijn alleen bedrijven opgenomen waarvoor geldt dat vastgoed- of facilitymanagement geen kernactiviteit is.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -


---