Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Bosch/Utrecht 8 juni 2006

Unie KBO en Fietsersbond presenteren onderzoek Fietsen zolang het kan

Fietsdiefstal, slecht onderhoud fietspaden en verkeersdrukte hinderen oudere fietser

Op maandagmiddag 12 juni presenteren de Unie KBO en de Fietsersbond de resultaten van een onderzoek naar het fietsgedrag onder oudere fietsers. De bonden wilden ondermeer weten wat ouderen belemmert om te fietsen en wat daaraan gedaan kan worden. Uit het onderzoek blijkt dat ouderen tot op zeer hoge leeftijd massaal blijven fietsen. Van de 75-plus respondenten fiets nog 82 %, van de 80-plus respondenten 72%. De fiets wordt het meest en tot het laatst toe gebruikt voor het doen van boodschappen, gevolgd door recreatieve tochtjes, bezoek aan familie en vrienden, doktersbezoek en vrijwilligerswerk. Ouderen vinden fietsen vooral gezond, ontspannend, goed voor het milieu en belangrijk voor het behoud van zelfstandigheid. Dat laatste geldt vooral voor vrouwen. Daarnaast voelen oudere fietsers zich ook fit en gezond.
Als belangrijkste nadelen worden genoemd: kou en nattigheid, de kans op fietsdiefstal en lastig bagagevervoer. Bij de alleroudsten wordt gevaar als grootste nadeel genoemd. Ouderen gaan minder fietsen of stoppen zelfs met fietsen vanwege medische redenen en toenemende verkeersdrukte. Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen vooral beter onderhoud van fietspaden willen, vermindering van de kans op diefstal en vermindering van verkeersdrukte. Actieve leden van de Unie KBO en de Fietsersbond zullen de resultaten gebruiken bij hun activiteiten in gemeenten.

Leukere spiegels, stoerdere seniorenfietsen
Het onderzoek levert ook een aantal aanbevelingen op voor de fietsbranche. Vooral de oudere mannen zeggen geen enkele behoefte te hebben aan aangepaste fietsen. Dat komt waarschijnlijk omdat ze dat niet stoer, niet macho en echt oudemannenachtig vinden. Datzelfde geldt voor spiegels. De Fietsersbond roept fietsfabrikanten op te investeren in 'hip', 'stoer' vormgegeven fietsen met trapondersteuning, lage instap, en spiegel. De markt daarvoor wordt groter door de de vergrijzing, en de nieuwe ouderen zijn kritischer en wellicht ijdeler dan ooit. Ook oplossingen voor het als lastig ervaren bagagevervoer zijn welkom. Daarnaast bleek behoefte aan herinvoering van het SH-plaatje. Dit plaatje vroeg andere weggebruikers rekening te houden met de slechthorendheid van de fietser. Dit plaatje is afgeschaft.

---