Embargo tot vrijdag 9 juni 10.00
Uitnodiging aan de pers: publicatie Examendossier het Onderwijsblad
Verschillen in beoordeling schoolexamens maken diploma's ongelijkwaardig
Utrecht - Sinds de invoering van de tweede fase halen veel meer leerlingen hun havo- en vwo-examen. Dit schooljaar barstte de kritiek los op de kwaliteit van het studiehuis. Het niveau zou zijn gedaald, de eindexamens waren te gemakkelijk, de aansluiting met het hoger onderwijs was ronduit pet. "Publieke twijfel over het niveau is voor het imago van voortgezet onderwijs niet goed", aldus Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond.
Het Onderwijsblad, het veertiendaags magazine van de Algemene Onderwijsbond, haalde ongepubliceerde stukken van de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) boven water, las inspectierapporten, keek naar de normeringssystematiek van het Cito en vroeg de sociologen Marloes de Lange en Jaap Dronkers onderzoek te doen. In het intermezzo tussen examens en uitslag, publiceert het tijdschrift een Examendossier over het niveau van het studiehuis en de examens.
De belangrijkste conclusies:
* Het centraal schriftelijk wordt eerder strenger dan soepeler beoordeeld. Tot 2000 werd alleen de beoordeling van te moeilijke examens verlicht, sindsdien worden ook te makkelijke verzwaard.
* Het niveau van de vakken is volgens de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) in een geheim rapport gemiddeld genomen gelijk gebleven.
* Het gewicht van het schoolexamen in de eindbeoordeling is fors toegenomen. Vooral voor vakken die alleen een schoolexamen hebben, zo ziet de Cevo, worden nauwelijks meer onvoldoendes gescoord. Scholen vertellen dat leerlingen herkansen tot ze een onvoldoende weggewerkt hebben.
* Onderzoekers Marloes de Lange en Jaap Dronkers signaleren dat een flinke groep scholen er bij het schoolexamen een eigen cijfercultuur op na houdt, die de waarde van het diploma ondergraaft.
* Vooral vwo-leerlingen worden op deze scholen jarenlang systematisch met hoge cijfers voor het schoolexamen bevoordeeld, zonder dat de inspectie ingrijpt.
* Het gaat om allerlei scholen, waarbij particuliere scholen, vrije scholen en zwarte scholen opvallen. Het kan ook anders: op zelfstandige gymnasia is het gemiddelde verschil tussen schoolonderzoek en centraal examen nihil.
* In cijfers: een examenkandidaat op een particuliere school krijgt voor het schoolonderzoek over dezelfde stof gemiddeld zo'n 0,3 punt meer dan vwo-leerlingen in het algemeen en rond 0,5 punt meer dan een gymnasiumleerling.
* Daarnaast, zo zien de wetenschappers, groeit in de loop van de jaren het verschil tussen schoolexamen en centraal examen ten gunste van het eerste, waardoor in het vwo bovendien de slaagkans daadwerkelijk toeneemt.
Vanwege de publicatie van het Examendossier organiseert de Algemene Onderwijsbond vrijdag 9 juni om 10.00 een persgesprek in de Theo Thijssenzaal op de negende verdieping in het AOb-kantoor, Jaarbeursplein 22 in Utrecht.
Hierbij zullen AOb-voorzitter Walter Dresscher, hoofdredacteur Robert Sikkes en de onderzoekers Marloes de Lange en Jaap Dronkers aanwezig zijn. Hoogleraar Jaap Dronkers is alleen deze ochtend in Nederland om een toelichting te geven op de uitkomsten van zijn onderzoek. U bent van harte uitgenodigd om bij het persgesprek aanwezig te zijn. De stukken (het artikel uit het Onderwijsblad en het onderzoek van de Lange en Dronkers) kunt u tevoren aanvragen, wanneer u instemt met het embargo. Deze worden u dan donderdag gemailed. Graag horen wij vooraf of u vrijdagochtend 9 juni aanwezig zult zijn. U kunt zich aanmelden bij onderstaande mailadressen.
Met vriendelijke groet,
Ivan Bartholomeus, persvoorlichter AOb, 030-2989210, 06-53410159,
Algemene Onderwijsbond