Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Den Bosch/Utrecht 8 juni 2006
Unie KBO en Fietsersbond presenteren onderzoek Fietsen zolang het kan
Fietsdiefstal, slecht onderhoud fietspaden en verkeersdrukte hinderen
oudere fietser
Op maandagmiddag 12 juni presenteren de Unie KBO en de Fietsersbond de
resultaten van een onderzoek naar het fietsgedrag onder oudere fietsers.
De bonden wilden ondermeer weten wat ouderen belemmert om te fietsen en
wat daaraan gedaan kan worden. Uit het onderzoek blijkt dat ouderen tot op
zeer hoge leeftijd massaal blijven fietsen. Van de 75-plus respondenten
fiets nog 82 %, van de 80-plus respondenten 72%. De fiets wordt het meest
en tot het laatst toe gebruikt voor het doen van boodschappen, gevolgd
door recreatieve tochtjes, bezoek aan familie en vrienden, doktersbezoek
en vrijwilligerswerk. Ouderen vinden fietsen vooral gezond, ontspannend,
goed voor het milieu en belangrijk voor het behoud van zelfstandigheid.
Dat laatste geldt vooral voor vrouwen. Daarnaast voelen oudere fietsers
zich ook fit en gezond.
Als belangrijkste nadelen worden genoemd: kou en nattigheid, de kans op
fietsdiefstal en lastig bagagevervoer. Bij de alleroudsten wordt gevaar
als grootste nadeel genoemd. Ouderen gaan minder fietsen of stoppen zelfs
met fietsen vanwege medische redenen en toenemende verkeersdrukte. Uit het
onderzoek blijkt verder dat ouderen vooral beter onderhoud van fietspaden
willen, vermindering van de kans op diefstal en vermindering van
verkeersdrukte. Actieve leden van de Unie KBO en de Fietsersbond zullen de
resultaten gebruiken bij hun activiteiten in gemeenten.
Leukere spiegels, stoerdere seniorenfietsen
Het onderzoek levert ook een aantal aanbevelingen op voor de fietsbranche.
Vooral de oudere mannen zeggen geen enkele behoefte te hebben aan
aangepaste fietsen. Dat komt waarschijnlijk omdat ze dat niet stoer, niet
macho en echt oudemannenachtig vinden. Datzelfde geldt voor spiegels. De
Fietsersbond roept fietsfabrikanten op te investeren in 'hip', 'stoer'
vormgegeven fietsen met trapondersteuning, lage instap, en spiegel. De
markt daarvoor wordt groter door de de vergrijzing, en de nieuwe ouderen
zijn kritischer en wellicht ijdeler dan ooit. Ook oplossingen voor het als
lastig ervaren bagagevervoer zijn welkom. Daarnaast bleek behoefte aan
herinvoering van het SH-plaatje. Dit plaatje vroeg andere weggebruikers
rekening te houden met de slechthorendheid van de fietser. Dit plaatje is
afgeschaft.
---