Ingezonden persbericht


9 juni 2006

Boodschappen doen kan slimmer , Meer voor Minder helpt met besparen

Nederlanders kunnen slimmer boodschappen doen dan nu het geval is. Dat blijkt uit resultaten van het interactieve concept Meer voor Minder. Bijna 260.000 mensen hebben al meegedaan op www.meervoorminder.nl. Elke deelnemer krijgt via Meer voor Minder persoonlijk advies in het slimmer omgaan met geld. Uit het recente Meer voor Minder-onderzoek blijkt dat ruim zestig procent van de deelnemers geld is gaan besparen door Meer voor Minder. Er kan nog meer bespaard worden. Vooral op het gebied van dagelijkse boodschappen. Wekelijks wordt er gemiddeld 70 tot 140 euro uitgegeven aan boodschappen.

Huishouden
Er wordt wekelijks aardig wat uitgegeven aan boodschappen. Veertig procent van de deelnemers geeft 70 tot 140 euro uit. Ruim twee derde gaat wel eens speciaal voor een aanbieding naar de winkel. Toch kan men gemiddeld nog meer besparen op het gebied van huishouden, met zijn allen ruim 169 miljoen euro per jaar. Een manier om geld te besparen is door niet meer dan een keer in de week boodschappen te doen. Maar liefst 71 procent gaat twee keer of vaker per week naar de supermarkt. Verreweg de meeste mensen gaan naar Albert Heijn en de C1000. Een tip van Meer voor Minder: Let eens op de onderste schappen in de supermarkt. Winkeliers leggen de duurste producten op ooghoogte in de schappen. Ook kan men besparen door vaker een bezoek aan de markt te brengen. Zestig procent koopt nooit etenswaar op de markt.

Uiterlijk
Maandelijks wordt er maximaal 25 euro uitgegeven aan make-up en verzorging. Voor de aanschaf van kleding schroomt men niet de portomonnee te trekken. Veertig procent besteedt per maand minimaal 100 euro aan kleding.

Bespaarboekje
Om besparen nog makkelijker en inzichtelijker te maken is www.meervoorminder.nl vernieuwd met het zogenaamde bespaarboekje. Tot op de euro nauwkeurig maakt het vernieuwde 'bespaarboekje' op de site inzichtelijk hoeveel bespaard kan worden op jaarbasis. Op het gebied van dagelijkse boodschappen, huis & energie, telefoon & internet, verzekeren & lenen en auto krijgen de deelnemers persoonlijk advies om nog slimmer met hun geld om te gaan.

Meer voor Minder
In mei 2005 introduceerde mediabedrijf Advance het interactieve concept Meer voor Minder om de consument gericht te helpen het huishoudboekje op orde te krijgen. De Meer voor Minder site is gekoppeld aan het gelijknamige televisieprogramma op SBS dat deze zomer weer start met een nieuwe serie.