Politie Limburg-Noord
Politie zet handhaving Leropperweg voort
Datum: 9-06-2006
Tijd bericht: 15:00
Plaats: Lerop
Ondanks dat de politie resultaat boekt met het project
Subjectieve Verkeersonveiligheid in Lerop, blijft de handhaving
doorgaan. In de periode dat het project loopt zijn tot nu toe
bijna 500 uren inzet gepleegd. Het resultaat is dat het
verkeersbeeld ingrijpend veranderd is.
Vanaf 22 mei is op de Leropperweg voortdurend gecontroleerd op
de snelheid van de passerende voertuigen. Dit heeft ertoe
geleid dat de bewoners inmiddels uiterst tevreden zijn over het
resultaat. Waar in het verleden met regelmaat werd geklaagd
over de te snel door hun woonkern rijdende weggebruikers, wordt
nu met
tevredenheid gereageerd.
De eerste twee dagen werd door de medewerkers van het Team
Subjectieve
Verkeersonveiligheid alleen waarschuwend opgetreden. 174
Weggebruikers kregen een voor het project ontwikkelde gele
kaart uitgereikt, omdat zij zich niet hielden aan
de verkeersregels. Vanaf 24 mei is verbaliserend opgetreden,
waarbij tot nu toe 596 processen-verbaal zijn uitgeschreven,
zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De hoogst gemeten
snelheid hierbij was 75 km/u binnen de bebouwde kom en 105 km/u
daarbuiten. Ook werden nog 5 bonnen uitgegeven voor het rijden
zonder gebruik van de autogordel.
Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie
aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30
kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de
gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het
rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon-
werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als
sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond.
Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is
gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de
omliggende bedrijven. In het
weekend komen de recreanten: motorrijders, fietsers en
wandelaars die de weg veelvuldig gebruiken.
Speerpunten
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de
subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de
gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief
aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld
ongevallencijfers. Het is de taak van het
Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen de vijf
overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het
verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten' zijn de speerpunten
van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de
controle op helm- en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en
snelheid. Met name besteden de agenten aandacht aan het dragen
van de helm, de gordelplicht, en de snelheid.