AutoRai

Hans Weijs Jr. met nieuwe navigator de snelste in de Paradigit ELE-Rally

(6/12/2006)
In de Paradigit ELE-Rally heeft Hans Weijs Jr. op een super gedegen wijze de winst in de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup naar zich toe getrokken. Met John Raven als nieuwe navigator rekende hij op superieure wijze af met de teleurstellingen van de voorgaande twee wedstrijden.
Edwin en Kevin Abbring konden Weijsâ tempo goed volgen en finishten als tweede, voor Henk Westerbeek en Jeroen van der Zalm.

Na de misère in Hulst werd de onderlinge confrontatie rond de Brabantse stad Helmond tot een waar feest voor de deelnemers aan de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup. Van de zes equipes kwamen er vijf aan de finish. Alleen Paul Naastepad en Jos Smeets ontbraken daar op het appel, omdat ze op de spectaculaire klassementsproef op het militaire oefenterrein Strijpse Kampen hard van de weg waren gegaan. Hans Weijs Jr. was vast van plan Edwin Abbring te laten zien dat diens winst in de Rally van Almere een incident was. Dit keer ging de KNAF Talent First-rijder echter veel behoudender en minder wild over de proeven, die stuk voor stuk materiaalvreters bleken te zijn. Slechts 44 van de 91 rallyequipes bereikten namelijk de finish, velen reden hun auto in elkaar of stuk. Al op de eerste klassementsproef nam Weijs Jr. met 4 seconden afstand van Edwin Abbring, die echter op de volgende KP terug sloeg. Kennelijk was âBakelâ op maat gesneden voor de ervaren, uit Son afkomstige, Abbring, die in zijn thuiswedstrijd wilde vlammen. Maar dat liet Weijs niet toe. Hij roffelde er een hele serie snelste tijden uit en na de eerste dag (13 KPâs) had hij 58 seconden voorsprong.

âHij is gewoon net iets snellerâ, wist Abbring, die op KP 15 een lekke band opliep, waarmee de strijd helemaal was gestreden. Intussen waren Henk Westerbeek en Jeroen van der Zalm weer naar voren komen rijden., Aanvankelijk was het namelijk de verrassende André Hof, die de derde plaats voor zijn rekening nam. Tot en met KP4 was hij sneller dan Westerbeek geweest en dat liet hij terecht vol trots aan iedereen weten die het maar horen wilde. Helemaal aan de andere kant van de streep zaten Mark Nieuwlaar en Jan Coert Kapteijn. In hun eerste rallyjaar is een ELE-Rally, met zijn super gevaarlijke klassementsproeven en temperaturen in de auto van wel 50 graden, een flinke kluif.

âWe moeten vooral aankomen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Vooral die lange onverharde paden zijn iets nieuws voor mij en daarop leg ik zomaar twintig seconden toe op de anderen. Maar dat deert me nietâ, sprak de voormalige karter Nieuwlaar dapper en de hevige crash van Paul Naastepad bewees eens te meer zijn gelijk. Om in een dergelijke zware rally te scoren moet je over veel ervaring beschikken, zoals niet alleen Edwin Abbring als ook Henk Westerbeek bewees. Die trok andermaal zijn eigen plan en liet zich door niemand gek maken. Toch zette hij tweemaal de snelste tijd op de klokken, waarvan eenmaal ex-aequo met Hans Weijs Jr. Dat de KNAF Talent First-rijder behoorlijk getalenteerd is blijkt wel uit zijn optreden in deze wedstrijd. Onder leiding van de ervaren John Raven maakte hij geen enkele fout, controleerde het hele gebeuren en hield iedereen op ruime afstand. âDie jongen staat bol van het talent. Die gaat nog heel ver komenâ, profeteerde Raven. âHij rijdt nu een stuk rustiger dan voorheen en hoe minder fanatiek hij een proef aanvalt, hoe sneller hij is. Dat bleek wel uit het laatste rondje van vier proevenâ.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster