Saxion Hogescholen
BR>

ma 12 juni 2006

Ondernemerschap is meer dan ondernemer zijn

Hoe kunnen docenten ondernemerschap herkennen en stimuleren bij hun studenten?Dat is de centrale vraag in het onderzoek dat het Saxion lectoraat Kennis Innovatief Ondernemersschap (KIO) in samenwerking met de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente heeft gedaan.

Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende visies bestaan over het begrip ondernemerschap. Zowel studenten als docenten geven aan dat ondernemerschap het bezitten van je eigen onderneming is. Ondernemerschap kan echter ook ingezet worden binnen bestaande ondernemingen, het zogenaamde entrepreneurship. Verder blijkt uit het onderzoek dat vooral ondernemers aangeven dat docenten niet per se de aangewezen personen zijn om studenten te enthousiasmeren voor ondernemerschap. De docent heeft echter wel een brugfunctie tussen de ondernemende student als aanstaande beroepsbeoefenaar met de (ondernemende) beroepspraktijk.

De resultaten van het onderzoek dienen als inspiratie voor een activiteitenprogramma ten behoeve van docenten om hen te ondersteunen bij het herkennen en stimuleren van ondernemerschap bij studenten en het een (vaste) plaats te geven in hun opleiding.

De uitkomsten van het onderzoek en de opzet van het activiteitenprogramma zullen op

14 juni aanstaande (14.00 tot 17.00 uur) in het ondernemingshuis te Enschede gepresenteerd worden tijdens het seminar "Ondernemen (en) leren". Er zal door drie sprekers op een interactieve wijze invulling worden gegeven aan het seminar, waarbij de term ondernemen (en) leren wordt toegelicht met praktijkvoorbeelden. Het seminar is toegankelijk voor docenten van Saxion en overige geĂŻnteresseerden. Inschrijving kan viasecretariaat@veluwetwente.kvk.nl o.v.v. seminar ondernemen (en) leren.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------