Middaguitgave donderdag 8 juni
* VRIJGEKOMEN DAMP ZORGT VOOR LANGE FILES
BOTLEK - Tijdens reinigingswerkzaamheden op een schip, liggende in
het water van het Calandkanaal, ontsnapte donderdagmorgen rond
kwart over tien, een bruingele vette wolk. De wolk rook naar
chloor en veroorzaakte bij drie mannen die op een steiger in de
buurt aan het werk waren, problemen met de ademhaling en
prikkelende ogen. De brandweer schaalde op naar GRIP 2, waarna
alle hulpdiensten met groot materieel ter plaatse gingen. Na
onderzoek bleek de damp afkomstig te zijn van het schip waarop dat
moment de lege naftatanks werden gereinigd. Door een overdruk in
de tanks ontsnapten restanten van de nafta in combinatie met
stikstofoxide, dat in de uitlaatdampen van de reinigingsmachines
zat. De combinatie van deze twee stoffen veroorzaakte de
chloorlucht. Uit voorzorg werden de omliggende Rijks- en
Provincale wegen afgesloten, ook het scheepvaartverkeer werd
stilgelegd. Na meting bleek echter dat er van chloor geen sprake
was en werden rond half twaalf de wegen vrijgegeven. Door de
Zeehavenpolitie wordt in samenwerking met de Havendienst een nader
onderzoek verricht.
* INTENSIEVE VERKEERSCONTROLES IN IJSSELMONDE
ROTTERDAM - De verkeerspolitie van de politie Rotterdam-Rijnmond
gaat met ingang van 1 juli 2006 intensieve verkeerscontroles
houden op het traject in IJsselmonde. Dit traject loopt van de
Vaanweg via de Spinozaweg, de Kreekhuizenlaan, Klein Nieuwland,
Groeninx van Zoelenlaan tot het Groeninx van Zoelenviaduct. Het
verkeershandhavingsteam (onderdeel van de verkeerspolitie)
controleert op vijf speerpunten te weten de snelheid, het dragen
van de autogordel, het rijden door roodlicht, het gebruik van
alcohol en het dragen van de bromfietshelm. Het team maakt voor
het controleren van de snelheid gebruik van radarwagens, de
lasergun en vaste posten zoals flitspalen. De locaties van deze
vaste posten zijn vastgesteld op basis van een ongevallenanalyse
en na uitgebreid overleg met diverse partijen in de regio. In
IJsselmonde zijn er meerdere locaties, waar in het verleden,
ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. Gezamenlijk met de
wegbeheerders en de gemeente IJsselmonde zijn daarom allereerst
twee kruisingen aangepast. De kruising van de Groene Tuin /
Groeninx van Zoelenlaan / Reyerdijk is veranderd in een rotonde
waarin ook de aanleg van de TramPluslijn is meegenomen. Ook de
kruising van de Notenhagen / Groeninx van Zoelenlaan en de
Akkeroord is aangepast. Deze kruising is versmald tot één
rijstrook en overzichtelijker. Langs de bermen zijn fietsstroken
aangebracht en voor de kruising zijn busvriendelijke drempels
aangelegd. Tevens zijn de meest effectieve locaties voor de
flitspalen bepaald. Uit onderzoek is gebleken dat door het
plaatsen van deze palen en het regelmatig houden van controles de
gemiddelde snelheid op het weggedeelte daalt. In IJsselmonde ligt
op dit traject het overschrijdingspercentage, het aantal
voertuigen dat de maximumsnelheid overtreedt, rond de 32%. Het
streven met deze diverse maatregelen is om dit terug te brengen
naar minder dan 10%. Uit eerdere aanpak, in andere regio's, is
gebleken dat de combinatie van verkeershandhaving, educatie en
infrastructurele maatregelen effectief is.
Ochtenduitgave donderdag 8 juni
Politie Rotterdam Rijnmond