SW-bedrijven promoten goede doelen
Van empel woordwerk b.v.
SW-bedrijven promoten goede doelen
'De sociale werkvoorziening heeft behoefte aan administratief werk voor mensen met een
lichamelijke of psychische handicap,' zegt adviseur Leo Kooyman van de overkoepelende
brancheorganisatie Cedris. Henres voorziet in die leemte, door mensen met een handicap
vertrouwd te maken met beldiensten.
Momenteel zijn, verspreid over het land, medewerkers van tien SW-bedrijven bezig om mensen
in hun regio via de telefoon te informeren over en te interesseren voor een nieuw concept:
een goed doel steunen dat je zelf uitkiest zonder dat het je iets kost. Hun opdrachtgever
is Henres.
Henres is een netwerk van tussenpersonen en aanbieders van uiteenlopende producten en
diensten, waaronder verzekeringen, hypotheken, pensioenen, telefonie en energie. De
organisatie rust op drie pijlers. Eén daarvan is zinvol werk voor mensen met
afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast wil Henres geldstromen herverdelen én biedt
het afnemers de mogelijkheid om de helft van de winst die op hun order wordt gemaakt te
doneren aan een goed doel van eigen keus. Te denken valt aan een lagere school,
kinderdagverblijf, sportvereniging, of het Rode Kruis. De SW-bedrijven, die namens Henres
contact met de klant leggen en onderhouden, delen eveneens in de winst.
Dit kan Henres doen met geld dat wordt uitgespaard door collectieve inkoop, of dat wordt
afgehaald van de provisie die tussenpersonen voor hun bemiddeling ontvangen. Deze maand
(juni) komen er nog 5 sw regio's bij: Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en Alkmaar.
Het totaal aantal gebelde adressen in de afgelopen 3 maanden bedroeg 11.400. De contact
rate was 55%. Dat wil zeggen, dat iets minder dan 2 adressen moeten worden gebeld om
iemand aan de lijn te krijgen. Ongeveer de helft van de personen met wie gesproken is,
wil nadere informatie ontvangen. Dit is veel, vooral omdat Henres nog geen
naamsbekendheid heeft.
De medewerkers van de sw-bedrijven krijgen van Henres een leer-werkplek en een
leerprogramma aangeboden. Zo kunnen ze werkervaring opdoen en zichzelf verbeteren. Er
wordt gewerkt met speciale software. Na een relatief korte trainingsperiode zijn
medewerkers doorgaans in staat om zelfstandig te werken. 'Dat is een andere verdienste
van Henres,' zegt Kooyman. 'Henres biedt niet alleen werk dat wij nog niet kennen, het
leert mensen ook hoe ze het moeten doen. Ik ben onder de indruk van het enthousiasme en
de warmte waarmee onze mensen leren en werken. Het aantal contacten is niet voor niets
groter dan bij de meeste callcenters. Dat komt doordat onze mensen zichzelf zijn. Als ze
iemand aan de lijn krijgen, zeggen ze: 'Ik ben van de sociale werkvoorziening', of 'Ik
ben in opleiding. Wilt u mij helpen?' Dat is bijzonder! Bij onze productie activiteiten
blijven de mensen uit beeld. Hier zeggen ze openlijk wie ze zijn. Dat is sympathiek.'
De eerste keer iemand opbellen was 'hartstikke spannend'. 'We werken niet met een
uitgeschreven verhaal dat wordt voorgelezen,' aldus medewerkster Anna-Martine van UW in
Utrecht. 'Iedereen geeft er een eigen invulling aan. Doordat het iets van jezelf is, kom
je veel spontaner over. Goed luisteren is net zo belangrijk als zelf je verhaal doen.'
Het concept werkt. Enkele dienstverleners zijn reeds gedetacheerd in een telefonische
adviesfunctie. Binnenkort worden de eerste contracten met particulieren verwacht. 'Het
project is populair,' zegt Anna-Martine. 'Er is zelfs een wachtlijst. Velen vinden dit
leuker dan productiewerk. En het biedt goede kansen op doorstroom naar een reguliere
baan.'
Nadere informatie: www.henres.nl
---