Gfk benelux marketing services
WK zorgt voor 200% stijging in platte TV verkopen
Amstelveen, 9 juni 2006 - De verkopen van platte tv's in de week voor het WK in Duitsland
liggen 200% hoger dan in een gemiddelde week. Dit blijkt uit weekcijfers van GfK Benelux
Marketing Services (GfK MS).
Zoals bij ieder WK en EK voetbalevenement waar 'Oranje' in deelneemt, is er een stijging
in de verkopen van tv's te zien. De bijgaande grafiek geeft dit 'Oranje' effect duidelijk
aan. Kijk naar het EK 2004, toen Nederland de halve finales bereikte; de stijging in
verkopen is beduidend hoger dan rond het WK 2002, toen 'Oranje' niet deelnam aan het
toernooi. Ook dit WK volgt GfK MS het effect van de Nederlandse prestaties op de verkopen
per week. GfK MS brengt hiermee in kaart hoeveel meer verkochte tv's de behaalde plaats
van Oranje oplevert ten opzichte van 'EK-loze weken'. Uiteindelijk verwacht GfK MS dat de
totale verkopen van platte tv's in het jaar 2006 rond de 900.000 stuks zal liggen (met een
waarde van 900 miljoen euro). Dat is een stijging van 88% in stuks ten opzichte van het
jaar 2005.
Verkoop van platte tv's ook gestimuleerd door technologische ontwikkelingen
In februari schreven de verkopen van platte tv's geschiedenis; voor het eerst werden er
meer platte tv's verkocht dan traditionele tv's. Wat maakt de platte tv nu zo succesvol?
Behalve de WK aanbiedingen in de winkels worden de verkopen van de platte TV's
gestimuleerd door nieuwe technologische ontwikkelingen als digitale TV ontvangst (via de
kabel, ether of IPTV) en HDTV. Volgens Marketing Manager Jan Zwang van GfK MS stappen
veel consumenten die een nieuwe TV kopen over naar digitale TV ontvangst.
Consument en fabrikant bereiden zich voor op een HDTV toekomst
De consument kiest er duidelijk voor om op de HDTV (High Definition TV) toekomst
voorbereid te zijn. Dat bijkt al uit de verkopen van LCD TV's de afgelopen week; meer dan
68% van de verkochte apparaten is geschikt voor HDTV beelden. De komende tijd zullen er
meer apparaten op de markt komen die HDTV beeldkwaliteit ondersteunen o.a. DVD spelers,
gamesconsoles, camcorders en PC's. Het HDTV tijdperk lijkt hiermee een feit te worden.
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op de meting van de verkopen aan de consument in
winkels die deelnemen aan het GfK MS onderzoek.