Politie Rotterdam Rijnmond

Middaguitgave donderdag 8 juni

* VRIJGEKOMEN DAMP ZORGT VOOR LANGE FILES

BOTLEK - Tijdens reinigingswerkzaamheden op een schip, liggende in het water van het Calandkanaal, ontsnapte donderdagmorgen rond kwart over tien, een bruingele vette wolk. De wolk rook naar chloor en veroorzaakte bij drie mannen die op een steiger in de buurt aan het werk waren, problemen met de ademhaling en prikkelende ogen. De brandweer schaalde op naar GRIP 2, waarna alle hulpdiensten met groot materieel ter plaatse gingen. Na onderzoek bleek de damp afkomstig te zijn van het schip waarop dat moment de lege naftatanks werden gereinigd. Door een overdruk in de tanks ontsnapten restanten van de nafta in combinatie met stikstofoxide, dat in de uitlaatdampen van de reinigingsmachines zat. De combinatie van deze twee stoffen veroorzaakte de chloorlucht. Uit voorzorg werden de omliggende Rijks- en Provincale wegen afgesloten, ook het scheepvaartverkeer werd stilgelegd. Na meting bleek echter dat er van chloor geen sprake was en werden rond half twaalf de wegen vrijgegeven. Door de Zeehavenpolitie wordt in samenwerking met de Havendienst een nader onderzoek verricht.


* INTENSIEVE VERKEERSCONTROLES IN IJSSELMONDE

ROTTERDAM - De verkeerspolitie van de politie Rotterdam-Rijnmond gaat met ingang van 1 juli 2006 intensieve verkeerscontroles houden op het traject in IJsselmonde. Dit traject loopt van de Vaanweg via de Spinozaweg, de Kreekhuizenlaan, Klein Nieuwland, Groeninx van Zoelenlaan tot het Groeninx van Zoelenviaduct. Het verkeershandhavingsteam (onderdeel van de verkeerspolitie) controleert op vijf speerpunten te weten de snelheid, het dragen van de autogordel, het rijden door roodlicht, het gebruik van alcohol en het dragen van de bromfietshelm. Het team maakt voor het controleren van de snelheid gebruik van radarwagens, de lasergun en vaste posten zoals flitspalen. De locaties van deze vaste posten zijn vastgesteld op basis van een ongevallenanalyse en na uitgebreid overleg met diverse partijen in de regio. In IJsselmonde zijn er meerdere locaties, waar in het verleden, ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. Gezamenlijk met de wegbeheerders en de gemeente IJsselmonde zijn daarom allereerst twee kruisingen aangepast. De kruising van de Groene Tuin / Groeninx van Zoelenlaan / Reyerdijk is veranderd in een rotonde waarin ook de aanleg van de TramPluslijn is meegenomen. Ook de kruising van de Notenhagen / Groeninx van Zoelenlaan en de Akkeroord is aangepast. Deze kruising is versmald tot één rijstrook en overzichtelijker. Langs de bermen zijn fietsstroken aangebracht en voor de kruising zijn busvriendelijke drempels aangelegd. Tevens zijn de meest effectieve locaties voor de flitspalen bepaald. Uit onderzoek is gebleken dat door het plaatsen van deze palen en het regelmatig houden van controles de gemiddelde snelheid op het weggedeelte daalt. In IJsselmonde ligt op dit traject het overschrijdingspercentage, het aantal voertuigen dat de maximumsnelheid overtreedt, rond de 32%. Het streven met deze diverse maatregelen is om dit terug te brengen naar minder dan 10%. Uit eerdere aanpak, in andere regio's, is gebleken dat de combinatie van verkeershandhaving, educatie en infrastructurele maatregelen effectief is.

Ochtenduitgave donderdag 8 juni