Siemens

Persbericht

0606.797

Den Haag, maandag 12 juni 2006

Technisch beheer wordt goedkoper en efficiënter

Siemens biedt ICT-diensten aan voor industriële markt in Nederland:

Siemens breidt via haar IT-dienstverlener Siemens Business Services (SBS) haar ICT-diensten uit naar de industriële sector in Nederland. Met mobiele technologie en efficiënt onderdelenmanagement, is SBS in staat de kwaliteit en efficiency van geautomatiseerde bedrijfsprocessen in industriële ondernemingen te optimaliseren.

Juergen Schomakers, Business Solutions, SBS Nederland: Door rechtstreeks klantcontact en het inzetten van veel fieldservicemedewerkers zijn kosten erg hoog voor industriële bedrijven. Het is daarom van essentieel belang om een goede balans te vinden tussen een hoge servicekwaliteit en een efficiënt gebruik van de personele capaciteit. Een belangrijke rol daarbij speelt ook een geoptimaliseerd onderdelenmanagement. Servicetechnici kunnen immers alleen hun werk goed doen als de benodigde onderdelen op tijd ter plaatse zijn. Met behulp van modulair opgebouwde oplossingen en services kunnen ondernemingen hun fieldserviceactiviteiten en onderdelenmanagement optimaliseren.
Bij een efficiënte fieldserviceorganisatie dienen alle schakels van de procesketen even nauw samen te werken. Lange uitvaltijden veroorzaken immers hoge kosten, waardoor elke minuut telt. Daarnaast verwacht de klant steeds meer van service reden te meer om die betrouwbaarheid, beschikbaarheid, korte systeemreparatietijden en uitvaltijden nog meer tot kritische marktfactoren te maken. De efficiency van de serviceprocessen maakt het verschil tussen verstrikt raken in de kosten en het genereren van winst. Snelle en kosteneffectieve service is daarom vooral bij 'plant engineering' en 'plant construction' een grote uitdaging. SBS heeft een omvattend portfolio van consultancy en oplossingen ontwikkeld om deze serviceprocessen te verbeteren, vertelt Schomakers. Mobiele terminals werken samen met backoffice-systemen, zodat service-calls en reparatieprocessen naadloos bewaakt kunnen worden als er calamiteiten gebeuren of onderhoud nodig is. Siemens Business Services ontwikkelt passende klantenoplossingen, zoals applicaties, software en communicatiecomponenten. Het spectrum reikt van proces- en technologie-consulting, ontwerp en integratie in de bestaande IT-omgeving tot exploitatie en onderhoud.

Field-service-oplossingen verhogen de beschikbaarheid van de apparatuur en voorkomen kostbare uitvaltijden. Reparatie- en onderhoudsteams hebben door de SBS-oplossing direct toegang tot de laatste versie van de servicedocumentatie en beschikken over alle relevante informatie ter plaatse. Latere kantoorwerkzaamheden zijn overbodig, doordat de service reports nu elektronisch gegenereerd en direct naar het backoffice doorgestuurd worden. Deze procedure heeft tevens het voordeel dat mogelijke invoerfouten met behulp van automatische plausibiliteitschecks beter voorkomen kunnen worden.Hierdoor kunnen de proceskosten aanzienlijk worden teruggedrongen.

Schomakers: Concluderend kan worden gezegd dat mobile field services de kwaliteit van de field service en de inzet van service engineers in balans brengt. Hierdoor kunnen de activiteiten van een bedrijf geoptimaliseerd worden, wat kostenefficiënt werkt en de klanttevredenheid verhoogt.

SBS (Siemens Business Services) is een internationaal toonaangevende IT serviceprovider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen, van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van ICT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het boekjaar 2005 (ultimo september 2005) bedroeg de omzet ca. EUR 5,4 miljard, waarvan 76 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 39.000 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.nl/sbs

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo