Hans Weijs Jr. met nieuwe navigator de snelste in de Paradigit ELE-Rally
(6/12/2006)
In de Paradigit ELE-Rally heeft Hans Weijs Jr. op een super gedegen
wijze de winst in de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup naar zich toe
getrokken. Met John Raven als nieuwe navigator rekende hij op
superieure wijze af met de teleurstellingen van de voorgaande twee
wedstrijden.
Edwin en Kevin Abbring konden Weijsâ tempo goed volgen en finishten
als tweede, voor Henk Westerbeek en Jeroen van der Zalm.
Na de misère in Hulst werd de onderlinge confrontatie rond de
Brabantse stad Helmond tot een waar feest voor de deelnemers aan de
Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup. Van de zes equipes kwamen er vijf
aan de finish. Alleen Paul Naastepad en Jos Smeets ontbraken daar op
het appel, omdat ze op de spectaculaire klassementsproef op het
militaire oefenterrein Strijpse Kampen hard van de weg waren gegaan.
Hans Weijs Jr. was vast van plan Edwin Abbring te laten zien dat diens
winst in de Rally van Almere een incident was. Dit keer ging de KNAF
Talent First-rijder echter veel behoudender en minder wild over de
proeven, die stuk voor stuk materiaalvreters bleken te zijn. Slechts
44 van de 91 rallyequipes bereikten namelijk de finish, velen reden
hun auto in elkaar of stuk. Al op de eerste klassementsproef nam Weijs
Jr. met 4 seconden afstand van Edwin Abbring, die echter op de
volgende KP terug sloeg. Kennelijk was âBakelâ op maat gesneden voor
de ervaren, uit Son afkomstige, Abbring, die in zijn thuiswedstrijd
wilde vlammen. Maar dat liet Weijs niet toe. Hij roffelde er een hele
serie snelste tijden uit en na de eerste dag (13 KPâs) had hij 58
seconden voorsprong.
âHij is gewoon net iets snellerâ, wist Abbring, die op KP 15 een lekke
band opliep, waarmee de strijd helemaal was gestreden. Intussen waren
Henk Westerbeek en Jeroen van der Zalm weer naar voren komen rijden.,
Aanvankelijk was het namelijk de verrassende André Hof, die de derde
plaats voor zijn rekening nam. Tot en met KP4 was hij sneller dan
Westerbeek geweest en dat liet hij terecht vol trots aan iedereen
weten die het maar horen wilde. Helemaal aan de andere kant van de
streep zaten Mark Nieuwlaar en Jan Coert Kapteijn. In hun eerste
rallyjaar is een ELE-Rally, met zijn super gevaarlijke
klassementsproeven en temperaturen in de auto van wel 50 graden, een
flinke kluif.
âWe moeten vooral aankomen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Vooral
die lange onverharde paden zijn iets nieuws voor mij en daarop leg ik
zomaar twintig seconden toe op de anderen. Maar dat deert me nietâ,
sprak de voormalige karter Nieuwlaar dapper en de hevige crash van
Paul Naastepad bewees eens te meer zijn gelijk. Om in een dergelijke
zware rally te scoren moet je over veel ervaring beschikken, zoals
niet alleen Edwin Abbring als ook Henk Westerbeek bewees. Die trok
andermaal zijn eigen plan en liet zich door niemand gek maken. Toch
zette hij tweemaal de snelste tijd op de klokken, waarvan eenmaal
ex-aequo met Hans Weijs Jr. Dat de KNAF Talent First-rijder behoorlijk
getalenteerd is blijkt wel uit zijn optreden in deze wedstrijd. Onder
leiding van de ervaren John Raven maakte hij geen enkele fout,
controleerde het hele gebeuren en hield iedereen op ruime afstand.
âDie jongen staat bol van het talent. Die gaat nog heel ver komenâ,
profeteerde Raven. âHij rijdt nu een stuk rustiger dan voorheen en hoe
minder fanatiek hij een proef aanvalt, hoe sneller hij is. Dat bleek
wel uit het laatste rondje van vier proevenâ.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai