Gemeente Haaren
* Beleidsprogramma College nader belicht bouwvergunningen-
* Doorkijk 2006 en Perspectief 2007.
* 24-uurs handhavingactie in regio Brabant Noord succesvol!
* ProRail houdt campingcampagne
* Grof afval aan huis ophalen
* Beleidsprogramma College nader belicht bouwvergunningen-
Het onderwerp van deze week gaat over bouwvergunningen.
De komende maanden willen we gebruiken om een aantal punten uit ons
beleidsprogramma voor 2006 tot 2010 aan u toe te lichten, of uit te
leggen zo u wilt. Het onderwerp van vorige week ging over bouwen. Het
onderwerp van deze week gaat over bouwvergunningen.
Het college wil een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren gericht op de
mogelijkheden om het bouwvergunningenstelsel te vereenvoudigen. Het
behoeft geen betoog dat zowel u als (mogelijke) aanvrager als
medewerkers van de gemeente die hiermee bezig zijn dit als een uiterst
tijdrovende en kostbare aangelegenheid zien. Dat het ook anders kan is
gebleken in de gemeente Boekel. Hier is het sinds januari van dit jaar
mogelijk om bouwvergunningen te verkrijgen die direct aan de balie
worden afgegeven volgens het klaar-terwijl-u-wacht principe. Uiteraard
blijft wel de bezwarentermijn van 6 weken gelden, waarbinnen de
eventuele bouw voor eigen risico plaatsvindt. Dat klinkt heel simpel:
u kunt sneller aan de slag tegen veel lagere legeskosten en de
gemeente krijgt meer ruimte om andere nuttige dingen voor u te doen.
Toch ligt de zaak wat ingewikkelder. We moeten natuurlijk met elkaar
voorkomen dat er ongewenste, of verboden bouwactiviteiten zomaar
kunnen plaatsvinden en we moeten er voor zorgen dat er veilig en naar
de eisen van de tijd wordt gebouwd. Op dit moment worden alle
bouwaanvragen op drie punten getoetst:
· Past het bouwplan in het bestemmingsplan
· Voldoet het bouwplan aan de bouwkundige eisen
· Voldoet het bouwplan aan de welstandseisen
In sommige gevallen spelen ook nog andere aspecten een rol
bijvoorbeeld als het een monument of een agrarisch gebouw betreft. Die
toetsing is wettelijk voorgeschreven, dus die kunnen we niet zomaar
overboord zetten. In Boekel hebben ze daar het volgende op gevonden.
Daar wordt die toetsing ook door gediplomeerde architecten uitgevoerd.
Daarmee wordt de verantwoordelijkheid voor een goed en vergunbaar
bouwplan als het ware meer bij de aanvrager zelf neergelegd.
In de huidige situatie snappen veel mensen niet waarom hun bouwplan
wordt afgewezen door de gemeente. Door de ingewikkelde regels is dat
soms ook moeilijk uit te leggen. Daarbij worden veel bouwplannen
ingediend waar geen gediplomeerde architect bij is betrokken en waar
nog wel eens wat aan schort. Vaak leiden deze zaken tot langdurige en
frustrerende procedures waar niemand op zit te wachten. Met het
inschakelen van een dergelijke architect worden twee vliegen in één
klap geslagen: U wordt gaandeweg de planontwikkeling betrokken in wat
wel en niet kan en de kwaliteit van het bouwplan neemt toe. Al met al
is dit veel goedkoper en duurt het veel minder lang.
Tot zover is er nog niets aan der hand. Maar hoe voorkomen we met zijn
allen dat hiermee niet de hand wordt gelicht door lieden die het
wellicht niet zo nauw nemen en die eigen verantwoordelijkheid niet
aankunnen. Dat is nu precies het stuk waar het haalbaarheidsonderzoek
zich verder op moet richten. Het zal bijvoorbeeld niet in alle
gevallen en met iedereen kunnen. Denk hierbij aan mensen waarvan
achteraf is gebleken dat het bouwplan toch niet voldeed; die zouden we
voortaan uit kunnen sluiten van de vereenvoudigde procedure. Of denk
daarbij aan bijzondere gebouwen (bijvoorbeeld appartementencomplexen,
monumenten, scholen, sportzalen e.d.). In elk geval zullen we als
gemeente een systeem van toetsing achteraf, handhaving en boetes
moeten opzetten om ongewenste of verboden situaties te kunnen
aanpakken.
Hoe gaan we het onderzoek nu verder oppakken. Om te beginnen proberen
we met een of meer werkbezoeken uit te vinden wie (bijvoorbeeld
Boekel) met dit systeem al ervaring heeft opgedaan en wat de mogelijke
valkuilen zijn. Op die manier hoeven we niet het wiel opnieuw uit te
vinden en komen we er betrekkelijk snel achter wat wel en niet werkt.
Daarna werken we een voor Haaren passend systeem uit. Vervolgens gaan
we bij de lichtere bouwvergunningen het systeem stapsgewijs uit
proberen met een aantal vooraf geselecteerde architecten. Tenslotte
gaan we het systeem indien haalbaar breed toepassen met als gevolg dat
ook onze organisatie moet worden aangepast. Sneller, goedkoper en
beter voor u. Klantgerichter en efficiënter voor onze organisatie. En
dat kan ook in Haaren.
Volgende week komt het onderwerp "Dorpsontwikkelingsplannen" aan bod.
Naar boven
* Doorkijk 2006 en Perspectief 2007.
Wij zien u al denken, Doorkijk 2006, Perspectief 2007, waar hebben ze
het over?
We proberen dat eerst in het kort aan u uit te leggen. Ook de gemeente
heeft als het ware een huishoudboekje waarin alle inkomsten en
uitgaven verantwoord worden en waaruit blijkt welke prestaties we
geleverd hebben. Pas op het einde van het jaar kunnen we zien hoe we
het dat jaar hebben gedaan, in dit geval is dat dus het jaar 2005. Aan
de hand van die uitkomsten en de gegevens van de maanden die al weer
verstreken zijn in 2006 hebben we een richting van de inkomsten en
uitgaven voor de rest van dit jaar. Deze richtlijn noemen we "Doorkijk
2006". "Perspectief 2007" is dus de richtlijn van de inkomsten en
uitgaven die we verwachten in 2007.
In de nieuwe opzet van de begrotingscyclus (inschatting van 1 jaar met
een doorkijk tot 4 jaar) wordt de gemeenteraad nog sterker dan
voorheen uitgenodigd om de kaders (tot hoe ver mogen we gaan) aan te
geven voor de begroting 2007. De gemeenteraad heeft onlangs een
commissie benoemd die in de komende raadsvergadering de programma's
ter besluitvorming zal voorleggen.
Het college van burgemeester en wethouders legt in diezelfde
vergadering de "Doorkijk 2006 en Perspectief 2007" voor. Met deze
informatie erbij heeft de gemeenteraad alle ingrediënten voor handen
om een eerste aanzet te maken om keuzes te maken voor de begroting
2007.
De "Doorkijk 2006" laat zien dat de exploitatie in hoofdlijnen geen
grote afwijkingen vertoont ten opzichte van de begroting.
Tegelijkertijd is deze Doorkijk 2006 een weergave van de
reservepositie van de gemeente.
Het "Perspectief 2007" is gebaseerd op de doorkijk 2006, samen met de
indexcijfers en het nieuwe beleid 2007 uit de meerjarenbegroting.
Hoewel de exploitatie in meerjarenperspectief sluitend is, biedt het
Perspectief 2007 weinig ruimte voor nieuw beleid vanuit het nieuwe
beleidsprogramma. Met het oog op de sterk verbeterde reservepositie en
de vele grote projecten die op stapel staan, wil het college samen met
de gemeenteraad van gedachten wisselen over de vraag of er
mogelijkheden zijn om de zeer aanzienlijke ruimte in de reserves te
gebruiken voor incidentele uitgaven. In de begroting zal het college
dan met uitgewerkte voorstellen ter zake kunnen komen.
Met de keuze voor een nieuwe financiële verslaglegging, zoals
aangegeven bij de presentatie van het jaarverslag 2005, werd ook
gekozen voor verslag aan de gemeenteraad op hoofdlijnen. Mede door de
vele veranderingen dit jaar, zoals de nieuwe planning- en
controlcyslus, de gemeenteraadsverkiezingen en de formatie van het
nieuwe college, heeft het college uitdrukkelijk gekozen om deze lijn
ook in de "Doorkijk 2006 en Perspectief 2007" voor te zetten. U kunt
de "Doorkijk 2006" en "Perspectief 2007" vinden op onze website
www.haaren.nl >bestuur en organisatie> vergadering 15 juni.
College van B&W
Naar boven
* 24-uurs handhavingactie in regio Brabant Noord succesvol!
Van donderdag 1 juni 12.00 uur tot vrijdag 2 juni 12.00 uur waren 2000
toezichthouders en andere handhavers in het veld actief tijdens een
landelijke 24-uurs handhavingactie.
Binnen de provincie Noord-Brabant heeft ook de regio van het
Servicepunt Handhaving Brabant Noord hieraan deelgenomen.
Volgens coördinatoren van de landelijke actie is het verbeteren van de
samenwerking tussen de vele handhavende partijen een heel belangrijk
doel van de actie. Tijdens de landelijke actie is dan ook door een
groot aantal handhavende partijen intensief samengewerkt, waaronder
gemeenten, provincies, waterschappen, verschillende politiediensten,
de Algemene Inspectiedienst, inspectiediensten van VROM en Verkeer en
Waterstaat, natuurterreinbeheerders, douane en brandweer.
Constateringen Brabant Noord
Er is op vele terreinen gecontroleerd, zoals bedrijven, natuur en
landschap, ruimtelijke ordening en water. Speerpunten van de actie
waren dit jaar illegale praktijken rond asbest, elektronica-afval en
het buitengebied. In de regio Brabant Noord zijn 88 overtredingen en
mogelijke overtredingen geconstateerd. In de gemeente Haaren is samen
met het waterschap voornamelijk op illegale lozingen op de riolering
gecontroleerd. Er zijn in de gemeente geen ernstige overtredingen
gevonden.
Nazorg
De handhavingactie beperkt zich niet tot 24 uur. De processen-verbaal
worden door het openbaar ministerie verder afgehandeld. Bij alle
bedrijven en individuen die worden aangeschreven, zal binnen korte
tijd een hercontrole worden uitgevoerd. Ook deze hercontroles worden
zoveel mogelijk in samenwerking tussen de verschillende instanties
uitgevoerd. Wanneer de tekortkomingen niet zijn verholpen, kan dit
alsnog leiden tot bestuursrechtelijk optreden (bijv. door een dwangsom
op te leggen) of door het opmaken van een proces-verbaal. Over acht
weken worden de laatste onderzoeksresultaten verzameld en wordt
bekeken hoe zaken verder zijn afgewerkt. Direct daarna wordt een
provinciebreed evaluatieverslag verspreid.
Naar boven
* ProRail houdt campingcampagne
ProRail houdt een campingcampagne om vakantiegangers bij het spoor weg
te houden.
ProRail heeft deze week 678 campings, vakantieparken, jeugdherbergen,
recreatieparken en kampeerboerderijen benaderd die binnen een straal
van 1500 meter van het spoor liggen. Deze bedrijven ontvangen
voorlichtingsmateriaal over de gevaren van het spoor. Hiermee streeft
ProRail naar een afname van onverantwoord en gevaarlijk gedrag op en
rond het spoor.
`Spoorlopen' en spelen bij het spoor zijn levensgevaarlijk en
strafbaar. De gevolgen: een aanrijding, een boete van 75 euro, enorme
schrik voor machinist en reizigers en treinvertragingen.
Heeft u een camping of kampeerboerderij of wilt u om een andere reden
voor onze toeristen hier aandacht aan besteden en heeft u geen
voorlichtingsmateriaal ontvangen, dan kunt u contact opnemen met
ProRail mw. M. Rouweler 040-2329555 of communicatie@prorail.nl.
Naar boven
* Grof afval aan huis ophalen
Op vrijdag 30 juni wordt er een inzamelronde gereden om grof afval aan
huis op te halen.
Als u hiervan gebruik wilt maken kunt u tot 23 juni een telefonische
afspraak maken. U dient hiervoor contact op te nemen met mevr. T. van
Gent of de heer P. Peters (0411-627282).
De voorrijkosten bedragen EUR 20,00 per adres. Het tarief voor het
afval dat wordt opgehaald is gelijk aan het tarief van grof
huishoudelijk afval op de milieustraat (EUR 20,00 per m3). Voor Wit-
en Bruingoed betaalt u alleen de voorijkosten. Gevaarlijk afval mag
niet door de medewerkers van de gemeente Haaren worden meegenomen.
Betaling dient contant plaats te vinden.
Naar boven