datum: 10 juni 2006
Sinds de invoering van de tweede fase halen veel meer
leerlingen hun havo- en vwo-examen. Dit schooljaar barstte de kritiek
los op de kwaliteit van het studiehuis. Het niveau zou zijn gedaald,
de eindexamens waren te gemakkelijk, de aansluiting met het hoger
onderwijs was ronduit pet. âPublieke twijfel over het niveau is voor
het imago van voortgezet onderwijs niet goedâ, aldus Walter Dresscher,
voorzitter van de Algemene Onderwijsbond.
Het Onderwijsblad, het veertiendaags magazine van de Algemene
Onderwijsbond, haalde ongepubliceerde stukken van de Centrale
Examencommissie Vaststelling Opgaven (Cevo) boven water, las
inspectierapporten, keek naar de normeringssystematiek van het Cito en
vroeg de sociologen Marloes de Lange en Jaap Dronkers onderzoek te
doen. In het intermezzo tussen examens en uitslag, publiceert het
tijdschrift een Examendossier over het niveau van het studiehuis en de
examens.
De belangrijkste conclusies:
Het centraal schriftelijk wordt eerder strenger dan soepeler
beoordeeld. Tot 2000 werd alleen de beoordeling van te moeilijke
examens verlicht, sindsdien worden ook te makkelijke verzwaard.
Het niveau van de vakken is volgens de Centrale Examencommissie
Vaststelling Opgaven (Cevo) in een geheim rapport gemiddeld genomen
gelijk gebleven.
Het gewicht van het schoolexamen in de eindbeoordeling is fors
toegenomen. Vooral voor vakken die alleen een schoolexamen hebben, zo
ziet de Cevo, worden nauwelijks meer onvoldoendes gescoord. Scholen
vertellen dat leerlingen herkansen tot ze een onvoldoende weggewerkt
hebben.
Onderzoekers Marloes de Lange en Jaap Dronkers signaleren dat een
flinke groep scholen er bij het schoolexamen een eigen cijfercultuur
op na houdt, die de waarde van het diploma ondergraaft. Het gaat om
allerlei scholen, waarbij particuliere scholen, vrije scholen en
zwarte scholen opvallen. Het kan ook anders: op zelfstandige gymnasia
is het gemiddelde verschil tussen schoolonderzoek en centraal examen
nihil.
In cijfers: een examenkandidaat op een particuliere school krijgt
voor het schoolonderzoek over dezelfde stof gemiddeld zoân 0,3 punt
meer dan vwo-leerlingen in het algemeen en rond 0,5 punt meer dan een
gymnasiumleerling.
Daarnaast, zo zien de wetenschappers, groeit in de loop van de jaren
het verschil tussen schoolexamen en centraal examen ten gunste van het
eerste, waardoor in het vwo bovendien de slaagkans daadwerkelijk
toeneemt.
Het complete Examendossier uit het Onderwijsblad 12 kunt u hier
vinden.
Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke
reader dan kunt u deze via onderstaande button downloaden.
Het onderzoek en bijlage met resultaten per school van Marloes de
Lange en Jaap Dronkers staan op de homepage van Jaap Dronkers.
Onderzoeksrapport
en de
bijlage per school
Algemene Onderwijsbond