Algemene Onderwijsbond

datum: 10 juni 2006
Sinds de invoering van de tweede fase halen veel meer leerlingen hun havo- en vwo-examen. Dit schooljaar barstte de kritiek los op de kwaliteit van het studiehuis. Het niveau zou zijn gedaald, de eindexamens waren te gemakkelijk, de aansluiting met het hoger onderwijs was ronduit pet. âPublieke twijfel over het niveau is voor het imago van voortgezet onderwijs niet goedâ, aldus Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond.

Het Onderwijsblad, het veertiendaags magazine van de Algemene Onderwijsbond, haalde ongepubliceerde stukken van de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) boven water, las inspectierapporten, keek naar de normeringssystematiek van het Cito en vroeg de sociologen Marloes de Lange en Jaap Dronkers onderzoek te doen. In het intermezzo tussen examens en uitslag, publiceert het tijdschrift een Examendossier over het niveau van het studiehuis en de examens.

De belangrijkste conclusies:

Het centraal schriftelijk wordt eerder strenger dan soepeler beoordeeld. Tot 2000 werd alleen de beoordeling van te moeilijke examens verlicht, sindsdien worden ook te makkelijke verzwaard.

Het niveau van de vakken is volgens de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) in een geheim rapport gemiddeld genomen gelijk gebleven.

Het gewicht van het schoolexamen in de eindbeoordeling is fors toegenomen. Vooral voor vakken die alleen een schoolexamen hebben, zo ziet de Cevo, worden nauwelijks meer onvoldoendes gescoord. Scholen vertellen dat leerlingen herkansen tot ze een onvoldoende weggewerkt hebben.

Onderzoekers Marloes de Lange en Jaap Dronkers signaleren dat een flinke groep scholen er bij het schoolexamen een eigen cijfercultuur op na houdt, die de waarde van het diploma ondergraaft. Het gaat om allerlei scholen, waarbij particuliere scholen, vrije scholen en zwarte scholen opvallen. Het kan ook anders: op zelfstandige gymnasia is het gemiddelde verschil tussen schoolonderzoek en centraal examen nihil.

In cijfers: een examenkandidaat op een particuliere school krijgt voor het schoolonderzoek over dezelfde stof gemiddeld zoân 0,3 punt meer dan vwo-leerlingen in het algemeen en rond 0,5 punt meer dan een gymnasiumleerling.

Daarnaast, zo zien de wetenschappers, groeit in de loop van de jaren het verschil tussen schoolexamen en centraal examen ten gunste van het eerste, waardoor in het vwo bovendien de slaagkans daadwerkelijk toeneemt.

Het complete Examendossier uit het Onderwijsblad 12 kunt u hier vinden.
Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke reader dan kunt u deze via onderstaande button downloaden.

Het onderzoek en bijlage met resultaten per school van Marloes de Lange en Jaap Dronkers staan op de homepage van Jaap Dronkers. Onderzoeksrapport
en de
bijlage per school