Gemeente Enschede

G27 verzet zich tegen minimaliseren rol lokale overheid bij breedbandnetwerken

maandag 12-06-2006

Op 13 juni behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wijziging Telecommunicatiewet. Tijdens de bespreking wordt ook het amendement van de heer Aptroot (VVD) behandeld. De strekking van het amendement is een minimalisering van de rol van de lokale overheid om een actieve rol te spelen bij het realiseren van breedbandnetwerken en aanleg van glasvezelnetwerken. Namens deG27 stuurt Eric Helder (wethouder Enschede en voorzitter van de G27 pijler Economie en Werk) een brief naar alle fractievoorzitters van de Tweede Kamers met het verzoek om het amendement niet aan te nemen.

De G27 stelt zich op het standpunt dat de inspanningen van de lokale overheden zoals Enschede, Amsterdam, eindhoven, Helmond en Almere en de overige leden van de G27 juist de aanleg is versneld en de prijzen laag zijn. De G27 acht de lokale overheid prima in staat om marktwerking te realiseren maar ook daar initiatief te nemen waar breedbandige infrastructuur niet rendabel is en niet snel ter hand genomen zal worden zonder bemoeienis van de lokale overheid. Gezien het belang van de breedband infrastuctuur voor de kenniseconomie en de betekenis voor de maatschappelijke participatie van alle burgers is bemoeienis van de lokale overheid onontbeerlijk.


---
____

Aan de leden van de Tweede Kamer

Behandeling Wijziging Telecommunicatiewet met amendementen op dinsdag 13 juni 2006

Als voorzitter van de G27 pijler Economie&Werk wil ik U verzoeken in het wetsvoorstel Wijziging Telecommunicatiewet niet bij amendement de positie van de lokale overheid in de ontwikkeling van breedbanddienstverlening te minimaliseren. Dat is onnodig en niet in het belang van de kenniseconomie. Gemeenten hebben laten zien uitsluitend een actieve rol te spelen rondom breedband indien en voor zover marktpartijen daarin niet voorzien.

De inspanningen van lokale overheden hebben bijgedragen aan het tot stand komen van open netwerken en significante verlaging van prijzen. Vanuit de lokale overheden zijn de aanjagers soms individuele gemeenten (als Amsterdam, Eindhoven/Helmond, Almere, Enschede), maar ook samenwerkingsverbanden van steden zoals de Stichting Stedenlink. Steeds hebben steden in overleg met VNG en IPO geopereerd en daarbij in nauwe afstemming gezocht met het Ministerie van EZ en in voorkomende gevallen het Ministerie van BZK. Zo zijn er in het Breedband-overhedenoverleg met minister Brinkhorst goede afspraken gemaakt met VNG en IPO. De rapportage van de impulscommissie Breedband onder voorzitterschap van de heer Deetman heeft daarin een belangrijke rol gespeeld.

Vele breedbandpilots zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd in een samenwerkingsverband met marktpartijen. Die samenwerking kon ontstaan omdat de lokale overheid een positie kon innemen en er daardoor werkelijk sprake is geweest van belangenafweging, waarbij gemeenten de publieke belangen kunnen waarborgen (zoals een daadwerkelijk open infrastructuur).

Artikel 5.15 van de Telecommunicatiewet geeft weer dat het niet de primaire taak van de gemeente is om telecomexploitant te worden. Dat is ook geenszins de ambitie van de steden. Het artikel laat voorts toe dat de lokale overheid kan handelen in die omgevingen waar de exploitatie van een breedbandige infrastructuur niet rendabel is en dus niet snel ter hand zal worden genomen als de overheid niet mag meedoen. Dat is een toegevoegde waarde die niet gemist kan worden.

Het amendement van de heer Aptroot ontneemt gemeenten elke ruimte om op lokaal niveau een actieve rol te spelen, een rol die zijn waarde heeft bewezen. Het zou een ernstige terugslag betekenen voor de uitrol van breedband. Dat is nadelig voor de nationale innovatiestrategie en voor het lokale ondernemingsklimaat. Ik geef u dan ook ernstig in overweging dit amendement niet aan te nemen.

Voorzitter G27 Economie&Werk-pijler

Eric Helder

Wethouder Enschede


---