Juni 2006

Duitsland legt voor zijn gasten graag de rode loper uit

Tijdens WK 2006 nationale service- en vriendelijkheidscampagne

Duitsland legt tijdens het WK voetbal voor zijn vele honderdduizenden gasten graag de rode loper uit. De toeristische sector is getraind en voorbereid om iedereen hartelijk te ontvangen. Dit alles in het kader van de nationale service- en vriendelijkheidscampagne, waarvoor Fifa, het organisatiecomité in Duitsland en de Deutsche Zentrale für Tourismus (DTZ) het initiatief namen.
Duizenden geïnteresseerden hebben zich de afgelopen maanden via http://www.deutschland-tourismus.de/ geïnformeerd over de Nationale Service en Vriendelijkheids campagne. Het initiatief wordt gecoördineerd door de DZT en alle betrokken partijen onderschrijven het grote succes ervan.

Scholingshandboek
De speciaal voor de toeristische dienstverleners ingerichte webshop op http://www.germany-extranet.net/ heeft een enorm aantal bezoekers getrokken. In totaal hebben, tot de openingswedstrijd op 9 juni 2006, in Duitsland zo´n 50.000 medewerkers van de toeristische branche door middel van het scholingshandboek " Album van de Gastvriendelijkheid" zich op het FIFA-WK voorbereid. Daarnaast hebben ook nog eens bijna 3000 medewerkers via de e-learning tool op http://www.dotmore.de/ aan deze cursus deelgenomen.

Gastheer
Mede door de maatregelen die de officiële vervoerder, de Deutsche Bahn AG, de FIFA WK steden en vele kleine bedrijven hebben getroffen, konden meer dan 100.000 mensen zich actief voorbereiden en verheugt men zich zeer op hun rol als gastheer.

Veel deelnemers
Vooral vanuit het hotelwezen hebben veel bedrijven deelgenomen aan de campagne: zo bestelden de grootste hotelketens van Duitsland, waaronder bijvoorbeeld de Accor-groep (12.000 medewerkers in Duitsland), de Intercontinental Hotels (meer dan 4.500 medewerkers), alle Maritim hotels (6.000 medewerkers), alle Lindner hotels (1.000 medewerkers), talrijke NH Hotels (2.000 medewerkers) via de Webshop de marktspecifieke informatie, om hun medewerkers tijdens het FIFA WK 2006 optimaal voor te bereiden.

WK-motto
Daarbij komen ook nog vele particuliere hotels: Van Morsum Kliff op Sylt tot het Münchener Conrad Hotel, van het Kempinski hotel Adlon in Berlijn tot het Rheinhotel Dreesen in Bad Godesberg. In heel Duitsland wordt het WK-Motto "De wereld te gast bij vrienden" nageleefd.

Overweldigend
Dat dit initiatief een overweldigend succes is, blijkt o.a. uit de deelname van de Deutsche Bahn AG (240.000 medewerkers). In het kader van sponsoring wordt de campagne door eigen maatregelen volledig en is dat merkbaar bij de Welcome desks in de 12 FIFA WK steden, de 250 DB verkooppunten door heel Duitsland, in veel stations of tijdens de treindagen in Vorfeld.

Partners
Ook de ADAC (8000 medewerkers) en de 2 grootste vliegvelden van Duitsland, Frankfurt Airport (18.000 medewerkers) en de luchthaven van München (24.000 medewerkers) zijn partners van dit initiatief. Duitslands grootste warenhuis concern Karstadt neemt met 100 officiële WK 2006-Shops, die exclusief alleen bij Karstadt te vinden zijn, deel aan deze campagne.

Vijftien talen
Klanten worden bovendien bij de ingang in vijftien verschillende talen begroet. Daarnaast heeft het concern zijn mobiele winkel, die in het kader van de FIFA WK-tour is ingezet, voorzien van stickers van de Nationale Service en Vriendelijkheidscampagne.

Tot het einde van de tour op 26 mei in Hamburg, was de campagne - onder het motto " Erezaak, wij zijn erbij" - samen met de originele FIFA WK-Beker in alle 16 deelstaten aanwezig, bij de 21 verenigingen die zijn aangesloten bij de Duitse Voetbalbond (BFB),

Duitse steden
Ook de Duitse steden tonen hun betrokkenheid: zo doen bijvoorbeeld zowel Stuttgart als FIFA WK stad en Bad Neustadt an der Saale - noch een speelstad of een WK-verblijfsstad - aan dit initiatief mee. Het Kuuroord heeft met haar actie " Bad Neustadt rolt de rode loper uit" zowaar met 2.357,50 meter de langste rode loper van de wereld.

Vrijwilligers
Niet alleen de medewerkers van de toeristische dienstverleners tonen zich betrokken. Alleen al het indrukwekkende aantal van 15.000 vrijwilligers bewijst hoe heel Duitsland zich op het FIFA Wereldkampioenschap Voetbal 2006 verheugt.

Uitblinken
"Als de wereld volgens ons motto te gast is bij vrienden, is Duitsland er niet alleen klaar voor, het zal ook uitblinken door vakbekwaamheid en vriendelijke service. Daar hebben wij met onze campagne toe bijgedragen en wij verheugen ons op de talrijke bezoekers uit de hele wereld', aldus Petra Hedorfer, voorzitter van de Raad van Bestuur van de DZT.

'Daarom bedank ik graag alle deelnemers: of dit nu de 15.000 vrijwilligers, de Global Player of de kleine taxi ondernemers zijn- het is fantastisch om te zien hoe heel Duitsland zich inzet voor het WK, besluit ze.

Organisatie
De Nationale Service en Vriendelijkheids campagne- een initiatief van het Organisatie Comité van de FIFA WK 2006 en de DZT- wordt gefinancierd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en door het Ministerie van Economische Zaken en Technologie en wordt gecoördineerd door de DZT.
2006-06-10