G27 verzet zich tegen minimaliseren rol lokale overheid bij
breedbandnetwerken
maandag 12-06-2006
Op 13 juni behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wijziging
Telecommunicatiewet. Tijdens de bespreking wordt ook het amendement
van de heer Aptroot (VVD) behandeld. De strekking van het amendement
is een minimalisering van de rol van de lokale overheid om een actieve
rol te spelen bij het realiseren van breedbandnetwerken en aanleg van
glasvezelnetwerken. Namens deG27 stuurt Eric Helder (wethouder
Enschede en voorzitter van de G27 pijler Economie en Werk) een brief
naar alle fractievoorzitters van de Tweede Kamers met het verzoek om
het amendement niet aan te nemen.
De G27 stelt zich op het standpunt dat de inspanningen van de lokale
overheden zoals Enschede, Amsterdam, eindhoven, Helmond en Almere en
de overige leden van de G27 juist de aanleg is versneld en de prijzen
laag zijn. De G27 acht de lokale overheid prima in staat om
marktwerking te realiseren maar ook daar initiatief te nemen waar
breedbandige infrastructuur niet rendabel is en niet snel ter hand
genomen zal worden zonder bemoeienis van de lokale overheid. Gezien
het belang van de breedband infrastuctuur voor de kenniseconomie en de
betekenis voor de maatschappelijke participatie van alle burgers is
bemoeienis van de lokale overheid onontbeerlijk.
---
____
Aan de leden van de Tweede Kamer
Behandeling Wijziging Telecommunicatiewet met amendementen op dinsdag
13 juni 2006
Als voorzitter van de G27 pijler Economie&Werk wil ik U verzoeken in
het wetsvoorstel Wijziging Telecommunicatiewet niet bij amendement de
positie van de lokale overheid in de ontwikkeling van
breedbanddienstverlening te minimaliseren. Dat is onnodig en niet in
het belang van de kenniseconomie. Gemeenten hebben laten zien
uitsluitend een actieve rol te spelen rondom breedband indien en voor
zover marktpartijen daarin niet voorzien.
De inspanningen van lokale overheden hebben bijgedragen aan het tot
stand komen van open netwerken en significante verlaging van prijzen.
Vanuit de lokale overheden zijn de aanjagers soms individuele
gemeenten (als Amsterdam, Eindhoven/Helmond, Almere, Enschede), maar
ook samenwerkingsverbanden van steden zoals de Stichting Stedenlink.
Steeds hebben steden in overleg met VNG en IPO geopereerd en daarbij
in nauwe afstemming gezocht met het Ministerie van EZ en in
voorkomende gevallen het Ministerie van BZK. Zo zijn er in het
Breedband-overhedenoverleg met minister Brinkhorst goede afspraken
gemaakt met VNG en IPO. De rapportage van de impulscommissie Breedband
onder voorzitterschap van de heer Deetman heeft daarin een belangrijke
rol gespeeld.
Vele breedbandpilots zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd in een
samenwerkingsverband met marktpartijen. Die samenwerking kon ontstaan
omdat de lokale overheid een positie kon innemen en er daardoor
werkelijk sprake is geweest van belangenafweging, waarbij gemeenten de
publieke belangen kunnen waarborgen (zoals een daadwerkelijk open
infrastructuur).
Artikel 5.15 van de Telecommunicatiewet geeft weer dat het niet de
primaire taak van de gemeente is om telecomexploitant te worden. Dat
is ook geenszins de ambitie van de steden. Het artikel laat voorts toe
dat de lokale overheid kan handelen in die omgevingen waar de
exploitatie van een breedbandige infrastructuur niet rendabel is en
dus niet snel ter hand zal worden genomen als de overheid niet mag
meedoen. Dat is een toegevoegde waarde die niet gemist kan worden.
Het amendement van de heer Aptroot ontneemt gemeenten elke ruimte om
op lokaal niveau een actieve rol te spelen, een rol die zijn waarde
heeft bewezen. Het zou een ernstige terugslag betekenen voor de uitrol
van breedband. Dat is nadelig voor de nationale innovatiestrategie en
voor het lokale ondernemingsklimaat. Ik geef u dan ook ernstig in
overweging dit amendement niet aan te nemen.
Voorzitter G27 Economie&Werk-pijler
Eric Helder
Wethouder Enschede
---
Gemeente Enschede