Saxion Hogescholen
BR>
ma 12 juni 2006
Ondernemerschap is meer dan ondernemer zijn
Hoe kunnen docenten ondernemerschap herkennen en stimuleren bij hun
studenten?Dat is de centrale vraag in het onderzoek dat het Saxion
lectoraat Kennis Innovatief Ondernemersschap (KIO) in samenwerking met
de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente heeft gedaan.
Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende visies bestaan over het
begrip ondernemerschap. Zowel studenten als docenten geven aan dat
ondernemerschap het bezitten van je eigen onderneming is.
Ondernemerschap kan echter ook ingezet worden binnen bestaande
ondernemingen, het zogenaamde entrepreneurship. Verder blijkt uit het
onderzoek dat vooral ondernemers aangeven dat docenten niet per se de
aangewezen personen zijn om studenten te enthousiasmeren voor
ondernemerschap. De docent heeft echter wel een brugfunctie tussen de
ondernemende student als aanstaande beroepsbeoefenaar met de
(ondernemende) beroepspraktijk.
De resultaten van het onderzoek dienen als inspiratie voor een
activiteitenprogramma ten behoeve van docenten om hen te ondersteunen
bij het herkennen en stimuleren van ondernemerschap bij studenten en
het een (vaste) plaats te geven in hun opleiding.
De uitkomsten van het onderzoek en de opzet van het
activiteitenprogramma zullen op
14 juni aanstaande (14.00 tot 17.00 uur) in het ondernemingshuis te
Enschede gepresenteerd worden tijdens het seminar "Ondernemen (en)
leren". Er zal door drie sprekers op een interactieve wijze invulling
worden gegeven aan het seminar, waarbij de term ondernemen (en) leren
wordt toegelicht met praktijkvoorbeelden. Het seminar is toegankelijk
voor docenten van Saxion en overige geĂŻnteresseerden. Inschrijving kan
viasecretariaat@veluwetwente.kvk.nl o.v.v. seminar ondernemen (en)
leren.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------