Duitsland legt voor zijn gasten graag de rode loper uit
Tijdens WK 2006 nationale service- en vriendelijkheidscampagne
Duitsland legt tijdens het WK voetbal voor zijn vele honderdduizenden
gasten graag de rode loper uit. De toeristische sector is getraind en
voorbereid om iedereen hartelijk te ontvangen. Dit alles in het kader
van de nationale service- en vriendelijkheidscampagne, waarvoor Fifa,
het organisatiecomité in Duitsland en de Deutsche Zentrale für
Tourismus (DTZ) het initiatief namen.
Duizenden geïnteresseerden hebben zich de afgelopen maanden via
http://www.deutschland-tourismus.de/ geïnformeerd over de Nationale
Service en Vriendelijkheids campagne. Het initiatief wordt
gecoördineerd door de DZT en alle betrokken partijen onderschrijven
het grote succes ervan.
Scholingshandboek
De speciaal voor de toeristische dienstverleners ingerichte webshop op
http://www.germany-extranet.net/ heeft een enorm aantal bezoekers
getrokken. In totaal hebben, tot de openingswedstrijd op 9 juni 2006,
in Duitsland zo´n 50.000 medewerkers van de toeristische branche door
middel van het scholingshandboek " Album van de Gastvriendelijkheid"
zich op het FIFA-WK voorbereid. Daarnaast hebben ook nog eens bijna
3000 medewerkers via de e-learning tool op http://www.dotmore.de/
aan deze cursus deelgenomen.
Gastheer
Mede door de maatregelen die de officiële vervoerder, de Deutsche Bahn
AG, de FIFA WK steden en vele kleine bedrijven hebben getroffen,
konden meer dan 100.000 mensen zich actief voorbereiden en verheugt
men zich zeer op hun rol als gastheer.
Veel deelnemers
Vooral vanuit het hotelwezen hebben veel bedrijven deelgenomen aan de
campagne: zo bestelden de grootste hotelketens van Duitsland,
waaronder bijvoorbeeld de Accor-groep (12.000 medewerkers in
Duitsland), de Intercontinental Hotels (meer dan 4.500 medewerkers),
alle Maritim hotels (6.000 medewerkers), alle Lindner hotels (1.000
medewerkers), talrijke NH Hotels (2.000 medewerkers) via de Webshop de
marktspecifieke informatie, om hun medewerkers tijdens het FIFA WK
2006 optimaal voor te bereiden.
WK-motto
Daarbij komen ook nog vele particuliere hotels: Van Morsum Kliff op
Sylt tot het Münchener Conrad Hotel, van het Kempinski hotel Adlon in
Berlijn tot het Rheinhotel Dreesen in Bad Godesberg. In heel Duitsland
wordt het WK-Motto "De wereld te gast bij vrienden" nageleefd.
Overweldigend
Dat dit initiatief een overweldigend succes is, blijkt o.a. uit de
deelname van de Deutsche Bahn AG (240.000 medewerkers). In het kader
van sponsoring wordt de campagne door eigen maatregelen volledig en is
dat merkbaar bij de Welcome desks in de 12 FIFA WK steden, de 250 DB
verkooppunten door heel Duitsland, in veel stations of tijdens de
treindagen in Vorfeld.
Partners
Ook de ADAC (8000 medewerkers) en de 2 grootste vliegvelden van
Duitsland, Frankfurt Airport (18.000 medewerkers) en de luchthaven van
München (24.000 medewerkers) zijn partners van dit initiatief.
Duitslands grootste warenhuis concern Karstadt neemt met 100 officiële
WK 2006-Shops, die exclusief alleen bij Karstadt te vinden zijn, deel
aan deze campagne.
Vijftien talen
Klanten worden bovendien bij de ingang in vijftien verschillende talen
begroet. Daarnaast heeft het concern zijn mobiele winkel, die in het
kader van de FIFA WK-tour is ingezet, voorzien van stickers van de
Nationale Service en Vriendelijkheidscampagne.
Tot het einde van de tour op 26 mei in Hamburg, was de campagne -
onder het motto " Erezaak, wij zijn erbij" - samen met de originele
FIFA WK-Beker in alle 16 deelstaten aanwezig, bij de 21 verenigingen
die zijn aangesloten bij de Duitse Voetbalbond (BFB),
Duitse steden
Ook de Duitse steden tonen hun betrokkenheid: zo doen bijvoorbeeld
zowel Stuttgart als FIFA WK stad en Bad Neustadt an der Saale - noch
een speelstad of een WK-verblijfsstad - aan dit initiatief mee.
Het Kuuroord heeft met haar actie " Bad Neustadt rolt de rode loper
uit" zowaar met 2.357,50 meter de langste rode loper van de wereld.
Vrijwilligers
Niet alleen de medewerkers van de toeristische dienstverleners tonen
zich betrokken. Alleen al het indrukwekkende aantal van 15.000
vrijwilligers bewijst hoe heel Duitsland zich op het FIFA
Wereldkampioenschap Voetbal 2006 verheugt.
Uitblinken
"Als de wereld volgens ons motto te gast is bij vrienden, is Duitsland
er niet alleen klaar voor, het zal ook uitblinken door vakbekwaamheid
en vriendelijke service. Daar hebben wij met onze campagne toe
bijgedragen en wij verheugen ons op de talrijke bezoekers uit de hele
wereld', aldus Petra Hedorfer, voorzitter van de Raad van Bestuur van
de DZT.
'Daarom bedank ik graag alle deelnemers: of dit nu de 15.000
vrijwilligers, de Global Player of de kleine taxi ondernemers zijn-
het is fantastisch om te zien hoe heel Duitsland zich inzet voor het
WK, besluit ze.
Organisatie
De Nationale Service en Vriendelijkheids campagne- een initiatief van
het Organisatie Comité van de FIFA WK 2006 en de DZT- wordt
gefinancierd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en door het
Ministerie van Economische Zaken en Technologie en wordt gecoördineerd
door de DZT.
2006-06-10