Ingezonden persbericht
Tegengestelde meningen over autonomie in slot jubileumpublicatie "Eindelijk wakker worden"
"Waarschijnlijk is dit ook een meer reële benadering die ertoe bijdraagt om de eigenheid van kunst beter te begrijpen en die dan ook langer dienst kan doen dan de droom van de autonomie, waaruit we eindelijk eens wakker moeten worden". Dit schrijft kunsttheoreticus Katalin Herzog aan het slot van de vierde en laatste jubileumuitgave van Kunsthuis Syb waarin de opvattingen over autonomie lijnrecht tegenover elkaar staan. Vanaf volgende week is dit katern overal in het land gratis verkrijgbaar.
Na de thema-uitgaven over Oriëntatie, Productie en Synesthesie sluit de reeks af met Autonomie. Vier thema's die in meer of mindere mate het Kunsthuis kenmerken maar tegelijkertijd voortdurend onderwerp van discussie zijn zoals dat hoort in de kunst.
Wellicht is Autonomie wel het meest omstreden en het meest onbegrepen. "Autonome kunst behoort nu tot het jargon van de kunstwereld, waarbij bijna niemand zich afvraagt wat het begrip betekent, of autonomie in de kunst ooit bereikt werd en of het nu nog kan bestaan", schrijft Herzog in een pamflettistisch essay. Zij schetst in het kort hoe het begrip 'autonomie' in de kunstwereld binnen drong en beschouwt dat uiteindelijk als een vergissing.
Redactielid Klaas Koetje had een gesprek met Said Mahrouf die performances opzet waarin kleding, beweging en architectuur de hoofdbestanddelen zijn.Toegepaste kunsten die bij Mahrouf, volgens Koetje, tot een autonome kunstvorm leiden. In een artikel dat laveert tussen interview en beschouwing blijken Mahrouf en Koetje 'autonomie' in tegenstelling tot Herzog wel degelijk als een vruchtbaar uitgangspunt te zien voor het maken van kunst waarbij vastgesteld wordt dat de financiële onafhankelijkheid wel een voorwaarde is om tot die autonomie te kunnen komen.
Dat is ook precies het element dat Israëlisch kunstenaar Guy Bahir als eerste opneemt in zijn bijdrage 'The Complete Guide to Autonomy (or how to become autonomous in 6 easy steps)'. "To be able tot execute the following steps, one has to be truly, spectacularly, obscenely rich". In een even geestige als serieuze bijdrage staat Bahir stil bij de zijns inziens onmogelijk om als kunstenaar autonoom te kunnen opereren. Hij haalt daarbij alle retorica uit de kast die hem ten dienste kan staan om uiteindelijk toch zijn zes stappen gids naar autonomie te presenteren. Hij concludeert dat het verschillende reizen door de tijd vergt om uiteindelijk de staat van autonomie te bereiken: "Congratulations, you're a freak. (.) Problem is, of course, you did it by following a very precise set of constructions, making the entire exercise self-defeating and futile. But I promise that I won't tell anyone. Honest".
Beeldverhaal
De vormgeving van 4/4 was in handen van Tine Melzer, beeldend kunstenaar en vormgever en ook nog docent aan de Rietveldacademie. In haar vormgeving heeft ze de letterlijke vertaling van autonomie 'zelf wet' als uitgangspunt genomen. Dit heeft geleid tot een even rustig als intrigerend beeldverhaal waarbij Melzer illustraties en beeldmateriaal van anderen heeft samengevoegd.
Zoals gezegd is 4/4 de laatste in de reeks en is nu ook het omslag voor alle vier boekjes verkrijgbaar bij Kunsthuis Syb. Het omslag is ontworpen door Guido Pieters en bevat nog een beschouwing van de Amsterdamse kunstonderzoeker Hanna Sohier over kunstenaarsinitiatieven. "Voor elke organisatie, is het van belang zichzelf eens in de zoveel te herdefiniëren", schrijft Sohier en sluit daarbij aan op de doelstelling van de jubileumpublicatie Vijf Jaar Kunsthuis Syb dat niet zozeer een terugblik wilde zijn maar een viertal thema's die kenmerkend zijn voor Kunsthuis Syb eens tegen het licht te houden. Dat heeft in ieder geval vier gevarieerde en memorabele uitgaven opgeleverd die zowel tot nadenken stemmen als een aanwinst zijn voor de boekenkast.
Kunsthuis Syb
telefoon 0512 382376
e-mail info@kunsthuissyb.nl
internet www.kunsthuissyb.nl