SW-bedrijven promoten goede doelen

Van empel woordwerk b.v.

SW-bedrijven promoten goede doelen

'De sociale werkvoorziening heeft behoefte aan administratief werk voor mensen met een lichamelijke of psychische handicap,' zegt adviseur Leo Kooyman van de overkoepelende brancheorganisatie Cedris. Henres voorziet in die leemte, door mensen met een handicap vertrouwd te maken met beldiensten.

Momenteel zijn, verspreid over het land, medewerkers van tien SW-bedrijven bezig om mensen in hun regio via de telefoon te informeren over en te interesseren voor een nieuw concept: een goed doel steunen dat je zelf uitkiest zonder dat het je iets kost. Hun opdrachtgever is Henres.

Henres is een netwerk van tussenpersonen en aanbieders van uiteenlopende producten en diensten, waaronder verzekeringen, hypotheken, pensioenen, telefonie en energie. De organisatie rust op drie pijlers. Eén daarvan is zinvol werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast wil Henres geldstromen herverdelen én biedt het afnemers de mogelijkheid om de helft van de winst die op hun order wordt gemaakt te doneren aan een goed doel van eigen keus. Te denken valt aan een lagere school, kinderdagverblijf, sportvereniging, of het Rode Kruis. De SW-bedrijven, die namens Henres contact met de klant leggen en onderhouden, delen eveneens in de winst.

Dit kan Henres doen met geld dat wordt uitgespaard door collectieve inkoop, of dat wordt afgehaald van de provisie die tussenpersonen voor hun bemiddeling ontvangen. Deze maand (juni) komen er nog 5 sw regio's bij: Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en Alkmaar.

Het totaal aantal gebelde adressen in de afgelopen 3 maanden bedroeg 11.400. De contact rate was 55%. Dat wil zeggen, dat iets minder dan 2 adressen moeten worden gebeld om iemand aan de lijn te krijgen. Ongeveer de helft van de personen met wie gesproken is, wil nadere informatie ontvangen. Dit is veel, vooral omdat Henres nog geen naamsbekendheid heeft.

De medewerkers van de sw-bedrijven krijgen van Henres een leer-werkplek en een leerprogramma aangeboden. Zo kunnen ze werkervaring opdoen en zichzelf verbeteren. Er wordt gewerkt met speciale software. Na een relatief korte trainingsperiode zijn medewerkers doorgaans in staat om zelfstandig te werken. 'Dat is een andere verdienste van Henres,' zegt Kooyman. 'Henres biedt niet alleen werk dat wij nog niet kennen, het leert mensen ook hoe ze het moeten doen. Ik ben onder de indruk van het enthousiasme en de warmte waarmee onze mensen leren en werken. Het aantal contacten is niet voor niets groter dan bij de meeste callcenters. Dat komt doordat onze mensen zichzelf zijn. Als ze iemand aan de lijn krijgen, zeggen ze: 'Ik ben van de sociale werkvoorziening', of 'Ik ben in opleiding. Wilt u mij helpen?' Dat is bijzonder! Bij onze productie activiteiten blijven de mensen uit beeld. Hier zeggen ze openlijk wie ze zijn. Dat is sympathiek.'

De eerste keer iemand opbellen was 'hartstikke spannend'. 'We werken niet met een uitgeschreven verhaal dat wordt voorgelezen,' aldus medewerkster Anna-Martine van UW in Utrecht. 'Iedereen geeft er een eigen invulling aan. Doordat het iets van jezelf is, kom je veel spontaner over. Goed luisteren is net zo belangrijk als zelf je verhaal doen.'

Het concept werkt. Enkele dienstverleners zijn reeds gedetacheerd in een telefonische adviesfunctie. Binnenkort worden de eerste contracten met particulieren verwacht. 'Het project is populair,' zegt Anna-Martine. 'Er is zelfs een wachtlijst. Velen vinden dit leuker dan productiewerk. En het biedt goede kansen op doorstroom naar een reguliere baan.'

Nadere informatie: www.henres.nl

---