De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
Contactpersoon Ons kenmerk FEZ/BGZ/2006/49146
Doorkiesnummer Datum 8 juni 2006
Onderwerp Beantwoording Kamervragen naar aanleiding van het
rapport van de Algemene Rekenkamer bij het SZW
Jaarverslag 2005
Hierbij doe ik u, mede namens Staatssecretaris van Hoof, de antwoorden toekomen op de
vragen gesteld door de leden van de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over het rapport van de Algemene Rekenkamer bij het Jaarverslag 2005 van
het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Antwoorden op vragen Jaarverslag/rapport ARK
Nr Vraag
1 Welke concrete maatregelen zullen wanneer worden genomen om de gebreken in de
bedrijfsvoering van het ministerie op te lossen?
Antwoord:
Als eerste moet worden opgemerkt dat de ARK van oordeel is dat de informatie over de
bedrijfsvoering in het SZW-jaarverslag op deugdelijke wijze tot stand is gekomen en
voldoet aan de verslaggevingseisen. De conclusie dat de bedrijfsvoering in 2005 ten
opzichte van 2004 licht verbeterd is wordt als compliment ervaren.
Bovendien wil ik opmerken dat het bij de bedrijfsvoering niet gaat om geconstateerde
gebreken, maar om enkele relatief geringe tekortkomingen die ook door de interne
Ons kenmerk
Auditdienst zijn geconstateerd. Nergens zijn tolerantiegrenzen overschreden die de
rechtmatigheid in het geding hebben gebracht.
De bedrijfsvoeringsparagraaf geeft een beeld van de bedrijfsvoering over het gehele jaar
2005. Tekortkomingen die in het begin van het jaar zijn geconstateerd, worden ook in
de bedrijfsvoeringsparagraaf gemeld. Op die geconstateerde tekortkomingen zijn al
verbetertrajecten ingezet. Het gaat daarbij om de Europese aanbestedingen, waarbij
door de ingezette maatregelen in de loop van 2005 reeds verbeteringen zijn te
constateren. Ook op de structurele borging van het algemene contractenbeheer is een
verbetertraject ingezet, waarvan de invoering in 2006 zal worden gemonitord. Ten slotte
hebben de geconstateerde tekortkomingen betrekking op gebeurtenissen die slechts
eenmalig hebben plaatsgevonden. De geconstateerde tekortkomingen hebben echter wel
tot effect gehad dat maatregelen zijn getroffen om herhaling in de toekomst te
voorkomen. Ook zijn naar aanleiding van de sluiting van de ESF3-regeling de risico's
van vergelijkbare subsidieregelingen binnen SZW onderzocht. Een drietal regelingen is
aangepast. Overigens zijn die maatregelen al opgesomd in het Jaarverslag van SZW. De
verdere ontwikkeling van de controlfunctie is daarbij één van de ondersteunende
activiteiten.
In de interne p&c-cyclus wordt periodiek over de bedrijfsvoering binnen SZW
uitgebreid gerapporteerd. Indien uit die rapportages de conclusie wordt getrokken dat
binnen de bedrijfsvoering tekortkomingen zijn geconstateerd waarbij de rechtmatigheid
ernstig in het geding is, wordt de Minister van SZW onmiddellijk op de hoogte gesteld.
Over de facilitering van de geconstateerde tekortkomingen ben ik hierboven uitgebreid
ingegaan.
2 Wanneer zullen deze gebreken in het primaire proces zijn opgelost?
Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1
3 Was de minister op de hoogte van de gebreken? Zo ja, wanneer is hij geïnformeerd over
de gebrekkige bedrijfsprocessen in het primair proces van het ministerie van SZW en
wanneer is door de minister het oplossen van de problemen gefaciliteerd?
Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1
4 Hoe wordt het functioneren van de eigen accountantsdienst en de signaleringsfunctie
daarvan in relatie tot de geconstateerde gebreken?
Antwoord:
Ik heb geen enkele twijfel over het functioneren van de Auditdienst van SZW. Juist uit
---
Ons kenmerk
de interne audits door de AD en de interne p&c-cyclus zijn de signalen voortgekomen,
waarop in de loop van 2005 verbetertrajecten zijn ingezet. De tekortkomingen die de
ARK constateert, zijn niet gebaseerd op eigenstandig onderzoek. De ARK baseert zich
bij de oordeelsvorming juist op de resultaten uit de interne p&c-cyclus en op de interne
audits door de AD.
5 Hoe moet het UWV zich verantwoorden over het functioneren en het beheer van de
polisadministratie en wanneer wordt dat vastgelegd.
Antwoord:
UWV rapporteert in de kwartaalverslagen over de polisadministratie. Daarbij zal UWV
ook specifiek ingaan op het % loonaangiftes dat n.a.v. kwaliteitscontroles niet wordt
opgenomen in de polisadministratie en het aantal afnemers van de polisadministratie.
Dit wordt naar verwachting in juli vastgelegd in het verantwoordingsmodel UWV 2006.
6 Hoe zal de Belastingdienst zich verantwoorden over de kwaliteit van de loonaangiftes
die aan het UWV worden doorgeleid? Welke eisen worden aan de kwaliteit gesteld?
Antwoord:
De Belastingdienst verantwoordt zich niet aan UWV over de kwaliteit van de
loonaangiftes die van werkgevers worden ontvangen en die aan het UWV worden
doorgeleid. De Belastingdienst voert enkel technische en verwerkbaarheidscontroles op
de loonaangiftes uit en koppelt zonodig hierover aan de aanleveraar terug voor herstel.
UWV controleert de van de Belastingdienst ontvangen gegevens op juistheid en
volledigheid. Bij gebleken onjuistheden en onvolledigheden wordt via de
Belastingdienst teruggekoppeld aan de aanleveraar voor herstel van de ingezonden
loonaangifte. De eisen, die aan de kwaliteit worden gesteld, worden in overleg met de
afnemers van de Polisadministratie vastgesteld.
7 Wanneer zal de polisadministratie bij het UWV betrouwbaar en op orde zijn?
Antwoord:
UWV verwacht dat begin 2007 de gegevens in de polisadministratie over 2006 de
vereiste kwaliteit zullen hebben. Hoewel steeds gestreefd wordt naar een zo hoog
mogelijke kwaliteit is sprake van een groeipad in 2006. Vanaf 2007 zal de
polisadministratie met voldoende loonperioden gevuld zijn voor de dagloonvaststelling
op grond van de ZW en WW.
8 Wordt vanwege de vervuiling van de bestanden en de achterstand bij de belastingdienst
---
Ons kenmerk
ook voor het UWV extra personeel ingezet en gefinancierd om zo snel mogelijk tot een
betrouwbare polisadministratie te komen?
Antwoord:
Om te voorkomen dat de polisadministratie vervuilt, worden gegevens voorafgaand aan
opname in de polisadministratie gecontroleerd. Alleen gecontroleerde en goedbevonden
gegevens worden opgenomen in de polisadministratie. Op dit moment is het definitieve
analyse- en controle hulpmiddel hiervoor nog niet gereed. Hier wordt door UWV hard
aan gewerkt. Beoogd wordt dat dit vanaf juli ingezet kan worden. UWV streeft ernaar
om de achterstanden in augustus weg te werken.
9 Hoe lang moet het UWV een schaduwadministratie aanhouden?
Antwoord:
Gezien de historische vervlechting van de informatiesystemen bij UWV en om de
continuïteit van de informatievoorziening voor de claimbeoordeling te waarborgen,
zullen de huidige basisregistraties bij UWV eerst uit bedrijf worden genomen als de
polisadministratie volledig operationeel is geworden en de historie van gegevens van de
basisregistraties is geconsolideerd. Hier geldt een afbouwperiode van 3 á 4 jaar voor.
De basisadministraties worden gedurende die periode via de polisadministratie gevuld
met gegevens uit de loonaangifte.
10 Hoelang moeten de werkgevers zowel de belastingdienst als het UWV informeren over
premieafdracht en uitkeringsrechten?
Antwoord:
Vanaf 1 januari 2006 is de Belastingdienst verantwoordelijk voor de premie-inning. De
werkgevers hoeven het UWV hier niet separaat over te informeren.
Ten behoeve van het vaststellen van de uitkering is informatie van werkgevers nodig.
De meeste gegevens zullen via de loonaangifte en dus via de Belastingdienst
beschikbaar komen voor UWV. Deze gegevens zal UWV naar verwachting vanaf begin
2007, als de polisadministratie voldoende gevuld is, niet meer apart bij de werkgevers
uitvragen. In enkele gevallen zal het nog nodig zijn om aanvullende gegevens
(bijvoorbeeld t.b.v. verwijtbaarheid werkloosheid) van de werkgever te verkrijgen.
Deze gegevens behoeven alleen aan UWV te worden verstrekt en niet aan de
Belastingdienst.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid