Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech van minister Dekker bij de ondertekening van de bestuurlijke uitvoeringsovereenkomst NSP Spoorzone Breda op 31 mei 2006.

Burgemeester Van der Velden, dames en heren,

De laatsten zullen de eersten zijn. Ik denk dat die Bijbelse spreuk van toepassing is op het stationscomplex van Breda. Want enerzijds is Breda als laatste van zes op de lijst van Nieuwe Sleutelprojecten gezet. En het is het laatste project waarvoor een uitvoeringsovereenkomst wordt getekend. Anderzijds mag de doorlooptijd er zijn. En, veel belangrijker nog, het ontwerp voor het nieuwe station overtreft onze verwachtingen. Want ook al is het in vergelijking met Rotterdam of Den Haag niet het grootste sleutelproject, het ontwerp van de nieuwe terminal mag groots worden genoemd. Ook letterlijk, omdat het het grootste gebouw wordt van Breda.

Het nieuwe station is vanwege het integrale karakter met recht uniek te noemen. Koen van Velzens 'gebouw voor de stad' herbergt niet alleen drie treinperrons en een busterminal, maar ook kantoren, winkels en 130 woningen. En dat alles onder één dak, waarop ook nog eens een parkeerplaats is voor 700 auto's. Het dak omspant het hele complex, en dat is ook uniek. Al even spectaculair zijn de opritten, die de ruimte, waar de trein- en busperrons zich bevinden, doorkruisen. En hoewel ik als minister van milieu ook het openbaar vervoer stimuleer, is de verleiding wel erg groot, om alleen al omwille van deze entree met de auto naar het parkeerdak te gaan. Maar dit terzijde. Met zijn integraliteit en compactheid illustreert dit nieuwe station de bredere NSP-doelstellingen. Doelstellingen als intensief ruimtegebruik en een efficiënte verbinding tussen vervoersmodaliteiten.

Dames en heren,

Integraliteit is een grote kwaliteit. Maar het is tot op zekere hoogte ook een last. Wat wil je ook, met zo veel partijen? Met mijn eigen VROM, met Verkeer & Waterstaat, de Provincie, Gemeente, ProRail, NS Vastgoed, NS Stations en de Rijksgebouwendienst. Elk met hun eigen ideeën en belangen. Het bereiken van overeenstemming over de verdeling van kosten, risico's, eigendommen, over beheer en opdrachtgeverschap, was bepaald geen sinecure.
Sterker nog, een paar keer hing het ontwerp zelf aan een zijden draadje. "We hebben het ons ook niet gemakkelijk gemaakt," verzuchtte een vertegenwoordiger van NS Vastgoed eens tijdens de onderhandelingen. Het is aan de flexibiliteit van de betrokkenen te danken dat we hier bijeen zijn. Vandaag laten we zien dat samenwerking loont. Zonder deze samenwerking, zonder de moeite die alle betrokken partijen zich hebben getroost, was dit unieke ontwerp er niet gekomen. Daar ben ik van overtuigd.

Dames en heren,

De NS ziet het station van de toekomst als een dynamisch portaal naar de stad. Maar uit de nieuwe sleutelprojecten spreekt een nog grotere ambitie. De ambitie het portaal naar Europa te zijn. Architect Koen van Velzen heeft die ambitie met glans vertaald in het ontwerp. Met het OV-terminalcomplex krijgt BrabantStad zijn portaal tot het HSL-netwerk en tot Europa. Daarmee kunnen BrabantStad en Breda nog beter profiteren van de ligging tussen de Randstad en de Vlaamse Ruit
- twee gebieden met veel economische activiteit. Samen met 5 andere stedelijke netwerken heb ik voor Brabantstad in de Nota Ruimte een prominente plaats ingeruimd. Het OV-netwerk Brabant, het bevorderen van centrum-ontwikkeling en het Nationaal Landschap 'Het Groene Woud' kunnen dan ook rekenen op mijn blijvende aandacht. Als de samenwerking - die we vandaag beklinken - ook een 'spin off' heeft naar de ontwikkeling van het hele stationsgebied, dan zit Breda op rozen. Een vestigingslocatie van hoge kwaliteit zal dan ontstaan. Met positieve gevolgen voor de lokale en regionale economie, voor het woon- en werkklimaat, en voor het voorzieningenniveau.

Verschillende rijksdiensten hebben inmiddels hun oog laten vallen op het Stationskwartier. Ik zal mij voor de vestiging van deze diensten blijven inspannen en reken op uw medewerking. We committeren ons vandaag dus aan meer dan een architectonisch ontwerp alleen. Met de ondertekening van de Bestuurlijke Overeenkomst Uitvoering (BOU) bevestig ik als minister van VROM mijn bijdrage van 9 miljoen aan de realisatie van het OV-terminalcomplex. Dit komt boven op de 16 miljoen voor het hele Stationskwartier.
Deze bedragen of bijdragen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want wat mij met de NSP's voor ogen staat, is dat investeringen in de Hogesnelheidslijn (HSL) als katalysator dienen voor stedelijke vernieuwing. Als impuls voor de verbetering van ruimtelijke kwaliteit, van leefbaarheid en sociale kwaliteit. Het station wordt dan de motor voor de ontwikkeling van het hele omliggende gebied. Door zijn uitstraling en door de hoge kwaliteit.

De Bredase plannen stemmen mij wat dat betreft hoopvol. Ik voel mij in mijn optimisme bevestigd door de commissie-Bakker, die haar waardering heeft uitgesproken voor het Ontwikkelingsprogramma West Brabant. Met name de inzet en intensieve betrokkenheid van gemeenten en provincie krijgen een pluim.

De ondertekening van deze - en andere - overeenkomsten voor de ontwikkeling van het gebied en de bouw van het station drukt vertrouwen uit. Vertrouwen in de toekomstige samenwerking. Maar ook het vertrouwen dat we nu snel overgaan van voorlopig naar definitief ontwerp. Van ontwerp-bestemmingsplan naar bestemmingsplan. En van papier naar steen en staal.

Als we dat samen goed doen, zullen de laatsten inderdaad de eersten zijn.

Ik dank u wel.