Unie KBO en Fietsersbond presenteren onderzoek
Unie kbo
Op maandagmiddag 12 juni presenteren de ouderenorganisatie Unie KBO en de Fietsersbond de
resultaten van een onderzoek naar het fietsgedrag onder oudere fietsers. De bonden wilden
weten wat ouderen belemmert om te fietsen en wat daaraan gedaan kan worden. Uit het
onderzoek blijkt onder andere dat ouderen tot op zeer hoge leeftijd massaal blijven
fietsen. Van de 75-plus respondenten fiets nog 82 %, van de 80-plus respondenten 72%. De
fiets wordt het meest en tot het laatst toe gebruikt voor het doen van boodschappen,
gevolgd door recreatieve tochtjes, bezoek aan familie en vrienden, doktersbezoek en
bestemming vrijwilligerswerk. Ouderen vinden fietsen vooral gezond, ontspannend, goed
voor het milieu en belangrijk voor het behoud van zelfstandigheid. Dat laatste vonden
vooral vrouwen heel belangrijk. Als belangrijkste nadelen worden genoemd: kou en
nattigheid, de kans op fietsdiefstal en lastig bagagevervoer. Bij de alleroudsten wordt
gevaar als grootste nadeel genoemd. Ouderen gaan minder fietsen of zelfs stoppen met
fietsen vanwege gezondheidsredenen en toenemende verkeersdrukte. Uit het onderzoek blijkt
verder dat ouderen vooral beter onderhoud van fietspaden willen, vermindering van de kans
op diefstal en vermindering van verkeersdrukte. Kaderleden van de Unie KBO en de
Fietsersbond zullen de resultaten gebruiken bij hun activiteiten in gemeenten.
Leukere spiegels, stoerdere seniorenfietsen
Het onderzoek levert ook een aantal aanbevelingen op voor de fietsbranche. Vooral de
oudere mannen zeggen geen enkele behoefte te hebben aan aangepaste fietsen. Dat komt
waarschijnlijk omdat ze dat niet stoer, niet macho en echt oudemannenachtig vinden.
Datzelfde geldt voor spiegels. De Fietsersbond roept fietsfabrikanten op te investeren in
hippe en stoer vormgegeven fietsen met lage instap en spiegel. De markt daarvoor wordt
alleen maar groter met de vergrijzing, en de nieuwe ouderen zijn kritischer en wellicht
ijdeler dan ooit. Ook oplossingen voor het als lastig ervaren bagagevervoer zijn welkom.
Daarnaast bleek behoefte aan herinvoering van het SH-plaatje. Dit plaatje vroeg andere
weggebruikers rekening te houden met de slechthorendheid van de fietser. Dit plaatje is
afgeschaft.
---