Na de openingsraces op Assen streek de bonte BRL-trein in Zandvoort neer. Tijdens de door 10.500 mensen bezochte Pinksterraces verscheen het voltallige BRL-veld tot tweemaal toe op de baan. Het werd wederom een waar spektakel, waarbij hier en daar een plaatwerkdeeltje los schoot, maar waarbij de toeschouwers weer volop konden genieten van de races.
BRL Sara
De auto van BRL Light coureur Leo Kemmer werd speciaal voor deze race opgesierd door een fraaie plaat op de motorkap. Leo: Mijn vrouw Silvana is 50 jaar geworden en daar moet je iets mee doen. Ze had gedreigd, dat wanneer ik overal posters op zou hangen, ze bij me weg zou gaan. Ik heb dus gezocht naar een andere mogelijkheid om haar in het zonnetje te zetten en dit leek mij wel een goede manier." Voor het goede begrip: Mevrouw Kemmer kon het wel waarderen en is nog steeds bij haar wederhelft!
Leo Kemmer snel met dank aan Van Kalmthout
De openingsraces op Assen moest Leo Kemmer aan zich voorbij laten gaan omdat op het laatste moment een sponsor afhaakte. Toen reed Carlijn Bergsma met de Kemmer bolide. Nu was het de beurt aan de maestro zelf. Kemmer: "Ik denk dat het voor Marijn van strategisch belang is dat ik goed mee kom aan de kop van het veld. Hij -of beter Hans Kitsz- heeft mij wat extra geholpen met de afstelling van de auto. Nadat ik had aangegeven wat de auto deed, zorgde hij voor meer grip in de auto, waardoor ik beter uit de bochten kwam. Later heeft hij nog wat kleine dingen aangepast
Molenaar en Van der Ende winnen BRL-V6 Pinksterraces Marc Goossens,winnaar van de eerste twee races op Assen, moest door verplichtingen elders verstek laten gaan. Een handvol andere titelkandidaten stonden echter paraat om de zege voor zich op te eisen. Niels Hartvelt vertelt
In de Fan-zonely tent treffen we ook Niels Hartvelt. De 29 jarige coureur is zeer enthousiast: "Mijn vader Ruud is teammanager en dit jaar draait hier alles om Dick Vrijvogel (oftewel Freebird). In principe rijden we dit jaar met 3 auto's (een voor Carlijn en een voor Niels zelf) die door een team van jonge HTS studenten worden geprepareerd. Voor hen is het een deel van hun studie-opdracht.
Eric van den Munckhof morgen weer met een stropdas om Eric van den Munckhof is directeur-eigenaar van het gelijknamige taxi- en touringcarbedrijf. "Ja, ik ben gek van bussen! Maar zeker zo gek van racen. Het is een passie die ik al zo lang heb en nu ook beoefen. Het is wel heel wat anders of je op de bus rijdt of hier op Zandvoort met een BRL Light. Volgens mij gaat het allemaal redelijk. Op Assen heb ik al de nodige punten gepakt en dit weekend is goed voor een 11e en een 14e plaats. Er is zeker nog werk aan de winkel, maar daar hebben we Frans Vörös ook voor. Hij zal ons moeten helpen om die laatste tienden van een seconde nog te winnen. En morgen? Ja morgen gewoon weer in het pak met de stropdas om naar het werk!"
Danny kan het ook zonder zijn teammaat
De openingsraces van de BRL werden beheerst door de Belgische allround coureur Marc Goossens. Normaal gesproken de teamgenoot van Danny van Dongen in de Eurotech Marcos tijdens de Belcar races. Dit keer was hij in Amerika voor zaken en zo bleef Danny over om de eer in de BRL hoog te houden. "Tijdens de training liep de motor niet goed en dat verklaarde mijn slechte startplaats. Na een goede start was het vervolgens zaak om in een strak tempo naar voren te rijden en zo hoog mogelijk te eindigen. Ik heb wat geluk gehad maar voor die derde plaats had ik vooraf zeker getekend", vertelde Danny net voor hij aan zijn gastrace in de Formule Ford begon. Frank Gielens niet tevreden
Weinig vreugde straalde er uit de ogen van Frank Gielens. Zijn eerste optreden tijdens de Pinksteraces werd voortijdig verstoord door een kapotte schokdemper. Na de start ging het de eerste keer mis in de Hugenholtzbocht en even later was er de touche met Jeroen Reijntjens, waardoor de race over was. Gelukkig ging het de tweede race beter en eindigde Gielens als zesde.
Peter Furth wist het even niet
Na zijn tweede plaats en een overwinning in het eerste raceweekend op Assen waren alle ogen gericht op de knalgele Light van Peter Furth. Eén van de die hard's uit de klassen die vooraf gingen aan de huidige BRL. Vraagtekens bij Carlijn Bergsma
We treffen haar in de Fan-zonely tent, waar zij samen met Allard Kalff de data van haar eerste race bekijkt. "De auto is net klaar en ik moet er nog aan wennen. Waar ik eerst 2.1 hoog reed gaan we nu in de richting van de twee rond. Het gaat dus steeds beter. Maar ik moet nog sneller om er echt bij te zitten. Verder heb ik in mijn eerste race twee foutjes gemaakt en dat kost natuurlijk ook tijd. We gaan binnenkort maar eens een hele dag testen en dan moet het vanzelf beter gaan", verklaart de enige dame in het veld.
Het is nog niet het seizoen van Pastorelli
Francesco Pastorelli zou ook dit seizoen graag iets meer willen laten zien van zijn kunnen. "Maar de eerste race was er één met veel dingen. Na en redelijke start, had ik wat pech. In de Gerlach werd ik een keer aangetikt door Niels Bouwhuis en later nogmaals door een andere rijder. Het racen op zich is absoluut leuk en spannend en ik weet zeker dat er meer in zit. Nu moeten we zien dat dat er uit komt! We gaan nog steeds voor een Top 5 klassering." In gesprek met Henry Zumbrink
"Na 12 jaar karten is dit mijn eerste jaar in de race-auto's. Tijdens de eerste races op Assen ging het eigenlijk best goed. Na een 7e tijd in de kwalificatie pakte ik een 5e en een 3e plaats. Op zich verliep de kwalificatie ook nu weer goed, alleen ging in de opwarmronde de koppelingskabel kapot. Ik ben er nog mee weggekomen, maar dat ging moeilijk. Zeker toen ik in de beginfase een keer van de baan werd geduwd. Dat verklaart ook de schade aan de linkerkant van de auto. Geen punten dus in de eerste race, maar gelukkig weer acht er bij in de tweede race, waardoor ik nu op een mooie vierde plaats in de tussenstand sta!"
ELF Benelux Racing League op internet
Nieuws en achtergrondinformatie over de ELF BRL vindt u op de websites