Gemeente Haaren



* Beleidsprogramma College nader belicht bouwvergunningen-
* Doorkijk 2006 en Perspectief 2007.

* 24-uurs handhavingactie in regio Brabant Noord succesvol!
* ProRail houdt campingcampagne

* Grof afval aan huis ophalen


* Beleidsprogramma College nader belicht bouwvergunningen-

Het onderwerp van deze week gaat over bouwvergunningen.

De komende maanden willen we gebruiken om een aantal punten uit ons beleidsprogramma voor 2006 tot 2010 aan u toe te lichten, of uit te leggen zo u wilt. Het onderwerp van vorige week ging over bouwen. Het onderwerp van deze week gaat over bouwvergunningen.

Het college wil een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren gericht op de mogelijkheden om het bouwvergunningenstelsel te vereenvoudigen. Het behoeft geen betoog dat zowel u als (mogelijke) aanvrager als medewerkers van de gemeente die hiermee bezig zijn dit als een uiterst tijdrovende en kostbare aangelegenheid zien. Dat het ook anders kan is gebleken in de gemeente Boekel. Hier is het sinds januari van dit jaar mogelijk om bouwvergunningen te verkrijgen die direct aan de balie worden afgegeven volgens het klaar-terwijl-u-wacht principe. Uiteraard blijft wel de bezwarentermijn van 6 weken gelden, waarbinnen de eventuele bouw voor eigen risico plaatsvindt. Dat klinkt heel simpel: u kunt sneller aan de slag tegen veel lagere legeskosten en de gemeente krijgt meer ruimte om andere nuttige dingen voor u te doen. Toch ligt de zaak wat ingewikkelder. We moeten natuurlijk met elkaar voorkomen dat er ongewenste, of verboden bouwactiviteiten zomaar kunnen plaatsvinden en we moeten er voor zorgen dat er veilig en naar de eisen van de tijd wordt gebouwd. Op dit moment worden alle bouwaanvragen op drie punten getoetst:


· Past het bouwplan in het bestemmingsplan


· Voldoet het bouwplan aan de bouwkundige eisen


· Voldoet het bouwplan aan de welstandseisen

In sommige gevallen spelen ook nog andere aspecten een rol bijvoorbeeld als het een monument of een agrarisch gebouw betreft. Die toetsing is wettelijk voorgeschreven, dus die kunnen we niet zomaar overboord zetten. In Boekel hebben ze daar het volgende op gevonden. Daar wordt die toetsing ook door gediplomeerde architecten uitgevoerd. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid voor een goed en vergunbaar bouwplan als het ware meer bij de aanvrager zelf neergelegd.

In de huidige situatie snappen veel mensen niet waarom hun bouwplan wordt afgewezen door de gemeente. Door de ingewikkelde regels is dat soms ook moeilijk uit te leggen. Daarbij worden veel bouwplannen ingediend waar geen gediplomeerde architect bij is betrokken en waar nog wel eens wat aan schort. Vaak leiden deze zaken tot langdurige en frustrerende procedures waar niemand op zit te wachten. Met het inschakelen van een dergelijke architect worden twee vliegen in één klap geslagen: U wordt gaandeweg de planontwikkeling betrokken in wat wel en niet kan en de kwaliteit van het bouwplan neemt toe. Al met al is dit veel goedkoper en duurt het veel minder lang.

Tot zover is er nog niets aan der hand. Maar hoe voorkomen we met zijn allen dat hiermee niet de hand wordt gelicht door lieden die het wellicht niet zo nauw nemen en die eigen verantwoordelijkheid niet aankunnen. Dat is nu precies het stuk waar het haalbaarheidsonderzoek zich verder op moet richten. Het zal bijvoorbeeld niet in alle gevallen en met iedereen kunnen. Denk hierbij aan mensen waarvan achteraf is gebleken dat het bouwplan toch niet voldeed; die zouden we voortaan uit kunnen sluiten van de vereenvoudigde procedure. Of denk daarbij aan bijzondere gebouwen (bijvoorbeeld appartementencomplexen, monumenten, scholen, sportzalen e.d.). In elk geval zullen we als gemeente een systeem van toetsing achteraf, handhaving en boetes moeten opzetten om ongewenste of verboden situaties te kunnen aanpakken.

Hoe gaan we het onderzoek nu verder oppakken. Om te beginnen proberen we met een of meer werkbezoeken uit te vinden wie (bijvoorbeeld Boekel) met dit systeem al ervaring heeft opgedaan en wat de mogelijke valkuilen zijn. Op die manier hoeven we niet het wiel opnieuw uit te vinden en komen we er betrekkelijk snel achter wat wel en niet werkt. Daarna werken we een voor Haaren passend systeem uit. Vervolgens gaan we bij de lichtere bouwvergunningen het systeem stapsgewijs uit proberen met een aantal vooraf geselecteerde architecten. Tenslotte gaan we het systeem indien haalbaar breed toepassen met als gevolg dat ook onze organisatie moet worden aangepast. Sneller, goedkoper en beter voor u. Klantgerichter en efficiënter voor onze organisatie. En dat kan ook in Haaren.

Volgende week komt het onderwerp "Dorpsontwikkelingsplannen" aan bod.

Naar boven


* Doorkijk 2006 en Perspectief 2007.

Wij zien u al denken, Doorkijk 2006, Perspectief 2007, waar hebben ze het over?

We proberen dat eerst in het kort aan u uit te leggen. Ook de gemeente heeft als het ware een huishoudboekje waarin alle inkomsten en uitgaven verantwoord worden en waaruit blijkt welke prestaties we geleverd hebben. Pas op het einde van het jaar kunnen we zien hoe we het dat jaar hebben gedaan, in dit geval is dat dus het jaar 2005. Aan de hand van die uitkomsten en de gegevens van de maanden die al weer verstreken zijn in 2006 hebben we een richting van de inkomsten en uitgaven voor de rest van dit jaar. Deze richtlijn noemen we "Doorkijk 2006". "Perspectief 2007" is dus de richtlijn van de inkomsten en uitgaven die we verwachten in 2007.

In de nieuwe opzet van de begrotingscyclus (inschatting van 1 jaar met een doorkijk tot 4 jaar) wordt de gemeenteraad nog sterker dan voorheen uitgenodigd om de kaders (tot hoe ver mogen we gaan) aan te geven voor de begroting 2007. De gemeenteraad heeft onlangs een commissie benoemd die in de komende raadsvergadering de programma's ter besluitvorming zal voorleggen.

Het college van burgemeester en wethouders legt in diezelfde vergadering de "Doorkijk 2006 en Perspectief 2007" voor. Met deze informatie erbij heeft de gemeenteraad alle ingrediënten voor handen om een eerste aanzet te maken om keuzes te maken voor de begroting 2007.

De "Doorkijk 2006" laat zien dat de exploitatie in hoofdlijnen geen grote afwijkingen vertoont ten opzichte van de begroting. Tegelijkertijd is deze Doorkijk 2006 een weergave van de reservepositie van de gemeente.

Het "Perspectief 2007" is gebaseerd op de doorkijk 2006, samen met de indexcijfers en het nieuwe beleid 2007 uit de meerjarenbegroting. Hoewel de exploitatie in meerjarenperspectief sluitend is, biedt het Perspectief 2007 weinig ruimte voor nieuw beleid vanuit het nieuwe beleidsprogramma. Met het oog op de sterk verbeterde reservepositie en de vele grote projecten die op stapel staan, wil het college samen met de gemeenteraad van gedachten wisselen over de vraag of er mogelijkheden zijn om de zeer aanzienlijke ruimte in de reserves te gebruiken voor incidentele uitgaven. In de begroting zal het college dan met uitgewerkte voorstellen ter zake kunnen komen.

Met de keuze voor een nieuwe financiële verslaglegging, zoals aangegeven bij de presentatie van het jaarverslag 2005, werd ook gekozen voor verslag aan de gemeenteraad op hoofdlijnen. Mede door de vele veranderingen dit jaar, zoals de nieuwe planning- en controlcyslus, de gemeenteraadsverkiezingen en de formatie van het nieuwe college, heeft het college uitdrukkelijk gekozen om deze lijn ook in de "Doorkijk 2006 en Perspectief 2007" voor te zetten. U kunt de "Doorkijk 2006" en "Perspectief 2007" vinden op onze website www.haaren.nl >bestuur en organisatie> vergadering 15 juni.

College van B&W

Naar boven


* 24-uurs handhavingactie in regio Brabant Noord succesvol!

Van donderdag 1 juni 12.00 uur tot vrijdag 2 juni 12.00 uur waren 2000 toezichthouders en andere handhavers in het veld actief tijdens een landelijke 24-uurs handhavingactie.

Binnen de provincie Noord-Brabant heeft ook de regio van het Servicepunt Handhaving Brabant Noord hieraan deelgenomen.

Volgens coördinatoren van de landelijke actie is het verbeteren van de samenwerking tussen de vele handhavende partijen een heel belangrijk doel van de actie. Tijdens de landelijke actie is dan ook door een groot aantal handhavende partijen intensief samengewerkt, waaronder gemeenten, provincies, waterschappen, verschillende politiediensten, de Algemene Inspectiedienst, inspectiediensten van VROM en Verkeer en Waterstaat, natuurterreinbeheerders, douane en brandweer.

Constateringen Brabant Noord

Er is op vele terreinen gecontroleerd, zoals bedrijven, natuur en landschap, ruimtelijke ordening en water. Speerpunten van de actie waren dit jaar illegale praktijken rond asbest, elektronica-afval en het buitengebied. In de regio Brabant Noord zijn 88 overtredingen en mogelijke overtredingen geconstateerd. In de gemeente Haaren is samen met het waterschap voornamelijk op illegale lozingen op de riolering gecontroleerd. Er zijn in de gemeente geen ernstige overtredingen gevonden.

Nazorg

De handhavingactie beperkt zich niet tot 24 uur. De processen-verbaal worden door het openbaar ministerie verder afgehandeld. Bij alle bedrijven en individuen die worden aangeschreven, zal binnen korte tijd een hercontrole worden uitgevoerd. Ook deze hercontroles worden zoveel mogelijk in samenwerking tussen de verschillende instanties uitgevoerd. Wanneer de tekortkomingen niet zijn verholpen, kan dit alsnog leiden tot bestuursrechtelijk optreden (bijv. door een dwangsom op te leggen) of door het opmaken van een proces-verbaal. Over acht weken worden de laatste onderzoeksresultaten verzameld en wordt bekeken hoe zaken verder zijn afgewerkt. Direct daarna wordt een provinciebreed evaluatieverslag verspreid.

Naar boven


* ProRail houdt campingcampagne

ProRail houdt een campingcampagne om vakantiegangers bij het spoor weg te houden.

ProRail heeft deze week 678 campings, vakantieparken, jeugdherbergen, recreatieparken en kampeerboerderijen benaderd die binnen een straal van 1500 meter van het spoor liggen. Deze bedrijven ontvangen voorlichtingsmateriaal over de gevaren van het spoor. Hiermee streeft ProRail naar een afname van onverantwoord en gevaarlijk gedrag op en rond het spoor.

`Spoorlopen' en spelen bij het spoor zijn levensgevaarlijk en strafbaar. De gevolgen: een aanrijding, een boete van 75 euro, enorme schrik voor machinist en reizigers en treinvertragingen.

Heeft u een camping of kampeerboerderij of wilt u om een andere reden voor onze toeristen hier aandacht aan besteden en heeft u geen voorlichtingsmateriaal ontvangen, dan kunt u contact opnemen met ProRail mw. M. Rouweler 040-2329555 of communicatie@prorail.nl.

Naar boven


* Grof afval aan huis ophalen

Op vrijdag 30 juni wordt er een inzamelronde gereden om grof afval aan huis op te halen.

Als u hiervan gebruik wilt maken kunt u tot 23 juni een telefonische afspraak maken. U dient hiervoor contact op te nemen met mevr. T. van Gent of de heer P. Peters (0411-627282).

De voorrijkosten bedragen EUR 20,00 per adres. Het tarief voor het afval dat wordt opgehaald is gelijk aan het tarief van grof huishoudelijk afval op de milieustraat (EUR 20,00 per m3). Voor Wit- en Bruingoed betaalt u alleen de voorijkosten. Gevaarlijk afval mag niet door de medewerkers van de gemeente Haaren worden meegenomen. Betaling dient contant plaats te vinden.

Naar boven