AutoRai

De nieuwe Audi TT Coupé: kracht geboren uit passie

(6/9/2006)
Het is een cult-auto, een icoon â vanaf zijn debuut in de herfst van 1998 heeft de Audi TT het segment van de sportcoupés stormenderhand veroverd en het profiel van de markt nieuwe scherpte gegeven. Nu debuteert de tweede generatie van dit succesmodel. De nieuwe TT Coupé is de belichaming van pure dynamiek â in het design, in de motorprestaties en in de performance.
De eerste generatie TT is een mijlpaal op het gebied van automobieldesign. Het lijnenspel volgde de pure geometrie met een zuiverheid die associaties opriep met de stijl Bauhaus-stijl uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Het centrale motief waren de cirkel- en boogvorm van de daklijn, het front en de achterpartij. Dit tijdloze ontwerp verzekerde de Audi TT van een zeer grote herkenbaarheid; waarbij ze tegelijkertijd de ontwikkeling in de markt een duidelijke impuls gaf.

De genetische code is door Audi behoed en stijlvol doorontwikkeld. Bij de nieuwe TT versmelten de geometrische delen vloeiend met elkaar. De smalle en lage bovenbouw steunt met slanke stijlen op de brede en krachtige schouders. De carrosserie daaronder oogt compact, soeverein en sterk. De concave en convexe welvingen van zijn vlakken verlenen hem een vooruitstrevend, atletisch karakter.

Het front straalt meer uitdrukkingskracht en besluitvaardigheid uit dan het vorige model. Het meest in het oog springende element is de Singleframe grill. De grote luchtinlaten zijn een aanwijzing voor het prestatieniveau van de motoren. De schuin geplaatste, scherp gesneden koplampen verlenen een volwassen uitstraling. De herkenbare achterpartij van de TT met zijn grote spoorbreedte straalt kracht en dynamiek uit. De achterlichten geven door hun visuele diepte een driedimensionaal effect. De krachtige uitziende einddempers, de brede diffusor en het centraal geplaatste mistachterlicht zijn stijlelementen uit de autosport.

In de ruststand is van de elektrisch bedienbare achterspoiler van de nieuwe Audi TT Coupé alleen een bescheiden randje te zien. Bij een snelheid van 120 km/h komt de spoiler automatisch omhoog en verhoogt daarmee de druk op de achteras. Als de snelheid beneden de 80 km/h komt, keert de spoiler terug in de ruststand. Ook de vormgeving van de onderzijde van de bodemplaat reduceert de opwaartse druk.

Het interieur
De oer-TT was een van de weinige coupés op de markt die ook in het interieur een sportief design meedroeg. Bij het nieuwe model zet de vloeiende dynamiek van het exterieur zich eveneens in het interieur door.

Een stijlvolle lijn verbindt de bekleding van de deur met het instrumentenpaneel. De cockpit heeft meerdere elementen van het klassieke TT-cirkelmotief â nabij de drie middelste luchtuitstroomopeningen. Alle lijnen komen samen bij het combi-instrument met zijn twee grote meters voor snelheid en toerental. Nieuw is de grote digitale snelheidsweergave in de display van het bestuurdersinformatiesysteem.

Het nieuwe, standaard gemonteerde sportstuur ligt perfect in de hand. Het krachtige, met hoogwaardig leder beklede stuurwiel is aan de onderzijde afgevlakt, net als in de Audi RS 4 en in het studiemodel van de sportauto Le Mans quattro. De sportstoelen voor bestuurder en passagier zijn nog dieper gemonteerd dan in het vorige model, en leveren daardoor een zeer sportieve zit en een zeer goede zijdelingse steun. Net als de stuurkolom laten de stoelen zich uiteraard zowel in de lengte als in de hoogte verstellen, waardoor ze voor elke bestuurder een perfect sportieve zitpositie bieden.

De carrosserie
Ook de nieuwe Audi TT is een coupé met 2 + 2 zitplaatsen; een Roadster wordt volgend jaar geïntroduceerd. De dynamische indruk die de nieuwe TT oproept, berust op veranderingen in de proporties. In vergelijking met zijn voorganger is de Coupé 137 millimeter langer en 78 mm breder, maar slechts 6 mm hoger geworden. De lengte is nu 4.178 mm, de breedte 1.842 mm, en de hoogte 1.352 mm. De wielbasis van de TT is 2.468 mm.

Van deze groei heeft ook de binnenruimte geprofiteerd: in de lengte groeide de TT 75 mm tot 1.577 mm, in de schouderbreedte voor met 29 mm tot 1.352 mm en in de schouderbreedte achter met 23 mm tot 1.206 mm. De inhoud van de onder een grote achterklep liggende kofferruimte is 290 liter. Door het neerklappen van de rugleuning van de achterbank groeit de inhoud tot 700 liter, en met 1,70 meter lengte passen er twee golftassen in. Met deze praktische eigenschappen zet de TT Coupé de maatstaf in zijn klasse.

De carrosserie van de nieuwe Audi TT is ontstaan in de gewichtsbesparende constructietechnologie ASF. Deze drie letters staan voor Audi Space Frame â de baanbrekende aluminiumtechnologie die het merk aan het begin van de jaren negentig voor het eerst in de A8 toepaste. Het ASF verbindt aluminium met staal. De carrosserie bestaat voor 69 procent uit aluminium. Volledig verzinkte staaldelen zijn voornamelijk te vinden in het achterdeel van de bodemgroep. Deuren en kofferdeksel zijn eveneens van staal. Op deze manier ontstaat een optimale gewichtsverdeling, en daardoor wordt een duidelijk verbeterde wegligging bereikt.

De ruwe carrosserie van de TT weegt 206 kilogram, waarvan 140 kg aluminium en 66 kg staal. Als de carrosserie alleen uit staal vervaardigd zou zijn, zou deze 48 procent zwaarder zijn geweest. Het lage gewicht is de sleutel tot de grote rijdynamiek die de nieuwe Coupé biedt. De Audi TT 2.0 TFSI heeft een leeggewicht van niet meer dan 1.260 kilogram; de beste prestatie in zijn segment. De 3.2 quattro weegt leeg 1.410 kg.

Het nieuwe ASF van de Audi TT levert eigenschappen op die bij een sportauto horen. Ten opzichte van zijn voorganger neemt de statische torsiestijfheid toe met ongeveer 50 procent. Ook op het gebied van de botsveiligheid gaat de nieuwe TT geen enkel compromis aan.

De aandrijving
Voor de aandrijving biedt de nieuwe Audi TT de keus uit twee dwarsgeplaatste benzinemotoren â een viercilinder en een V6. Beide motoren bezorgen de TT een grote trekkracht en topprestaties. Dankzij deze performance realiseert de Coupé indrukwekkende rijeigenschappen.

Het optionele S tronic met dubbele koppeling en de quattro-aandrijving voor de V6 â beide zijn exclusieve technologieën in het segment van de sportcoupés â dragen de kracht soeverein over op het wegdek.

De viercilinder met de aanduiding TFSI haalt zijn kracht uit een cilinderinhoud van 1.984 cc. Een internationale vakjury heeft deze motor in 2005 en 2006 tweemaal op rij tot âMotor van het Jaarâ verkozen â een bevestiging van de innovatieve techniek van deze motor. De TFSI combineert de door Audi ontwikkelde directe benzine-injectie FSI, die zijn superioriteit in de racewagen R8 ruimschoots bewezen heeft, met een turbolader â een perfecte combinatie.

De vierklepper reageert alert op het gaspedaal en loopt heel soepel. Al bij 1.800 t/min staat er 280 Nm koppel op de krukas; deze hoge waarde blijft constant tot 5.000 t/min. Van 5.100 tot 6.000 t/min komt het opgegeven vermogen van 147 kW (200 pk) vrij. De 2.0 TFSI versnelt de Audi TT Coupé in slechts 6,4 seconden tot 100 km/h (in de versie met S tronic) en daarna verder tot zijn topsnelheid van 240 km/h. Per 100 kilometer neemt de Audi TT genoegen met gemiddeld 7,7 liter brandstof.

Nog meer kracht levert de V6 met zijn 3.189 cc cilinderinhoud. Deze motor brengt het tot een maximumkoppel van 320 Nm, die tussen 2.500 en 3.000 t/min klaarstaat, en tot een vermogen van 184 kW (250 pk) bij 6.300 t/min. Het bijzondere kenmerk van deze langeslagmotor is de continue verstelling van de beide nokkenassen â met 52 graden op de inlaat- en 42 graden op de uitlaatzijde â en de extreem kleine cilinderhoek van slechts 15 graden.

Tijdens het rijden laat de 3,2-liter V6 zien dat hij veel trekkracht heeft en graag toeren maakt. Bij elk toerental fascineert hij met een sonoor geluid, dat vooral uit de luchtinlaten komt. De TT 3.2 quattro sprint uit stand in 5,7 seconden naar de 100 km/h (met S tronic). De topsnelheid is bij 250 km/h begrensd, het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 9,4 liter per 100 km.

Een handgeschakelde 6-versnellingsbak met een lichtgewicht behuizing van magnesium is standaard. Een technisch hoogtepunt, dat de bijzondere plaats van de TT ten opzichte van de concurrentie onderstreept, is het optionele S tronic met dubbele koppeling. Door deze dubbele koppeling schakelt de versnelling, zonder onderbreking van de trekkracht, in slechts 0,2 seconde in. In de handmatige stand schakelt de bestuurder zelf, hetzij door een korte tik tegen de versnellingspook, hetzij door het bedienen van de paddels die, net als in een raceauto, achter het stuur zijn aangebracht.

De TT met de viercilinder heeft voorwielaandrijving, de V6 wordt permanent op alle vier de wielen aangedreven. Zijn quattro-aandrijving werkt met een elektronisch gestuurde en hydraulisch bediende lamellenkoppeling. Om de asbelasting te verbeteren, is de koppeling achterin geplaatst. Ten opzichte van de aandrijving van het vorige model werd de mechanische opbouw en de regeling verder verbeterd. Normaal stuurt de koppeling 85 procent van het vermogen naar de voorwielen, in extreme situaties kan de koppeling 100 procent van de kracht naar één van beide assen sturen.

Het onderstel
Ook het sportonderstel van de nieuwe TT Coupé levert een maximum aan dynamiek. Reden daarvoor is, behalve een met 9 mm verlaagd zwaartepunt, zijn uitgewerkte lay-out. Het dynamische onderstel van Audi presenteert zich als nieuw ontwikkeld en gebalanceerd. De zwaartepunten daarbij liggen in de vergroting van de spoorbreedte, in de vergroting van de velgdiameter van standaard 16 inch naar optioneel 19 inch, en bij omvangrijke aanpassingen in de lagerbussen.

De voorwielophanging is verbonden met een aluminium asdrager. Deze levert een grote spoorbreedte van 1.572 millimeter. De besturing werkt via het tandheugelprincipe, dat de elektromechanische stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk doseert. De besturing valt op door zijn directe overbrenging en zijn grote precisie.

Een noviteit ten opzichte van multilink-constructie van zijn voorganger is de wielophanging met vier draagarmen per wiel en een spoorbreedte van 1.558 mm. Hier zijn de schroefveren en de schokdempers gescheiden van elkaar gemonteerd. De lengteassen nemen de aandrijvings- en remkrachten op; om het rijcomfort te verhogen zijn ze relatief zacht afgesteld. De drie dwarsassen per wiel daarentegen zijn zeer stijf afgesteld om de dwarskrachten nauwkeurig naar de carrosserie over te kunnen brengen.

De TT 2.0 TFSI staat op 16 inch velgen van aluminium. Hierop zijn 225/55 R16 banden gemonteerd. De 3.2 quattro is met gesmede lichtmetalen 17 inch velgen uitgerust. De banden zijn van het formaat 245/45 R17. Alle Audiâs TT vertragen met nieuw ontwikkelde, ruim gedimensioneerde remschijven rondom. De nieuwe remblokken leveren een zeer hoge wrijvingskracht; dit verbetert het aanspreekgedrag en de prestaties. Het nieuw ontwikkelde stabiliseringsprogramma ESP is afgestemd op een dynamische rijstijl â het ondersteunt het neutrale tot licht onderstuurde stuurkarakter van de TT. Dit sportieve karakter zorgt voor een enthousiaste beweeglijkheid, het grootste rijplezier en een soevereine wegligging.

Naar wens staat eind van dit jaar het hightech dempingsysteem Audi magnetic ride ter beschikking â een innovatieve technologie die het oude conflict tussen comfort en rijdynamiek oplost. In de schokdempers van de TT circuleert geen normale olie, maar in de vloeistof bevinden zich microscopisch kleine magnetische deeltjes. Door het aanleggen van een spanning veranderen deze deeltjes binnen milliseconden de dempingkarakteristiek. De adaptieve regeling zorgt, afhankelijk van de rijomstandigheden en de keuze van de bestuurder, voor een verbazend hoog rijcomfort en consequent sportieve dynamiek met een perfecte stabilisering van de koets. Met een toets kan de bestuurder tussen de programmaâs ânormaalâ en âsportâ kiezen. Geen enkele concurrent van de TT biedt een vergelijkbare pretentieuze en technologische oplossing.

De standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de TT weerspiegelt het sportieve karakter van de Coupé nog verder. In het interieur van de TT glanzen de grijze inlegdelen en verschillende componenten in aluminium-optiek. De sportstoelen â standaard met leder Valetta bekleed en verwarmbaar â laten zich in de lengte en hoogte verstellen. Het sportstuur is met nappaleer overtrokken. De volautomatische airconditioning regelt de verwarming of koeling afhankelijk van de stand van de zon. Het bestuurdersinformatiesysteem, automatische snelheidregeling en het radio/cd systeem âchorusâ ronden de standaarduitrusting van de cockpit af. De leuning van de achterbank van de TT is in delen (50/50) neerklapbaar. In de bagageruimte zijn vier vastzetogen geïntegreerd.

De speciale uitvoeringen
In het interieur van de nieuwe TT kan gekozen worden uit lederen stoelbekleding, alsmede uit drie lederpakketten en eventueel te bestellen met een pakket van interieurdelen in aluminium-optiek. Naar wens kunnen de voorstoelen ook elektrisch worden versteld. Het opbergpakket omvat opbergvakken onder de voorstoelen en netten in het interieur en de bagageruimte. Voor het vastzetten van kinderzitjes is een ISOFIX-pakket beschikbaar.

De akoestische parkeerhulp Audi parking system maakt het achteruit inparkeren eenvoudiger. De dynamische bochtverlichting adaptive light
- is in combinatie met het pakket met Xenon plus koplampen en dagrijverlichting (standaard op de 3.2 quattro) te verkrijgen - verbetert met zijn draaibare koplampen het zicht in de bochten.

Helemaal nieuw is de infotainment in de Audi TT Coupé. Het Audi navigatiesysteem met comfortbediening voor de mobiele telefoon en het monochrome 6 inch display is nu ook te verkrijgen op o.a. de Audi A4.

In de nieuwe TT debuteren verder radiosystemen van de laatste generatie. Het gemeenschappelijke kenmerk is dat de FM-ontvangst is verbeterd en dat de bediening eenvoudig en intuïtief is. Elke radio laat zich combineren met hoogwaardige soundsystemen. Voor mobiele telefoons is in de nieuwe Audi TT een telefoonvoorbereiding met Bluetooth-interface in de middenconsole leverbaar.

Naast de uitgebreide standaarduitrusting is de nieuwe TT zoals gebruikelijk bij Audi ook als Pro Line uitvoering leverbaar. De uitvoering bestaat uit onder andere comfort verhogende items zoals BOSE Surround Sound en radio concert met CD-speler met MP3-afspeelmogelijkheid en Xenon plus verlichting.

In september staat de nieuwe TT Coupé bij de Audi-dealer. De prijzen van de nieuwe Audi TT Coupé 2.0 TFSI en 3.2 quattro bedragen respectievelijk ⬠45.490,-- en ⬠54.990,-- en voor de Pro Line uitvoering ⬠48.390,-- en ⬠57.890,-- inclusief BTW en BPM.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster