Campina-leden krijgen ruimte voor groei als quotering verdwijnt
Leden-melkveehouders van Campina krijgen ruimte voor gecontroleerde groei van hun melkproductie, op het moment dat de Europese melkquotering wegvalt. Uitgangspunt is en blijft dat Campina de huidige ledenmelkplas maximaal tot waarde wil brengen en dat extra liters niet de gemiddelde opbrengst mogen drukken.
Dat stelt Campina-voorzitter C.H. (Kees) Wantenaar. "We gaan nadrukkelijk kijken naar een modaliteit om te bepalen voor hoeveel extra melk we ruimte hebben en welke prijs daar tegenover staat. Dat zal een lagere prijs zijn dan voor de huidige ledenmelkplas. Of je dit nu A- en B-quotum moet noemen en hoe we dit precies gaan doen, dat gaan we verder uitwerken." Wantenaar zei dit vanochtend in Keulen (Duitsland), in zijn slotbeschouwing van de Weisse Runde. Dit symposium, georganiseerd door Campina, had als thema 'De zuivelsector zonder quotering, een coöperatieve uitdaging'. Onder leiding van Dr. Helmut Born (secretaris Deutsches Bauernverband) spraken tijdens de Weisse Runde Thorkild Rasmussen (hoofd zuivelafdeling Europse Commissie), Rolf Meyer (secretaris Deutscher Raiffeisenverband) en Campina-topman drs. J.J.G.M. (Tiny) Sanders over het zuivelleven na de quotering. Tenzij de Europese landbouwministers anders besluiten, eindigt de Europese melkquotering per 1 april 2015.
Meer ondernemerschap bij veehouders
Als Campina na het beëindigen van de Europese melkquotering per 1 april 2015 zou komen met een systeem voor gecontroleerde groei van de ledenmelkplas, 'zou binnen de coöperatie Campina dus meer ondernemerschap komen te liggen bij veehouders. Want als je als melkveehouder vandaag de dag alleen kunt groeien door melkquotum aan te kopen, kan dat straks wellicht op twee manieren. Of goedkoop groeien, maar dan ook een lagere melkprijs voor die extra liters. Of duurder groeien, door melkleveringsrechten van huidige leden over te nemen, maar dan ook een hogere melkprijs'. Hoe zo'n opzet er in de praktijk uitziet, is voor Wantenaar onderwerp van verder onderzoek. Maar: "Van alle mogelijke scenario's lijkt dit op dit moment echter een van de meest voor de hand liggende routes om een optimum te creëren tussen prijs en volume. En om de koppeling te behouden tussen ondernemerschap en de kracht van coöperatie. Melkveehouders die niet willen verworden tot een grondstofleverancier die maar ziet hoe hij z'n melk kwijt raakt en z'n investeringen terug verdient, doen er meer dan ooit verstandig aan om te investeren in de afzet van hun melk via een sterke zuivelcoöperatie." Wantenaar hecht sterk aan een aanpak waarvoor breed draagvlak bestaat onder de leden van Campina. "De bijeenkomsten en de discussies met onze leden zijn daarom essentieel. Het is van groot belang dat wij als Campina vol zelfvertrouwen, maar ook met een open houding met een opzet komen die voor onze leden logisch en uitlegbaar is." Al in maart en
Groei is economisch principe
Extra ledenmelk leidt in principe tot een lagere melkprijs. "Want de laatste liter brengt minder op dan alle liters ervoor. En wat je verdient, moet je over meer liters verdelen." Anderzijds hebben de leden-melkveehouders van Campina de behoefte om qua melkproductie te groeien, stelt de voorzitter. "De een wat sterker, de ander gematigder. Maar groei is een economisch principe om in elk geval de effecten van prijsdruk en inflatie op te vangen. Zeker ook omdat de laatste liters niet de hoogste productiekosten hebben."
Een uitgebreider verslag van de Weisse Runde komt beschikbaar op