De nieuwe Audi TT Coupé: kracht geboren uit passie
(6/9/2006)
Het is een cult-auto, een icoon â vanaf zijn debuut in de herfst van
1998 heeft de Audi TT het segment van de sportcoupés stormenderhand
veroverd en het profiel van de markt nieuwe scherpte gegeven. Nu
debuteert de tweede generatie van dit succesmodel. De nieuwe TT Coupé
is de belichaming van pure dynamiek â in het design, in de
motorprestaties en in de performance.
De eerste generatie TT is een mijlpaal op het gebied van
automobieldesign. Het lijnenspel volgde de pure geometrie met een
zuiverheid die associaties opriep met de stijl Bauhaus-stijl uit de
jaren twintig van de vorige eeuw. Het centrale motief waren de cirkel-
en boogvorm van de daklijn, het front en de achterpartij. Dit tijdloze
ontwerp verzekerde de Audi TT van een zeer grote herkenbaarheid;
waarbij ze tegelijkertijd de ontwikkeling in de markt een duidelijke
impuls gaf.
De genetische code is door Audi behoed en stijlvol doorontwikkeld. Bij
de nieuwe TT versmelten de geometrische delen vloeiend met elkaar. De
smalle en lage bovenbouw steunt met slanke stijlen op de brede en
krachtige schouders. De carrosserie daaronder oogt compact, soeverein
en sterk. De concave en convexe welvingen van zijn vlakken verlenen
hem een vooruitstrevend, atletisch karakter.
Het front straalt meer uitdrukkingskracht en besluitvaardigheid uit
dan het vorige model. Het meest in het oog springende element is de
Singleframe grill. De grote luchtinlaten zijn een aanwijzing voor het
prestatieniveau van de motoren. De schuin geplaatste, scherp gesneden
koplampen verlenen een volwassen uitstraling. De herkenbare
achterpartij van de TT met zijn grote spoorbreedte straalt kracht en
dynamiek uit. De achterlichten geven door hun visuele diepte een
driedimensionaal effect. De krachtige uitziende einddempers, de brede
diffusor en het centraal geplaatste mistachterlicht zijn
stijlelementen uit de autosport.
In de ruststand is van de elektrisch bedienbare achterspoiler van de
nieuwe Audi TT Coupé alleen een bescheiden randje te zien. Bij een
snelheid van 120 km/h komt de spoiler automatisch omhoog en verhoogt
daarmee de druk op de achteras. Als de snelheid beneden de 80 km/h
komt, keert de spoiler terug in de ruststand. Ook de vormgeving van de
onderzijde van de bodemplaat reduceert de opwaartse druk.
Het interieur
De oer-TT was een van de weinige coupés op de markt die ook in het
interieur een sportief design meedroeg. Bij het nieuwe model zet de
vloeiende dynamiek van het exterieur zich eveneens in het interieur
door.
Een stijlvolle lijn verbindt de bekleding van de deur met het
instrumentenpaneel. De cockpit heeft meerdere elementen van het
klassieke TT-cirkelmotief â nabij de drie middelste
luchtuitstroomopeningen. Alle lijnen komen samen bij het
combi-instrument met zijn twee grote meters voor snelheid en
toerental. Nieuw is de grote digitale snelheidsweergave in de display
van het bestuurdersinformatiesysteem.
Het nieuwe, standaard gemonteerde sportstuur ligt perfect in de hand.
Het krachtige, met hoogwaardig leder beklede stuurwiel is aan de
onderzijde afgevlakt, net als in de Audi RS 4 en in het studiemodel
van de sportauto Le Mans quattro. De sportstoelen voor bestuurder en
passagier zijn nog dieper gemonteerd dan in het vorige model, en
leveren daardoor een zeer sportieve zit en een zeer goede zijdelingse
steun. Net als de stuurkolom laten de stoelen zich uiteraard zowel in
de lengte als in de hoogte verstellen, waardoor ze voor elke
bestuurder een perfect sportieve zitpositie bieden.
De carrosserie
Ook de nieuwe Audi TT is een coupé met 2 + 2 zitplaatsen; een
Roadster wordt volgend jaar geïntroduceerd. De dynamische indruk die
de nieuwe TT oproept, berust op veranderingen in de proporties. In
vergelijking met zijn voorganger is de Coupé 137 millimeter langer en
78 mm breder, maar slechts 6 mm hoger geworden. De lengte is nu 4.178
mm, de breedte 1.842 mm, en de hoogte 1.352 mm. De wielbasis van de TT
is 2.468 mm.
Van deze groei heeft ook de binnenruimte geprofiteerd: in de lengte
groeide de TT 75 mm tot 1.577 mm, in de schouderbreedte voor met 29 mm
tot 1.352 mm en in de schouderbreedte achter met 23 mm tot 1.206 mm.
De inhoud van de onder een grote achterklep liggende kofferruimte is
290 liter. Door het neerklappen van de rugleuning van de achterbank
groeit de inhoud tot 700 liter, en met 1,70 meter lengte passen er
twee golftassen in. Met deze praktische eigenschappen zet de TT Coupé
de maatstaf in zijn klasse.
De carrosserie van de nieuwe Audi TT is ontstaan in de
gewichtsbesparende constructietechnologie ASF. Deze drie letters staan
voor Audi Space Frame â de baanbrekende aluminiumtechnologie die het
merk aan het begin van de jaren negentig voor het eerst in de A8
toepaste. Het ASF verbindt aluminium met staal. De carrosserie bestaat
voor 69 procent uit aluminium. Volledig verzinkte staaldelen zijn
voornamelijk te vinden in het achterdeel van de bodemgroep. Deuren en
kofferdeksel zijn eveneens van staal. Op deze manier ontstaat een
optimale gewichtsverdeling, en daardoor wordt een duidelijk verbeterde
wegligging bereikt.
De ruwe carrosserie van de TT weegt 206 kilogram, waarvan 140 kg
aluminium en 66 kg staal. Als de carrosserie alleen uit staal
vervaardigd zou zijn, zou deze 48 procent zwaarder zijn geweest. Het
lage gewicht is de sleutel tot de grote rijdynamiek die de nieuwe
Coupé biedt. De Audi TT 2.0 TFSI heeft een leeggewicht van niet meer
dan 1.260 kilogram; de beste prestatie in zijn segment. De 3.2 quattro
weegt leeg 1.410 kg.
Het nieuwe ASF van de Audi TT levert eigenschappen op die bij een
sportauto horen. Ten opzichte van zijn voorganger neemt de statische
torsiestijfheid toe met ongeveer 50 procent. Ook op het gebied van de
botsveiligheid gaat de nieuwe TT geen enkel compromis aan.
De aandrijving
Voor de aandrijving biedt de nieuwe Audi TT de keus uit twee
dwarsgeplaatste benzinemotoren â een viercilinder en een V6. Beide
motoren bezorgen de TT een grote trekkracht en topprestaties. Dankzij
deze performance realiseert de Coupé indrukwekkende rijeigenschappen.
Het optionele S tronic met dubbele koppeling en de quattro-aandrijving
voor de V6 â beide zijn exclusieve technologieën in het segment van
de sportcoupés â dragen de kracht soeverein over op het wegdek.
De viercilinder met de aanduiding TFSI haalt zijn kracht uit een
cilinderinhoud van 1.984 cc. Een internationale vakjury heeft deze
motor in 2005 en 2006 tweemaal op rij tot âMotor van het Jaarâ
verkozen â een bevestiging van de innovatieve techniek van deze motor.
De TFSI combineert de door Audi ontwikkelde directe benzine-injectie
FSI, die zijn superioriteit in de racewagen R8 ruimschoots bewezen
heeft, met een turbolader â een perfecte combinatie.
De vierklepper reageert alert op het gaspedaal en loopt heel soepel.
Al bij 1.800 t/min staat er 280 Nm koppel op de krukas; deze hoge
waarde blijft constant tot 5.000 t/min. Van 5.100 tot 6.000 t/min komt
het opgegeven vermogen van 147 kW (200 pk) vrij. De 2.0 TFSI versnelt
de Audi TT Coupé in slechts 6,4 seconden tot 100 km/h (in de versie
met S tronic) en daarna verder tot zijn topsnelheid van 240 km/h. Per
100 kilometer neemt de Audi TT genoegen met gemiddeld 7,7 liter
brandstof.
Nog meer kracht levert de V6 met zijn 3.189 cc cilinderinhoud. Deze
motor brengt het tot een maximumkoppel van 320 Nm, die tussen 2.500 en
3.000 t/min klaarstaat, en tot een vermogen van 184 kW (250 pk) bij
6.300 t/min. Het bijzondere kenmerk van deze langeslagmotor is de
continue verstelling van de beide nokkenassen â met 52 graden op de
inlaat- en 42 graden op de uitlaatzijde â en de extreem kleine
cilinderhoek van slechts 15 graden.
Tijdens het rijden laat de 3,2-liter V6 zien dat hij veel trekkracht
heeft en graag toeren maakt. Bij elk toerental fascineert hij met een
sonoor geluid, dat vooral uit de luchtinlaten komt. De TT 3.2 quattro
sprint uit stand in 5,7 seconden naar de 100 km/h (met S tronic). De
topsnelheid is bij 250 km/h begrensd, het gemiddelde brandstofverbruik
bedraagt 9,4 liter per 100 km.
Een handgeschakelde 6-versnellingsbak met een lichtgewicht behuizing
van magnesium is standaard. Een technisch hoogtepunt, dat de
bijzondere plaats van de TT ten opzichte van de concurrentie
onderstreept, is het optionele S tronic met dubbele koppeling. Door
deze dubbele koppeling schakelt de versnelling, zonder onderbreking
van de trekkracht, in slechts 0,2 seconde in. In de handmatige stand
schakelt de bestuurder zelf, hetzij door een korte tik tegen de
versnellingspook, hetzij door het bedienen van de paddels die, net als
in een raceauto, achter het stuur zijn aangebracht.
De TT met de viercilinder heeft voorwielaandrijving, de V6 wordt
permanent op alle vier de wielen aangedreven. Zijn quattro-aandrijving
werkt met een elektronisch gestuurde en hydraulisch bediende
lamellenkoppeling. Om de asbelasting te verbeteren, is de koppeling
achterin geplaatst. Ten opzichte van de aandrijving van het vorige
model werd de mechanische opbouw en de regeling verder verbeterd.
Normaal stuurt de koppeling 85 procent van het vermogen naar de
voorwielen, in extreme situaties kan de koppeling 100 procent van de
kracht naar één van beide assen sturen.
Het onderstel
Ook het sportonderstel van de nieuwe TT Coupé levert een maximum aan
dynamiek. Reden daarvoor is, behalve een met 9 mm verlaagd
zwaartepunt, zijn uitgewerkte lay-out. Het dynamische onderstel van
Audi presenteert zich als nieuw ontwikkeld en gebalanceerd. De
zwaartepunten daarbij liggen in de vergroting van de spoorbreedte, in
de vergroting van de velgdiameter van standaard 16 inch naar optioneel
19 inch, en bij omvangrijke aanpassingen in de lagerbussen.
De voorwielophanging is verbonden met een aluminium asdrager. Deze
levert een grote spoorbreedte van 1.572 millimeter. De besturing werkt
via het tandheugelprincipe, dat de elektromechanische
stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk doseert. De besturing valt op
door zijn directe overbrenging en zijn grote precisie.
Een noviteit ten opzichte van multilink-constructie van zijn
voorganger is de wielophanging met vier draagarmen per wiel en een
spoorbreedte van 1.558 mm. Hier zijn de schroefveren en de
schokdempers gescheiden van elkaar gemonteerd. De lengteassen nemen de
aandrijvings- en remkrachten op; om het rijcomfort te verhogen zijn ze
relatief zacht afgesteld. De drie dwarsassen per wiel daarentegen zijn
zeer stijf afgesteld om de dwarskrachten nauwkeurig naar de
carrosserie over te kunnen brengen.
De TT 2.0 TFSI staat op 16 inch velgen van aluminium. Hierop zijn
225/55 R16 banden gemonteerd. De 3.2 quattro is met gesmede
lichtmetalen 17 inch velgen uitgerust. De banden zijn van het formaat
245/45 R17. Alle Audiâs TT vertragen met nieuw ontwikkelde, ruim
gedimensioneerde remschijven rondom. De nieuwe remblokken leveren een
zeer hoge wrijvingskracht; dit verbetert het aanspreekgedrag en de
prestaties. Het nieuw ontwikkelde stabiliseringsprogramma ESP is
afgestemd op een dynamische rijstijl â het ondersteunt het neutrale
tot licht onderstuurde stuurkarakter van de TT. Dit sportieve karakter
zorgt voor een enthousiaste beweeglijkheid, het grootste rijplezier en
een soevereine wegligging.
Naar wens staat eind van dit jaar het hightech dempingsysteem Audi
magnetic ride ter beschikking â een innovatieve technologie die het
oude conflict tussen comfort en rijdynamiek oplost. In de schokdempers
van de TT circuleert geen normale olie, maar in de vloeistof bevinden
zich microscopisch kleine magnetische deeltjes. Door het aanleggen van
een spanning veranderen deze deeltjes binnen milliseconden de
dempingkarakteristiek. De adaptieve regeling zorgt, afhankelijk van de
rijomstandigheden en de keuze van de bestuurder, voor een verbazend
hoog rijcomfort en consequent sportieve dynamiek met een perfecte
stabilisering van de koets. Met een toets kan de bestuurder tussen de
programmaâs ânormaalâ en âsportâ kiezen. Geen enkele concurrent van de
TT biedt een vergelijkbare pretentieuze en technologische oplossing.
De standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de TT weerspiegelt het sportieve karakter
van de Coupé nog verder. In het interieur van de TT glanzen de grijze
inlegdelen en verschillende componenten in aluminium-optiek. De
sportstoelen â standaard met leder Valetta bekleed en verwarmbaar â
laten zich in de lengte en hoogte verstellen. Het sportstuur is met
nappaleer overtrokken. De volautomatische airconditioning regelt de
verwarming of koeling afhankelijk van de stand van de zon. Het
bestuurdersinformatiesysteem, automatische snelheidregeling en het
radio/cd systeem âchorusâ ronden de standaarduitrusting van de cockpit
af. De leuning van de achterbank van de TT is in delen (50/50)
neerklapbaar. In de bagageruimte zijn vier vastzetogen geïntegreerd.
De speciale uitvoeringen
In het interieur van de nieuwe TT kan gekozen worden uit lederen
stoelbekleding, alsmede uit drie lederpakketten en eventueel te
bestellen met een pakket van interieurdelen in aluminium-optiek. Naar
wens kunnen de voorstoelen ook elektrisch worden versteld. Het
opbergpakket omvat opbergvakken onder de voorstoelen en netten in het
interieur en de bagageruimte. Voor het vastzetten van kinderzitjes is
een ISOFIX-pakket beschikbaar.
De akoestische parkeerhulp Audi parking system maakt het achteruit
inparkeren eenvoudiger. De dynamische bochtverlichting adaptive light
- is in combinatie met het pakket met Xenon plus koplampen en
dagrijverlichting (standaard op de 3.2 quattro) te verkrijgen -
verbetert met zijn draaibare koplampen het zicht in de bochten.
Helemaal nieuw is de infotainment in de Audi TT Coupé. Het Audi
navigatiesysteem met comfortbediening voor de mobiele telefoon en het
monochrome 6 inch display is nu ook te verkrijgen op o.a. de Audi A4.
In de nieuwe TT debuteren verder radiosystemen van de laatste
generatie. Het gemeenschappelijke kenmerk is dat de FM-ontvangst is
verbeterd en dat de bediening eenvoudig en intuïtief is. Elke radio
laat zich combineren met hoogwaardige soundsystemen. Voor mobiele
telefoons is in de nieuwe Audi TT een telefoonvoorbereiding met
Bluetooth-interface in de middenconsole leverbaar.
Naast de uitgebreide standaarduitrusting is de nieuwe TT zoals
gebruikelijk bij Audi ook als Pro Line uitvoering leverbaar. De
uitvoering bestaat uit onder andere comfort verhogende items zoals
BOSE Surround Sound en radio concert met CD-speler met
MP3-afspeelmogelijkheid en Xenon plus verlichting.
In september staat de nieuwe TT Coupé bij de Audi-dealer. De prijzen
van de nieuwe Audi TT Coupé 2.0 TFSI en 3.2 quattro bedragen
respectievelijk ⬠45.490,-- en ⬠54.990,-- en voor de Pro Line
uitvoering ⬠48.390,-- en ⬠57.890,-- inclusief BTW en BPM.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai