Sein op groen voor verbetering spoorwegovergangen Utrecht-Oost
9-6-2006 -
Het sein staat op groen voor verbetering van de spoorwegovergangen bij
Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen. Een totaalpakket met
maatregelen ligt klaar voor de realisatie van een ongelijkvloerse
kruising van spoor en weg bij deze drie stations. In dit pakket zijn
ook extra maatregelen meegenomen, ter verbetering van de
stationsomgeving Driebergen-Zeist. ProRail gaat met de drie projecten
in juni 2006 aan de slag. Hiervoor is 170 miljoen euro beschikbaar.
Dat is de strekking van een bestuurlijke overeenkomst tussen het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, de provincie Utrecht, het
Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en
Zeist. De betrokken colleges van B&W, het dagelijks bestuur van BRU en
de provincie Utrecht zijn allen met ondertekening van deze
overeenkomst akkoord gegaan.
De overeenkomst is een uitwerking van afspraken die het rijk eind
vorig jaar heeft gemaakt met de provincie Utrecht, BRU en de twee
betrokken gemeenten. Op verzoek van de regionale partijen is toen
gekozen voor een bijzondere aanpak. De drie projecten worden in één
gezamenlijk pakket uitgevoerd. Financiële meevallers, bijvoorbeeld uit
een gezamenlijke aanbesteding van alle projecten, worden in een
`saldorekening' gestort, waarmee kan worden geïnvesteerd in extra
maatregelen voor de stationsomgeving Driebergen-Zeist. In het geval
dat dit onvoldoende middelen oplevert, is de afspraak dat de betrokken
gemeenten, BRU en provincie Utrecht zich inspannen om het resterende
bedrag te financieren.
Pluspakket voor station Driebergen-Zeist
Inmiddels heeft het rijk besloten om het spoor bij station
Driebergen-Zeist uit te breiden. De Hoofdstraat wordt bovendien via
een tunnel onder het spoor gelegd, waardoor een einde komt aan de
dagelijkse files. De kosten voor deze zogenaamde `maaiveldvariant'
zijn door ProRail geraamd op 120 miljoen euro. De regionale partijen
willen deze gelegenheid aangrijpen om de positie van dit station als
toegangspoort tot de betrokken gemeenten, de Stichtse Lustwarande en
het Nationaal Park Heuvelrug uit te bouwen. In het pluspakket van 15
miljoen euro voor dit project zitten daarom aanvullende maatregelen
als: landschappelijke inpassing van de tunnelbak onder het spoor,
verbreding van de Hoofdstraat zodat het verkeer beter doorstroomt,
extra fietsenstallingen en overdekte parkeermogelijkheden evenals de
ontwikkeling van het station tot een volwaardig regionaal knooppunt
voor het openbaar vervoer. De regionale partijen willen bovendien als
extra wens bovenop het pluspakket het nieuwe stationsgebouw
ontwikkelen tot een aansprekend en multifunctioneel entreegebouw voor
de gehele omgeving.
Vervolg
De ondertekening van de overeenkomst vindt op 22 juni plaats. Namens
het rijk tekent minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Nu dit
bestuurlijk akkoord beklonken zal worden, is ook het moment
aangebroken dat ProRail vanaf de komende zomer aan de slag gaat met
het uitwerken van het ontwerp voor de ongelijkvloerse kruising. Dit
gebeurt in overleg met de bedrijven en bewoners in de omgeving van het
station. Voor de ontwikkeling van de stationsomgeving Driebergen-Zeist
is een projectorganisatie in het leven geroepen, die zowel de extra
infrastructurele maatregelen voorbereidt als de ruimtelijke
ontwikkeling van de stationsomgeving. De definitieve besluitvorming
vindt uiteindelijk plaats in de betrokken besturen van provincie
Utrecht, BRU en de gemeenten. Realisatie van de ongelijkvloerse
kruisingen bij Bunnik en Driebergen-Zeist start in 2010. Het nieuwe
station Driebergen-Zeist is volgens planning gereed in 2014. De nieuwe
spoorwegovergang in Maarsbergen is naar verwachting in 2008 gereed.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Laatst gewijzigd op 09-06-2006. Paginabeheer: Ron van Dopperen
Provincie Utrecht